• Zeurtopic-alert.

    Ik zit de laatste paar maanden met een probleem. Er valt gewoon niet normaal over te praten met mijn ouders; Ik geloof niet meer. Ik weet gewoon niet meer wat ik ermee moet. Ik weet dat een aantal van jullie dit gevoel niet herkennen, omdat jullie niet allemaal gelovig zijn opgevoed en dat snap ik. Maar ik zit er gewoon heel erg mee.
    We hebben het er aan tafel wel eens over, maar als ik het dan zeg op compleet normale toon, beginnen mijn ouders gelijk van: 'Je komt er later wel achter.' Ik kreeg hierdoor een schuldgevoel, hoe vreemd dat ook klinkt en ik ben zelfs bang voor de dood geweest.
    Nu ben ik dat niet meer, omdat ik het idee heb dat het me allemaal niet zoveel meer kan schelen.
    Elke keer als ik in de kerk zit voel ik me gewoon ook zo waardeloos. Omdat mijn zus, die wel belijdenis heeft gedaan, telkens weer benadrukt hoe erg ze het vindt dat ik van het geloof 'afdwaal', maar ik ben er gewoon klaar mee. Ik voel er niets meer voor en ik wil ook uit de kerk stappen.
    Morgen moet ik naar Eleos om te werken aan een aantal emotionele problemen, maar nu willen mijn ouders ook dat ik daarheen ga om aan mijn geloof te werken. Ik heb het idee dat ze dat, ik ben nu even lomp, stomme geloof belangrijker vinden dan mij.
    Ik voel me hier echt stom van. Ook wil ik gewoon heel graag een piercing, ik weet ook al waar enz. Maar ik mag dat ook al niet van mijn ouders. Alleen maar omdat de mensen van de gemeente dan negatief over mij gaan denken of zo.
    Ook moet ik elke zondag verplicht mee naar de kerk, omdat ik per se moet doen wat mijn ouders willen.

    Respect voor degenen die dit gezeik allemaal gelezen hebben.

    [ bericht aangepast op 8 jan 2012 - 20:19 ]


    26 - 02 - '16

    Kun je dit probleem dan niet bespreken bij Eleos?


    I am an idiot, I move.

    Kun je er met je ouders over praten? of met iemand anders die niet streng-gelovig is? Sterkte er mee in elk geval.

    [ bericht aangepast op 8 jan 2012 - 20:21 ]


    A friend is one who believes in you when you have ceased to believe in yourself.

    Je kan geloof simpelweg niet afdwingen van mensen; als je niet gelooft, dan doe je dat niet. Als jouw ouders echt van die gekke Christenen zijn, is dat fijn voor hun, maar hun dochter hoeft niet geïndoctrineerd te worden door zoiets als 'geloof'. Probeer ze alsnog duidelijk te maken dat hoe ouder jij wordt, hoe minder je gaat geloven, en dat ze dat maar moeten respecteren, want dat is tenslotte een punt in het Christendom:

    Respecteer ieders geloof. :W

    [ bericht aangepast op 8 jan 2012 - 20:24 ]


    (USER WAS BANNED FOR THIS POST)

    Orleans schreef:
    Kun je er met je ouders over praten? of met iemand anders die niet streng-gelovig is? Sterkte er mee in elk geval.


    Dat is nou juist het probleem. Ik woon in een nogal christelijk dorp en het is gewoon niet normaal bespreekbaar met mijn ouders.


    26 - 02 - '16

    COMMUNISM schreef:
    Je kan geloof simpelweg niet afdwingen van mensen; als je niet gelooft, dan doe je dat niet. Als jouw ouders echt van die gekke Christenen zijn, is dat fijn voor hun, maar hun dochter hoeft niet geïndoctrineerd te worden door zoiets als 'geloof'. Probeer ze alsnog duidelijk te maken dat hoe ouder jij wordt, hoe minder je gaat geloven, en dat ze dat maar moeten respecteren, want dat is tenslotte een punt in het Christendom:

    Respecteer ieders geloof. :W



    This.


