• Oké, ik kan het niet vinden (misschien lees ik er overheen of google ik verkeerd) maar er zijn een aantal dingen die ik moet weten, weet iemand het of kan iemand het wél vinden op google?

    1) Factuur en textuur van Kouros/Kore/Kouroi/Kourai
    2) Verband Romeins staatsbestel en Romeins keizerportretten. (Ik weet dat Romeinen 'helden' afbeelden in hun beeldhouwkunsten, maar ik moet wat meer hebben dan één zinnetje)
    3) Voor welke latere periode in de kunsthistorie was Vitruvius van belang en waarom?

    [ bericht aangepast op 26 nov 2011 - 16:19 ]


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Iemand..? Heb het echt nodig o-o het staat vast wel ergens op google, maar ik kan het niet vinden :<


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Nee sorry.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik heb er eentje gevonden voor je, maar ik ga verder kijken c:

    Een van zijn belangrijkste stellingen is dat de lengte, de breedte, de hoogte en de diepte van een gebouw de menselijke maat (de verhoudingen van het menselijk lichaam) dienen te weerspiegelen. Leonardo da Vinci's (1452-1519) beroemde tekening Vitruviusman van het menselijk lichaam, passend in een cirkel en een vierkant, is gebaseerd op Vitruvius' theorie.


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    Ohja, die was ik vergeten! Was de enige die ik ook gevonden had. Dankje ;o

    -vaak is het ook gewoon dat ik die teksten niet begrijp..-


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Over architecten zegt hij dat ze meer moeten zijn dan alleen goed met hun handen. Hij zegt dat ze belezen en geleerd moeten zijn en van vele markten thuis moeten zijn. In de volgende passages leggen ze uit wat ze hiermee bedoelen; nl
    - Hij moet ook kunnen schrijven zodat zijn werk niet verloren gaat met de tijd.
    - Hij moet kunnen tekenen, zodat hij wat hij in zijn gedachten heeft, op papier kan zetten.
    - Hij moet meetkunde(wiskunde in het algemeen eigenlijk) kennen, zodat hij met latten en passers om kan gaan
    - Hij moet geschiedenis kennen, zodat hij kan uitleggen waarom hij bepaalde soorten architectuur uit het verleden heeft gebruikt in zijn ontwerpen
    - Hij moet iets van de filosofie kennen, zodat hij niet arrogant wordt en een deugdig mens kan zijn. Volgens Vit. geeft de filosofie ook een inzicht in de natuur wat voor een architect dus erg belangrijk is aangezien zijn bouwsel afhangt van de wetten van de natuur.
    - Hij moet van muziek iets afkennen, zodat hij iets van harmonie kent. Bovendien zou het ook goed zijn om zijn gereedschap af te stellen
    - Ook van astronomie moet hij iets kennen, zodat hij zijn gebouwen kan oriënteren dmv de sterren

    De conclusie is dat je erg speciaal en slim moet zijn om architect te kunnen worden volgens vitruvius.
    -


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    Holy shit, heb je dat hele stuk gelezen? o_O'' Dankje, omg, je weet niet hoe erg je me hiermee helpt. Halleluja.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    De grondbeginselen van de architectuur:

    - ordening: Zorgen dat de materialen waarmee de architect werkt in een goeie verhouding tegenover elkaar staan. De dimensies van zijn tekening (en dan uiteinelijk in rl) moeten kloppen en samenhoren (harmonie)
    - Schikking: Dwz dat de architect goed moet weten waar hij al zijn onderdelen (blokken steen, houten palen, versieringen, pilaren etc) wil plaatsen. Hiervoor moet hij tekeningen maken: plattegrond schets, aangezichtschets en perspectief schets. Voor die tekeneningen moet je volgens hem creatief zijn en dat is het resultaat van discipline waarvoor ik je terug verwijs naar 'filosofie' uit mijn vorige post.
    - harmonie: Dwz fdat de architect er voor moet zorgen dat zijn gebouw een mooie compositie heeft, en dat alles mooi samenhoort en goed samen functioneert.
    - evenwichtige verhouding: dit is uit te leggen met dat voorbeeld van het mensen lichaam eerder. Hij zegt uiteindelijk gewoon dat een gebouw gebaseerd moet zijn op de opbouw en de symmetrie van een menselijk lichaam.
    - Decor: gewoon het opkleden en de versiering van het gebouw. Dit moet volgens de regulatie of de traditie worden gedaan, en het moet passen bij de functie van het gebouw. Hij geeft dan een hele reeks voorbeelden van romeinse goden waarbij een bepaalde bouwstijl hoort, maar ik denk niet dat dat er toe doet. Het interieur moet verder smaakvol en passend zijn. De omgeving van de natuur moet passend zijn (tempels moet bv bij bronnen met helder water liggen etc). Het is gewoon de inkleding van het huis, zowel gebruikmakend van de natuur (voor de lichtinval enzo) als van de materialen.
    - economie: het kiezen van geschikte bouwmaterialen en geschikte ondergrond voor het bouwsel. Je mag geen materialen kiezen waar ze niet aan kunnen raken, je moet je aan de omgeving aan passen als je je materialen kiest. Als je in het binnenland zit, mag je bijvoorbeeld geen zeezand eisen. Verder moet je je kosten ook aanpassen aan degene waar je het huis voor ontwerpt, dat van een boer is anders dan dat van iemand in de stad.


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    Endure schreef:
    Holy shit, heb je dat hele stuk gelezen? o_O'' Dankje, omg, je weet niet hoe erg je me hiermee helpt. Halleluja.

    Ik heb het niet volledig gelezen, maar na zes jaar secundair onderwijs, leer je wel hoe je een tekst schuin moet doorlezen en ondertussen de belangrijkste informatie mee te grabbelen c:


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    Holy moly, dankje _O_ Mijn god. Je maakt me echt heel blij nu Ö


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Endure schreef:
    Holy moly, dankje _O_ Mijn god. Je maakt me echt heel blij nu Ö

    No problem c: Ik ga er vanuit dat je hebt wat je nodig had nu ?


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    Zeker o-o


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Heb tot nu toe vooral over het modernisme en het postmodernisme gehad...
    Misschien kan ik je over een paar maanden helpen...


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Ik weet wel dat de kouroi uit de Archaïsche periode kwam. Deze was van marmer, en plat. Ze waren geïnspireerd door de Egyptenaren en kenmerkend voor deze beelden was het knobbeltjeshaar. Er zijn veel van deze kouroi.

    [ bericht aangepast op 23 nov 2011 - 21:28 ]


    "Stay beautiful. Keep it ugly."

    Beginpost aangepast, heb nu weer andere dingen nodig.. ;x


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.