• Ik zou graag wat tips van jullie willen voor de uitwerking van een verhaal.
    Ik heb het probleem dat ik echt helemaal vastloop met het uitwerken van een verhaallijn. Ik had een maand of drie geleden wat ideetjes, maar omdat er niet echt iets duidelijks uit kwam, heb ik wat steekwoorden opgeschreven en ben ik eerst begonnen met het creëeren van personages.
    Nu heb ik daar niet echt moeite mee, maar aangezien ik behoorlijk veel personen wil verwerken in het verhaal waar ik aan wil beginnen, raak ik verveeld omdat ik telkens opnieuw hele vragenlijsten in moet vullen en nu ga ik vervolgens telkens met tegenzin verder aan mijn uitwerking.
    Zoals ik net al zei ben ik helemaal klaar met alles op te schrijven over een stuk of tien personages die nog lang niet af zijn én ik weet niet meer wat ik aan moet met het uitwerken van een verhaallijn. Ik vind dit echt heel jammer, want ik heb wel heel veel zin om gewoon hoofdstukken te schrijven... Maar dat is niet mogelijk aangezien ik geen goede basis heb.

    Ik zou graag (uitgebreid) van jullie horen hoe jullie precies een verhaal uitwerken en wat jullie doen als je het even niet meer ziet zitten. Alvast heel erg bedankt!

    [ bericht aangepast op 2 jan 2012 - 16:17 ]


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    Ik heb meestal gewoon een verhaallijn en stel een paar mensen vast die een hoofdrol spelen. Ik begin gewoon te schrijven vanuit één punt en als ik een eigenschap voor die persoon weet verwerk ik het er gewoon in. Alle personages krijgen langzaam in het verhaal een eigen rol en een andere persoonlijkheid. amen


    Kill them with kindness.

    Ik schrijf gewoon zonder er verder bij na te denken en als ik vastloop lees ik het verhaal gewoon even na.


    Happy Birthday my Potter!

          Ik schrijf een uitgebreide samenvatting van het verhaal dat ik in mijn hoofd heb, plus details die ik er ábsoluut in wil hebben. Zoals:

    (...) Piet en Kees gaan die middag de kroeg in en zien daar vlak buiten Emma verdrietig op een muurtje zitten, maar Kathalijn gaat er op af, dus ze lopen door. Binnen drinken ze wat en ze praten over het ongeval van dat weekend. Piet laat Kees weten dat hij erg boos is op Peter. (...)

    Voor de samenvatting maakt die zin over Emma niets uit, want daar gaat het verhaal op dat moment niet over. Maar dat is dan een detail die ik opschrijf, omdat ik dat moment later terug wil laten komen voor diepgang. Dus dan is het handig om dat even op te schrijven.
          Daarna maak ik een klein verhaaltje over de personages die ik wil gebruiken en ik schrijf een simpel lijstje van andere personages, bestaande uit hun naam en functie. Als ik details schrijf tijdens het schrijven voeg ik die erbij, maar die bedenk ik niet van tevoren; dat soort dingen laat ik gewoon gebeuren.
          En dan begin ik met het verhaal. Of eventueel met bepaalde scènes die ik in mijn hoofd heb zitten. Die schrijf ik ook altijd meteen op. Dat helpt me bij het schrijven van het verhaal en het kan altijd handig zijn. :]
          Hopelijk heb je er wat aan!


    I can't even think straight.

    Alle personages uitwerken lijkt me onnodig. Zolang de allerbelangrijkste personen maar goed in je hoofd zitten. Persoonlijk schrijf ik wel alles op over de persoon zodra ik daarover geschreven heb, zodat ik daarop terug kan vallen. Maar ik laat het personage echt in het verhaal zelf pas tot leven komen, niet van te voren al.
    De verhaallijn werk ik meestal wel goed uit, omdat ik dit erg belangrijk vindt. Het is namelijk jammer wanneer je er aan het einde achter komt dat je iets wil schrijven, terwijl dat niet meer kan door iets wat je in het begin geschreven hebt. Maar toch zit er meestal nog wel wat ruimte in voor toevoegingen, het is nooit een definitieve verhaallijn.
    Ik heb er zelf ook snel last van dat ik niet meer weet hoe ik verder moet (vooral in het begin), maar dat wordt vanzelf beter, meestal. Als het niet lukt, moet je het gewoon even laten liggen en je niet forceren. Kijk er dan wat later opnieuw naar en bedenk je eerst heel goed waar je precies naartoe wilt werken. And that's about it.


    Have you ever been alone in a crowded room?

    Alles wat jullie tot nu toe gezegd hebben, zorgt er in ieder geval voor dat het al een stuk minder chaotisch is in mijn hoofd. Doordat jullie op een positieve manier vertellen hoe jullie alles 'ordenen', zie ik de uitwerking gelijk als minder lastig en saai.


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    Mercurial schreef:
    Alles wat jullie tot nu toe gezegd hebben, zorgt er in ieder geval voor dat het al een stuk minder chaotisch is in mijn hoofd. Doordat jullie op een positieve manier vertellen hoe jullie alles 'ordenen', zie ik de uitwerking gelijk als minder lastig en saai.

