• Men heeft 'zurkeltrutte' verkozen als het mooiste West-Vlaamse woord. Er was daarvan een wedstrijd op radio 2.
    Ik ben een trotse West-Vlaming, maar zurkeltrutte... Zurkeltrutte... Serieus? Een trut gelijk zurkel?
    Een foto van zurkel:

Veldzuring "Rumex acetosa" ook gekend onder de naam zurkel of kortweg zuring, is een overblijvende plant uit de duizendknoopfamilie (Polygonaceae).

Kijk. Sorry, maar nu vind ik Radio 2 niet meer cool. D:

Welk dialect spreken jullie?
    Welk woordje vinden jullie het coolst in je dialect?
    Mijn favorieten zijn:
    - een amenak: een kalender
    - een kobbenet: een spinnenweb
    - een kobbejager: Ik ken het AN-woord niet, maar het is zo'n bezem met een driehoekig ding (euh) waarmee je spinnenwebben en spinnen kunt 'jagen' en vangen die hoog zitten. (best wel een faal dat ik het AN-woord niet ken (cat))
    - kerrepap: pap van karnemelk

[ bericht aangepast op 2 mei 2012 - 20:05 ]

There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

Flemish schreef:
    (...)
    Gemaan?

Wat ik ook een goede vond, is dat we in Brugge een meeting deden. We waren op café geweest en we vroegen de rekening.
    Ik vroeg dus aan de mensjes: 'Heeft er iemand klutters?'
    Drie man zegt neen (zij zijn West-Vlamingen).
    Twee mensen keken mij raar aan. (één iemand uit Antwerpen, één iemand uit Oost-Vlaanderen) Eén iemand vroeg er: 'Wat zijn klutters?'
    Ik was echt verbaasd dat zij ddat woord niet kennen! ;P
    Klutters betekent kleingeld.

Wij zeggen daar 'rossekes' tegen. En 1 euro is 'nen dikkop'. x)

De schoonste Arendoenckse woorden zijn toch wel telloowrele'er (bordenlikker) en flikketaire (vlinder).

I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

Ik heb geen dialect geloof ik

Life is hard and then we die

Ik spreek Fries, en ik weet niet wat mijn favoriete woord is want ik haat Fries xD

Today is the oldest you have ever been, and the youngest you'll ever be.

Ik spreek West-Vlaams ja, maar ik heb geen favoriete woorden. Toch niet waar ik meteen op kom. Ik spreek dan ook zoveel mogelijk en zo dicht mogelijk tegen AN (: Met af en toe eens een dialect woord, vooral tegen vriendinnen uit West-Vlaanderen.
    Maar echt, wtf, zurkeltrutte? Ik kende dat woord niet eens :'D Trekt ook nog eens op niets

Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right

Ik spreek als Dialect: Plat férs.

"Ignite, my love. Ignite."

Ik spreek Giebergs :Y)

en ik had trouwens nog nooit van Zurkeltrutte gehoord (cat)

How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

Scandal schreef:
    (...)
    Wij zeggen daar 'rossekes' tegen. En 1 euro is 'nen dikkop'. x)

De schoonste Arendoenckse woorden zijn toch wel telloowrele'er (bordenlikker) en flikketaire (vlinder).

Wij zeggen rosjes tegen 1, 2 en 5 centjes.
    Bord is bij ons: talloor
    Voor vlinder hebben wij ook nog een dialectisch woord, maar ik kan er niet op komen.

@Lisa, ja ik weet ook niet van welke streek dat woord komt.
    Met op Q te zitten en meer op mijn taal te letten, spreek ik (in het algemeen) minder dialectische gramatica.
    Bv: Nu gebruik ik 'wilden' ipv 'wouden'

Het dialect dat ik spreek is een beetje een mengeling tussen Antwerps en Gents.
    Het leukste woordje is volgens mij pieternel, wat een lieveheersbeestje wil zeggen.

Frankly my dear, I don't give a damn.

Huh, in Oost-Vlaanderen zeggen we "almenak" en zurkeltrut gebruiken wij ook :Y)

I've no idea of the future, but I can see the past quite well. And the present, if the weather's clear.

Cosette schreef:
    Huh, in Oost-Vlaanderen zeggen we "almenak" en zurkeltrut gebruiken wij ook :Y)

Ik denk niet dat wij die L uitspreken.
    En serieus? Een woord dat ze in de helft van WV niet kennen. Van de man die op Q zit van WV, ze kennen het niet! Jij kent het wel D:
    Ik gebruik dat niet.

Moran schreef:
    Het dialect dat ik spreek is een beetje een mengeling tussen Antwerps en Gents.
    Het leukste woordje is volgens mij pieternel, wat een lieveheersbeestje wil zeggen.

Pimpampoentjes! (cat)

ABN hiero, geen dialect. Alhoewel ik tussen de Tukkers en de boeren leef :3

This is the part of me, that you're never ever gonna take away from me.

Ik woon in Groningen, maar spreek gewoon ABN. Dus ja :']

"Robbing someone of their smile and putting it on your face doesn’t make you happy." - Tablo

Ik spreek Antwerps en ik ben er trots op*O*
    Ken jij trouwens Letsepoepe?
    Of hoe the hell je het ook schrijft?
    Ik weet wat het is en het is géén Antwerps...

cabardouche is een typisch Antwerps woord waar weinige mensen echt weten wat het wil zeggen.
    Of Blaffetuur...maar ik hoop dat je dat wel kent:W

[ bericht aangepast op 3 mei 2012 - 20:55 ]

Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

Leannan schreef:
    Ik spreek Antwerps en ik ben er trots op*O*
    Ken jij trouwens Letsepoepe?
    Of hoe the hell je het ook schrijft?
    Ik weet wat het is en het is géén Antwerps...

cabardouche is een typisch Antwerps woord waar weinige mensen echt weten wat het wil zeggen.
    Of Blaffetuur...maar ik hoop dat je dat wel kent:W

Ik ken het allemaal niet