• Voor filosofie moest ik voor een toets echt idiote dingen leren..
    En ik vond het zo raar dat ik het niet kon laten met jullie te delen.
    FIjn hè? ;p
    (Met name het opideuscomplex is zeer apart)

    In de orale fase (eerste 18 maand) zoekt het kind bevrediging via de mond. Het zuigen, eten en bijten geven bevrediging en het kind steekt alle voorwerpen in zijn mond.

    In de anale fase (vanaf het 2e jaar) is de aandacht gericht op de anus. De uitscheiding en lustgevoelens daarbij krijgen aandacht. In deze fase gebeurt de zindelijkheidstraining.

    In de fallische fase (tussen 3 en 6 jaar) richt het kind zijn aandacht op de geslachtsorganen. Het kind ontdekt dat hij lust kan krijgen door met zijn genitaliën te spelen. In deze fase treedt bij jongens het oedipuscomplex op (en bij meisjes het elektracomplex).

    Het oedipuscomplex
    De jongen krijgt seksuele verlangens naar zijn moeder ("hij wordt verliefd op zijn moeder").
    Zijn vader is echter zijn rivaal, die de moeder volledig voor zich opeist. In feite zou de jongen zijn vader willen doden en met zijn moeder trouwen (gebeurtenissen die de Griekse mytische figuur Oedipus overkwamen, uiteraard zonder dat hij dit zelf wist, omdat hij ten vondeling was gelegd en niet thuis was opgegroeid ).
    De jongen vreest echter dat zijn vader zijn liefde voor de moeder zal ontdekken en hem ervoor zal straffen door hem te castreren. Om deze castratieangst op te heffen, geeft de jongen zijn verlangen naar de moeder op en identificeert hij zich met de vader.
    Hij wil zoveel mogelijk op zijn vader lijken en ook neemt de regels (bevelen, verboden en geboden) van de vader over en maakt ze tot de zijne. Hij interioriseert m.a.w. morele regels en zo ontstaat het Überich (het geweten). Het verlangen naar de moeder en de angst voor de vader wordt voorgoed onderdrukt in het onbewuste (2) .
    Op het einde van deze fase zijn de 3 delen van de persoonlijkheid gevormd en kunnen ze in een samenspel het gedrag (het functioneren) van de persoon gaan bepalen.
    __________________________________________
    (2) Met betrekking tot de meisjes ontwikkelde Freud een andere theorie, maar werkte die veel minder uit, zodat het heel wat minder duidelijk is.
    Een meisje ontdekt op een bepaald ogenblik dat ze geen penis heeft. Ze verwijt (natuurlijk op een onbewuste manier) haar moeder dat ze haar dochter heeft gecastreerd. Het meisje krijgt een penisnijd en wil de penis van de vader delen. Het meisje krijgt seksuele verlangens naar haar vader ("ze wordt verliefd op haar vader"). In feite zou het meisje haar moeder willen doden (zoals de Griekse mytische figuur Elektra). Het proces eindigt met een identificatie van het meisje met de moeder.


    Ben ik de enige die denkt dat die gozer niet spoort? (krul)
    Trouwens, ik kreeg een blaadje waar alles nog even 'mooier' en uitgebreider op beschreven werd en ik kan nu nooit meer normaal kijken naar kleine kindertjes Ö


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Ps: Ik hoop dat je op je toets niet opideuscomplex gaat schrijven ;D

    Pyrrhic schreef:
    Ik heb dat twee jaar geleden moeten leren en dit jaar opnieuw en ik zie niet in wat er zo vreemd aan is, aangezien dat in bepaalde delen toch ook wel klopt.


