• Voor filosofie moest ik voor een toets echt idiote dingen leren..
    En ik vond het zo raar dat ik het niet kon laten met jullie te delen.
    FIjn hè? ;p
    (Met name het opideuscomplex is zeer apart)

    In de orale fase (eerste 18 maand) zoekt het kind bevrediging via de mond. Het zuigen, eten en bijten geven bevrediging en het kind steekt alle voorwerpen in zijn mond.

    In de anale fase (vanaf het 2e jaar) is de aandacht gericht op de anus. De uitscheiding en lustgevoelens daarbij krijgen aandacht. In deze fase gebeurt de zindelijkheidstraining.

    In de fallische fase (tussen 3 en 6 jaar) richt het kind zijn aandacht op de geslachtsorganen. Het kind ontdekt dat hij lust kan krijgen door met zijn genitaliën te spelen. In deze fase treedt bij jongens het oedipuscomplex op (en bij meisjes het elektracomplex).

    Het oedipuscomplex
    De jongen krijgt seksuele verlangens naar zijn moeder ("hij wordt verliefd op zijn moeder").
    Zijn vader is echter zijn rivaal, die de moeder volledig voor zich opeist. In feite zou de jongen zijn vader willen doden en met zijn moeder trouwen (gebeurtenissen die de Griekse mytische figuur Oedipus overkwamen, uiteraard zonder dat hij dit zelf wist, omdat hij ten vondeling was gelegd en niet thuis was opgegroeid ).
    De jongen vreest echter dat zijn vader zijn liefde voor de moeder zal ontdekken en hem ervoor zal straffen door hem te castreren. Om deze castratieangst op te heffen, geeft de jongen zijn verlangen naar de moeder op en identificeert hij zich met de vader.
    Hij wil zoveel mogelijk op zijn vader lijken en ook neemt de regels (bevelen, verboden en geboden) van de vader over en maakt ze tot de zijne. Hij interioriseert m.a.w. morele regels en zo ontstaat het Überich (het geweten). Het verlangen naar de moeder en de angst voor de vader wordt voorgoed onderdrukt in het onbewuste (2) .
    Op het einde van deze fase zijn de 3 delen van de persoonlijkheid gevormd en kunnen ze in een samenspel het gedrag (het functioneren) van de persoon gaan bepalen.
    __________________________________________
    (2) Met betrekking tot de meisjes ontwikkelde Freud een andere theorie, maar werkte die veel minder uit, zodat het heel wat minder duidelijk is.
    Een meisje ontdekt op een bepaald ogenblik dat ze geen penis heeft. Ze verwijt (natuurlijk op een onbewuste manier) haar moeder dat ze haar dochter heeft gecastreerd. Het meisje krijgt een penisnijd en wil de penis van de vader delen. Het meisje krijgt seksuele verlangens naar haar vader ("ze wordt verliefd op haar vader"). In feite zou het meisje haar moeder willen doden (zoals de Griekse mytische figuur Elektra). Het proces eindigt met een identificatie van het meisje met de moeder.


    Ben ik de enige die denkt dat die gozer niet spoort? (krul)
    Trouwens, ik kreeg een blaadje waar alles nog even 'mooier' en uitgebreider op beschreven werd en ik kan nu nooit meer normaal kijken naar kleine kindertjes Ö


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Heb je ooit wel eens literatuur gelezen? Bijna in elk boek heeft er wel iemand last van dat complex. Yuk


    Today will be Girl's Day party with you~

    O, nee. Weer die Freud, hè 8)


    "I shut my eyes in order to see.'

    ...Wait what.


    (USER WAS BANNED FOR THIS POST)

    Oh, dat heb ik gelezen voor school(werkstuk Nederlandse literatuur geschiedenis, heel logisch) ik zat daar echt met een wtf gezicht. Die gast heeft gewoon veel te veel fantasie.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Whirlybird schreef:
    O, nee. Weer die Freud, hè 8)


    Freud is een rare gozer :Y)


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Eehh...Srsly?


    'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'

    Ja jongens, volgens Freud zijn we verliefd geweest op onze vader of moeder ;) Lol.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Ik vind sowieso dat Freud niet echt spoort, maar een paar theorieën vind ik wel interessant :'DD.


    No growth of the heart is ever a waste

    Da fug 0.0


    Shoganai i ne~

    Dat is toch gewoon achterlijk?:W


    Op weg naar een mindset met enkel positieve emoties.

    Ja, maar Freud kwam gewoon zelf niet genoeg van de grond.


    I've no idea of the future, but I can see the past quite well. And the present, if the weather's clear.

    Haha lol, iedereen plaats van die 'Wat..?' reacties :'D


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Ik heb dat twee jaar geleden moeten leren en dit jaar opnieuw en ik zie niet in wat er zo vreemd aan is, aangezien dat in bepaalde delen toch ook wel klopt.

    Ken ik al, vind er niks vreemds aan.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    DA FUQ!? Seks is lekker, maar toen ik zes was was ik daar niet mee bezig D:


    Bananen zijn lekker, toch? Zet dit ook in je signature als je ook van bananaaaas houdt!