• Ik moet samen met een vriendin voor Nederlands discussiëren over de stelling: 'Nederland geeft te veel geld aan ontwikkelingslanden.' Wij zijn voor deze stelling en hebben een aantal argumenten nodig met een goede onderbouwing. Hebben jullie er misschien een aantal.
    Deze stelling is niet onze eigen mening maar is ons opgedragen, net zoals het feit dat wij 'voor' zijn.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    Dat er genoeg problemen zijn in Nederland. Als we die hebben opgelost kunnen we andere helpen. :Y) Niet mijn mening, maar het eerste wat in me opkomt.


    You've cat to be kitten me right meow.

    Het helpt vaak toch niet, en als er hier problemen zijn, zouden wij dan geld krijgen uit andere landen?


    stay safe because I like being alive at the same time as you

    SaolCeoil schreef:
    Dat er genoeg problemen zijn in Nederland. Als we die hebben opgelost kunnen we andere helpen. :Y) Niet mijn mening, maar het eerste wat in me opkomt.


    Die hadden wij ook al maar dat is niet echt onderbouwd. We moeten meer iets hebben met getallen en onderzoeken van universiteiten die onze stelling ondersteunen.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    Er word een boel geld die landen in gepompt, maar niemand neemt de moeite om te controleren of het wel op een nuttige plaats terecht komt (en in welke landen het terecht komt, tijdje geleden nog bleek dat nederland geld gaf aan een dictatoriaal regime)

    Verder is er onderzoek dat zegt dat ontwikkelingshulp niet werkt, net zoals er onderzoek is dat beweert dat het wel helpt


    quidquid excusatio prandium pro

    Mombasa schreef:
    (...)

    Die hadden wij ook al maar dat is niet echt onderbouwd. We moeten meer iets hebben met getallen en onderzoeken van universiteiten die onze stelling ondersteunen.

    Ik weet het preciese getal niet meer, maar er was iets van dat Nederland een te groot percentage aan begroting of zoiets had. Dat zou je op moeten zoeken, ik ben echt slecht in economische dingen.


    You've cat to be kitten me right meow.

    Sorreh sweetheart, ik woon in Belgie, en ik heb geen idee wat ze in Belgie doen aan goede doelen-acties ._.
    Maar veel succes, iig ^^


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    SaolCeoil schreef:
    (...)
    Ik weet het preciese getal niet meer, maar er was iets van dat Nederland een te groot percentage aan begroting of zoiets had. Dat zou je op moeten zoeken, ik ben echt slecht in economische dingen.


    Nederland moet 17 miljard euro bezuinigen. Dat gaan ze waarschijnlijk doen door in de zorg en in het onderwijs te snijden (hogere eigen bijdrage, vaker eigen bijdrage, minder geld voor speciaal onderwijs en geen stufi voor master)

    Er word 4/5 miljard per jaar aan ontwikkelingshulp gegeven. Dat betekent dat als ze daarmee stoppen, dat ze dan 4/5 miljard minder hoeven te snijden in andere dingen.


    quidquid excusatio prandium pro

    RainbowDash schreef:
    (...)

    Nederland moet 17 miljard euro bezuinigen. Dat gaan ze waarschijnlijk doen door in de zorg en in het onderwijs te snijden (hogere eigen bijdrage, vaker eigen bijdrage, minder geld voor speciaal onderwijs en geen stufi voor master)

    Er word 4/5 miljard per jaar aan ontwikkelingshulp gegeven. Dat betekent dat als ze daarmee stoppen, dat ze dan 4/5 miljard minder hoeven te snijden in andere dingen.

    Dit is mijn eerste argument. 'In de jaren 70 beloofden de rijke landen minstens 0,7% van hun bruto nationaal product (bnp) uit te trekken voor ontwikkelingssamenwerking. In 2010 investeerde de Rijksoverheid ruim € 4,7 miljard in ontwikkelingssamenwerking. Dit bedrag is ruim 0,8% van het bnp.'
    Maar er wordt tot 2015 €1,9 miljard euro op ontwikkelingshulp bezuinigd. Daarbij is mijn tweede argument dat Nederland op het lijstje 'falliet' staat en toch het meeste geld geeft van de hele EU.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    RainbowDash schreef:
    (...)

    Nederland moet 17 miljard euro bezuinigen. Dat gaan ze waarschijnlijk doen door in de zorg en in het onderwijs te snijden (hogere eigen bijdrage, vaker eigen bijdrage, minder geld voor speciaal onderwijs en geen stufi voor master)

    Er word 4/5 miljard per jaar aan ontwikkelingshulp gegeven. Dat betekent dat als ze daarmee stoppen, dat ze dan 4/5 miljard minder hoeven te snijden in andere dingen.


    Wtf, als jij geneeskunde doet, hoe komt het dan dat je zoveel van economie weet? Ziek D:

    Ik kan niet echt goede argumenten bedenken, alleen dat we het geld zelf nodig hebben, maar het is maar wat je onder 'nodig' verstaat.


    i put the fun in funeral

    We geven meer dan de verplichte Europese norm en ook meer dan het gemiddelde.


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the

    Audacity schreef:
    (...)

    Wtf, als jij geneeskunde doet, hoe komt het dan dat je zoveel van economie weet? Ziek D:

    Ik kan niet echt goede argumenten bedenken, alleen dat we het geld zelf nodig hebben, maar het is maar wat je onder 'nodig' verstaat.


    Ik weet veel van economie, astronomie, geneeskunde, biologie, scheikunde en natuurkunde. Van de geschiedenis van die dingen weet ik ook veel :Y)

    I just like remembering random facts :D


    quidquid excusatio prandium pro

    men geeft heel veel aan zo'n landen, maar dan klagen ze dat er cultureel te weinig geld is door besparingen. Men zou beter daarop wat minder uitgeven zodat de cultuur weer beter kan bloeien en kleinere artiesten/toneelgezelschappen/... kunnen openbloeien.

    Voorbeeld: ik had sinds november gepland dat ik naar Theater Artemis hun bewerking van Dorian Grey ging zien in maart omdat ze dan in België zouden spelen. door besparingen hadden ze niet genoeg geld meer om dat te doen. EN IK WIL DAT STUK NOG ALTIJD ZIEN éàç!è'ùµ¨%£¨*%¨*àç!§è('"456


    Maybe we should doubt our fears instead our dreams.