    Als ik trouwens op een punt kom waarbij ik de uitwerking saai vind (ik vind bijvoorbeeld personages uitwerken saai), dan doe ik het in deeltjes en neem om de zoveel tijd gewoon even pauze; kijk een lollig filmpje op Youtube; check mijn Quizlet berichtjes, etc. Gewoon iets kleins en kort, maar toch even iets anders.

    [ bericht aangepast op 2 jan 2012 - 16:47 ]


    I can't even think straight.

    Anhysbys schreef:
    (...)
    Als ik trouwens op een punt kom waarbij ik de uitwerking saai vind (ik vind bijvoorbeeld personages uitwerken saai), dan doe ik het in deeltjes en neem om de zoveel tijd gewoon even pauze; kijk een lollig filmpje op Youtube; check mijn Quizlet berichtjes, etc. Gewoon iets kleins en kort, maar toch even iets anders.

    Dat is wel een heel goed idee! Dankjewel. :Y)


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    Mercurial schreef:
    (...)
    Dat is wel een heel goed idee! Dankjewel. :Y)

    Niet forceren, laat het gebeuren. Dat is het geheim. ;] Haha!


    I can't even think straight.

    Ik zelf vul nooit van die vraaglijsten in. Ik denk na over mijn hoofdpersonages en mijn verhaallijn, de rest komt vanzelf wel. Als je toch alle bijpersonages wilt gaan bepalen, moet je er misschien voor zorgen dat je het zo origineel mogelijk maakt. Tien keer invullen dat een personage van dieren houdt, een zusje heeft, etc... is inderdaad niet erg boeiend, dus probeer zoveel mogelijk onverwachte details te geven.


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Wellington schreef:
    Ik heb meestal gewoon een verhaallijn en stel een paar mensen vast die een hoofdrol spelen. Ik begin gewoon te schrijven vanuit één punt en als ik een eigenschap voor die persoon weet verwerk ik het er gewoon in. Alle personages krijgen langzaam in het verhaal een eigen rol en een andere persoonlijkheid. amen


    Life is hard, just break it with your head <3

    Wellington schreef:
    Ik heb meestal gewoon een verhaallijn en stel een paar mensen vast die een hoofdrol spelen. Ik begin gewoon te schrijven vanuit één punt en als ik een eigenschap voor die persoon weet verwerk ik het er gewoon in. Alle personages krijgen langzaam in het verhaal een eigen rol en een andere persoonlijkheid. amen


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Ik heb meestal al het karakter van mijn hoofdpersonage in gedachten samen met nog een aantal andere personages, die personages werk ik nog niet uit. Ik noem ze bv. vriendin, meisje, moeder, vijand...
    Ik heb telkens ook al een idee voor verhaallijnen. Ik weet het begin en het einde. Daartussen zijn er vaak nog gebeurtenissen die moeten plaatsvinden bv: -ontdekking -woede -acceptatie -trainen -liefde -gevecht.
    Dan verzin ik namen en de basis van het personage (persoonlijke verhaallijnen)
    Dan begin ik pas te schrijven. De personages krijgen vorm, karakter en een uiterlijk tijdens het schrijven (dit schrijf ik ook op, op een ander wordbestand) Van het begin naar gebeurtenis één. In de loop der tijd kreeg ik meer ideeën en werden mijn verhaallijnen uitgebreider en kwamen er nieuwe personages erbij.
    Zo is heb bij mijn verhaal waar ik nu al twee jaar aan werk en 30 000woorden van heb. (Ja, ik heb één jaar pauze gehad, vergeten, en dan school...)


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    ik werk niet met personages als ik schrijf. Ik schrijf kritiek naar de buitenwereld en de maatschappij toe, geen verhaaltjes.


    Maybe we should doubt our fears instead our dreams.

    Ik ga als eerst een soort van verhaallijn bedenken, en dat opschrijven in word of ergens ofzo. Daarna ga ik het uitwerken door na te denken wat voor drama ik er bijvoorbeeld in kan werken. Ik ga dan ook nog de personages verzinnen en de namen erbij (: Wat ik ook doe is opschrijven wat er aan het begin & eind van elk hoofdstuk gebeurt. Dat doe ik ook (: x

    Meestal krijg ik een vaag idee van wat ik wil gaan schrijven. Vervolgens verzin ik een naam voor het personage en een titel voor het verhaal, en begin vervolgens gewoon te schrijven. Meestal komen de ideeën voor de rest van het verhaal dan vanzelf.
    Vergeet niet: schrijven is herschrijven!
    Maar niet iedereen kan op die manier schrijven. Sommige mensen hebben nu eenmaal gewoon echt een basis nodig en een zo goed als compleet uitgewerkte verhaallijn voor ze aan de slag gaan. Dat is helemaal niet erg en maakt je ook geen mindere schrijver ofzo.
    Als je wilt kan ik je wel helpen met het uitwerken van je verhaal en personages. Meestal heb ik toch veel meer ideeën voor de verhalen van anderen dan voor die van mezelf XD
    Als je interesse hebt, stuur je me maar een pb ofzo ;)


    Life isn't about waiting for the rain to pass, it's about learning to dance in the rain