Ik was op vakantie naar Overijssel. Daar woont familie van me, Dus ik daar te zwemmen met m'n neef. Komen een stel van z'n vrienden ook. Helemaal niet erg of zo, dus ik heel vrolijk doen enzo, belt m'n moeder. Tegen m'n moeder praat ik dus fries. Komt 1 van die jongens op me aflopen, Dus je bent fries. Ik ben daar heel openlijk in dus ik zeg ook gewoon ja, Hij schiet in de lach en begint dus meteen over die elfstedentocht enzo. Ik snapte hem eerst niet en toen begon hij over dat wat op tv was geweest dat Fryslân zelfstandig wou worden enzo. Dat zou ik ook wel willen, dus toen hadden we een disscussie. toen begonnen ze over onze boerentaal, dat vond ik ZOOOO beledigend! echt! Ik denk kom op! wij zijn ook gewoon mensen, en toen zeiden ze: NOu je mag wel met ons praten als je iedereen in fryslân overtuigd om ABN te leren! Ik denk kom oP! wij spreken ook Gewoon ABN. Jullie zouden eens fries moeten leren! echt op dit moment heb net zoveel respect voor nederlanders als dat ze toen voor mij hadden.
zooo aangepast.
Edit:
Oke, ik ben weer wat afgekoelt.
en ik snap best jullie reacties. Maar dat fries géén taal is is dus absoluut niet waar! ik mag er gewoon examen in doen! dusja. En ik ben super trots op m'n fries. Toch vind ik dat jullie ook over fries en andere talen/dialecten les zouden moeten krijgen. Ik heb dus als examentaal fries, maar daar krijgen we ook les over andere uitstervende en weinig voorkomende talen. ook over dialecten hier in nederland. Sommige mensen hebben gewoon zulke vooroordelen. maargoed. mijn excuses als je je beledigd voelde door mijn bericht. Het was misschien niet helemaal redelijk.
x
[ bericht aangepast op 28 feb 2012 - 17:11 ]
It is the unknown we fear when we look upon death & darkness nothing more. - albus dumbledore