Ik denk dat alles bij jezelf begint als je paardrijdt. Paarden zijn hele spirituele wezens en ze merken het zó als je zenuwachtig bent, dus raad ik je van harte aan om dat te laten vallen. Een paard rijdt voor de ruiter op zijn rug en dat ben jij, als je een stabiel paard wilt hebben, moet je dus een stabiele ruiter zijn. Wat is het precies waar je bang voor bent? De afzet, het zweefmoment, de landing? Je kunt het vergelijken met een drempel nemen, maar je moet vooral GEEN gas terug nemen als je paard op de sprong afgaloppeert (of draaft, in het geval van een drafbalk. Ook te vroeg gaan staan kan een paard afremmen en hoe sneller je rijdt (wel soepel, het moet niet dribbelen worden) hoe soepeler de sprong gaat. Ik weet niet hoe lang je al rijdt, maar rijden met angst is niet prettig. Ik heb ook op jonge paarden gezeten die nog niet konden springen en het ze aangeleerd. Ik ben ook gevallen, maar ben altijd teruggestapt op mijn paard. Als je ineens stopt, snapt je paard dat niet en gaat hij langzaam angst opbouwen voor een sprong en durft hij uiteindelijk ook niet waardoor jijzelf alleen maar banger en banger wordt. Begin anders eens met het opstapelen van drie balkjes (in een soort driehoek) en kijk hoe je dat vindt, een paard springt hoger dan de sprong is. Ik raad je aan het paard te leren kennen - ook borstelen kan helpen, te leren wat zijn gevoelige punten zijn (lichamelijke en geestelijke, als het paard bijvoorbeeld een gevoelige mond heeft kun je een häckamore gebruiken, bij gevoelige flanken geen zweep en bij gevoelige schouders zou ik een wolletje aanraden om de singel. Wat geestelijke aandachtspunten betreft kun je niet meer doen dan het paard er aan laten wennen etc.) en een band op te bouwen. Ik ga niet zomaar op een wildvreemd paard zitten maar vraag ook eerst hoe hij rijdt, of hij gewend is met of zonder zweep te rijden en of hij dubbele teugels nodig heeft, of hij een martingaal of touwtjes nodig heeft en zo ja waarvoor etc. Het klinkt lang, maar het is de enige manier om van je angsten af te komen. Ken je grenzen. Veel succes!
Bananen zijn lekker, toch? Zet dit ook in je signature als je ook van bananaaaas houdt!