deze tips zijn van diverse sites en schrijvers en natuurlijk ook 3 of 4 van mezelf. er is hier ook een vragen lijst te lezen die je helpt met je verhaal.
NIET DOEN
- namen, ideeën, of andere dingen van andere gebruikers van quizlet jatten, dit brengt je alleen maar in de problemen.
- beginnen met er was eens, dit geeft een wow-wat-is-dit-een-kinderachtig-verhaal effect.
-een verhaal overtiepen uit een boek/tijdschrift van een onbekende schrijver, vaak word dit niet gelezen.
-een verhaal helemaal overtiepen uit een boek, soms krijg je dan problemen met de schrijver.
DIT KUN JE WEL DOEN
- besluit je toch een verhaal over te tiepen uit een boek, verander dan kleine details, namen en plaatsen, en zet zinnen anders in elkaar. je zult merken dat een verhaal niet metteen verandert als je het in je eigen woorden vertelt.
- weet je toch geen namen of ideeën? vraag dan mensen om hulp, van hulp krijgen kun je alleen maar leren en je krijgt er minder problemen mee.
- heb je geen inspiratie? neem even pauze, doe en spelletje, neem wat te drinken, of kijk een film. je zult zien dat je daarna weer bomvol inspi zit.
VRAGENLIJST DIE JE HELPT BIJ JE VERHAAL
1. hoe heet jou hoofdpersoon?
2. wat maakt je hoofdpersoon mee?
3. hoe word het verhaal vertelt?
EXTRA TIPS
- schrijf een verhaal zoals je het graag leest er zijn verschillende manieren. voorbeeld:
Elan ging naar de winkel en kocht brood, de verkoopster zei dat het 5 euro koste.
Elan ging naar de winkel en kocht brood, "dat kost dan 5 euro."zei de verkoopster.
ik ging naar de winkel en kocht brood, de verkoopster zei dat het 5 euro koste.
ik ging naar de winkel en kocht brood, "dat kost dan 5 euro."zei de verkoopster.
- neem een titel die bij het verhaal past. als je verhaal gaat over lotje die naar frankrijk gaat, noem het dan bijvoorbeeld, lotjes reis. en niet, frankrijk heeft lekkere stokbrood. je ziet dat het beide wel met het verhaal gepaard gaat, maar je kunt zelf wel invullen wat het beste past!
- zoek met de google zoek machine naar verdere tips.
MENSEN
dankje voor jullie soms wat onaardige reacties, zelfs die wardeer ik want: ik geef tips, maar tips krijgen is ook altijd handig!
[ bericht aangepast op 18 jan 2012 - 17:48 ]
Grappig hoe het ene moment jullie beiden onafscheidelijk waren. Nu zijn jullie 2 mensen die elkaar proberen te vergeten.