    Ik vind dat Freud misschien wel gelijk heeft met zijn Es, Ich, en Über-Ich. Maar dat verliefd zijn op je moeder en dergelijke vind ik toch wel zeer apart en om nou seksuele verlangens en lust te koppelen aan onschuldige jonge kinderen vind ik ook een beetje ver gaan.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Pyrrhic schreef:
    Ps: Ik hoop dat je op je toets niet opideuscomplex gaat schrijven ;D


    Schreef ik het fout? Haha, naja, op die toets vroegen ze er uiteindelijk geen zak over :L Stomme schijters bij mij op school. Ik moet altijd -bijvoorbeeld- 10 dingen leren en uiteindelijk vragen ze er serieus maar 2 van op de toets.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Ik moest dat leren voor Gedragswetenschappen al 2 keer. En sinds maandag nummer 3. Want we zijn er alweer over bezig. Ik denk al 3 jaar dat die vent niet spoort.
    Maar ja op sommige vlak kan ik het nog aanvaarden.

    [ bericht aangepast op 27 nov 2011 - 12:55 ]


    Tears are words the heart can't say.

    Jup, die onzin moet ik ook kennen voor geschiedenis en godsdienst --'


    Never run out of reasons to smile...

    Paradis schreef:
    Jup, die onzin moet ik ook kennen voor geschiedenis en godsdienst --'
    Het is geen onzin. Het gebeurt echt. --'


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Oedipuscomplex klinkt me wel iets bekender dan opideuscomplex. (:


    Tears are words the heart can't say.

    Endure schreef:
    (...)

    Ik vind dat Freud misschien wel gelijk heeft met zijn Es, Ich, en Über-Ich. Maar dat verliefd zijn op je moeder en dergelijke vind ik toch wel zeer apart en om nou seksuele verlangens en lust te koppelen aan onschuldige jonge kinderen vind ik ook een beetje ver gaan.

    Nou je moet het ook met een korreltje zout nemen. :-) Ik kan bepaalde dingen echt goed zien bij mijn zusje en nichtje. Baby's die dingen in hun mond steken= orale fase. Kleuters die geboeid geraken door in het potje te kakken= anale fase. Kleuters die hun plasser op school vergelijken. Hoe ziet dat er bij jou uit? Tiens bij papa ziet dat er toch anders uit= fallische fase. Het Oedipusxomplex vind ik nu ook wel wat erover, maar bepaalde dingen zie je wel. Kleuters die op papa willen lijken omdat dat er blijkbaar voor zorgt dat mama me leuk vindt.

    .. juist. (joehoe)


    ars moriendi

    Passerby schreef:
    (...)Het is geen onzin. Het gebeurt echt. --'

    Dan mag ze het toch wel onzin vinden om het te leren? Jeez.


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Oké dan... nee.


    It is better to reign in hell than to serve in heaven.

    Templesmith schreef:
    (...)
    Dan mag ze het toch wel onzin vinden om het te leren? Jeez.
    Jeeezz ik zeg gewoon dat het geen onzin is, maar weldegelijk echt is. Is dat sinds kort verboden ofzo. Jesús.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Passerby schreef:
    (...)Jeeezz ik zeg gewoon dat het geen onzin is, maar weldegelijk echt is. Is dat sinds kort verboden ofzo. Jesús.

    Lol, ik bedoelde het op een sarcastische manier. Grappig hoe mensen zich daar over opfokken.
    Zal ook wel een theorie van Freud voor zijn. :Y)


    "Well, well. Look who we've got here!"

    God mensen, hebben we onze maandstonden ja :')?
    & ik vind het eigenlijk niet zo'n grote onzin, sommige dingen kloppen wel, want die zie ik bij mijn broertje ook. Maarja, dat seksueel gedoe is wel een beetje raar?

    [ bericht aangepast op 27 nov 2011 - 13:23 ]


    Olive

    Utoya schreef:
    God mensen, hebben we onze maandstonden ja :')?
    & ik vind het eigenlijk niet zo'n grote onzin, sommige dingen kloppen wel, want die zie ik bij mijn broertje ook. Maarja, dat seksueel gedoe is wel een beetje raar?
    Blijkbaar sommige wel ja.;)


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?