    To infinity and beyond •

    Ik vind het echt onzin dat je ouders je dat geloof willen opdringen. Dat zouden ze niet mogen doen, en het is aan jou om hen dat echt duidelijk te maken.
    Zeg dat niet-geloven niet meteen betekent dat je het slechte pad opgaat, maar... -hier de reden waarom je niet meer gelooft-
    Vertel hen ineens ook nog maar dat je van hen houdt enzo, ouders horen dat graag. (cat)
    Succes! (;


    I know there's a way so I promise: 'I'm gonna clean up the mess I made'

    Clubbed schreef:
    (...)

    Dat is nou juist het probleem. Ik woon in een nogal christelijk dorp en het is gewoon niet normaal bespreekbaar met mijn ouders.


    Maak je ouders/zus duidelijk dat je écht niet gelooft/gaat geloven. Ze moeten het toch ooit accepteren, denk ik.


    A friend is one who believes in you when you have ceased to believe in yourself.

    Het is niet voor niets een geloof hea.
    Daar geloof je in, of je gelooft er niet in. En jij gelooft niet.

    Maar ik snap je probleem wel ja... Misschien dat je kunt voorstellen om niet meer naar de kerk te gaan bla bla, maar dat je verder niet overal het atheïsme gaat verkondigen of zo?
    Of is de kerk ook nog heel belangrijk?


    I've got the mooooooves like Jagger

    NietNiks schreef:
    Het is niet voor niets een geloof hea.
    Daar geloof je in, of je gelooft er niet in. En jij gelooft niet.

    Maar ik snap je probleem wel ja... Misschien dat je kunt voorstellen om niet meer naar de kerk te gaan bla bla, maar dat je verder niet overal het atheïsme gaat verkondigen of zo?
    Of is de kerk ook nog heel belangrijk?


    Dat is dus het probleem. Mijn ouders willen dat ik blijf geloven en ik moet dus verplicht mee naar de kerk. Ik kan er niets tegen doen. Want; zolang ik onder hun dak leef, moet ik me houden aan hun regels. ):


    26 - 02 - '16

    Dat probleem heb ik kort ook gehad, alleen was mijn moeder daar wat flexibeler in. Misschien kun je zeggen iets in de richting van:
    'Ik geloof niet meer, niet omdat ik teleurgesteld ben in God. Maar omdat het gevoel weg is. Ik wil de schijn niet ophouden en ik wil de kerk neit betreden met de gedachte dat ik andermans geloof besmeur, door daar nietszeggend te zitten terwijl mijn gedachtes afdwalen. Het spijt me zeer, maar het geloof in god zwakt bij mij af en ik denk niet dat daar veel aan veranderd kan worden.' :Y)


    Let it come and let it be

    nog extremere rebeleren omdat christenen (en andere religies) nu eenmaal idioot zijn? zou ik doen. geen toestemming meer vragen, gewoon dingen doen.


    Maybe we should doubt our fears instead our dreams.

    Ik vind het vervelend voor je, maar weet het ook niet. (no_chears)


    Bananen zijn lekker, toch? Zet dit ook in je signature als je ook van bananaaaas houdt!

    Silvester schreef:
    Kun je dit probleem dan niet bespreken bij Eleos?


    &

    COMMUNISM schreef:
    Je kan geloof simpelweg niet afdwingen van mensen; als je niet gelooft, dan doe je dat niet. Als jouw ouders echt van die gekke Christenen zijn, is dat fijn voor hun, maar hun dochter hoeft niet geïndoctrineerd te worden door zoiets als 'geloof'. Probeer ze alsnog duidelijk te maken dat hoe ouder jij wordt, hoe minder je gaat geloven, en dat ze dat maar moeten respecteren, want dat is tenslotte een punt in het Christendom:

    Respecteer ieders geloof. :W


    Inspiration can hit you any time

    Je kunt er niet zo veel aan doen, ben ik bang. Het heeft sowieso geen zin om dwars te doen, maar verder weet ik het ook niet.


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the

    Bah, ik heb echt een hekel aan mensen die anderen zo een geloof opdringen. Mijn ouders zitten ook steeds te mekkeren over dingen, maar ze begrijpen wel dat ik toch niet doe wat zij het liefste willen.

    Verzet je, want anders kom je gevangen te zitten in hun regels.


    "Well, well. Look who we've got here!"