• Sinds die 'Pro-Ana', wat overigens betekend "Professional Anorectic" en niet "Voor Anorexia", hype van even geleden, die nu (gelukkig) afzwakt zijn enkele dingen me opgevallen. Iedereen denkt er spontaan veel simpeler over. 'Oh, dat zal wel Anorexia zijn.' Nu zeg ik niet dat het (bijna) nooit voor komt, maar het is echt zo dat opeens iedereen zijn/haar aandacht daar op vestigd en andere dingen practisch uitsluit.

    Daarbij heb ik eigenlijk ook het idee, dat een boel amper een idee hebben van wat het werkelijk is. Ik had overigens een documontaire hierover gevonden maar raadpleegde eerst de Mods, die niet dachten dat het veel zou helpen. Daar leg ik me dan ook maar bij neer en wil er verder niet op in gaan. Dit is even om die: 'Oh en wat hebben wij hier aan, leg het dan uit' reacties te vermidjen.
          Maar het beeld wat iednereen hier vna heeft vind ik eigenlijk best, slecht. Nee, Anorexia is ook vreselijk maar ik bedoel dat sommige plaatjes niet echt kloppen, in grote lijnen wel maar het zijn uiteindelijk de details die deze ziekte eigen maken, nietwaar?

    Ik wil gewoon even iets vragen. Wat is nu eigenlijk volgens jullie Anorexia en wat is Pro Ana? En voordat iedereen anderen gaat afkraken om zijn/haar idee hiervan, met vervolgens de smoes: 'Ja ik ken iemand en dei heeft/had dat.' So be it, ik ken ook mensen die het hebben. Je kunt het nimand echt kwalijk nemen, deze hype kwam opeens zonder dat iemand ook maar voorbereid kon zijn oid. Maar ik wil gewoon even weten, wat dneken jullie wat het precies inhoud?


    Ik zal er gelijk mijn mening ook bij zeggen;
    Pro-Ana:
    Het is een soort begin van de gehele ziekte. Pro-Ana wordt vaak geuit in een vorm van sites, quotes, thinspiration, etcetera. Je bent zeer bewust van het lijnen, weet dat het extreem is en kent én accepteerd de gevolgen. Op dat moment is het nog een vrij bewuste keuze, die op dat moment echt je levensstijl is. Uiteindelijk kan het zo zijn dat je er vanaf wilt en probeert te stoppen, maar je hoofd kan er niet bij blijven. Pro-Ana is nog bewust om het gewichtsverlies.
    Anorexia. Het uit zich in verschillende vormen, Nervosa (zwaar psygisch), Boulimia ("vreetbuien" en braken), Liarexia (vreetbuien in het bijzijn van adneren end at willen composeren met overmatig sporten en braken) en dan nog Athletica (sportverslaving, emt als doel afvallen). Dit zijn nog lang niet alle vormen, je kunt een hele brede weg in met dit onderwerp. Maar op één ding komt het altijd neer. Controle. Door een bepaalde gebeurtenis of sfeer in het verleden die hij/zij niet in de hand had/heeft is deze behoefte ontstaan en heeft zich dusdanig geuit in eten. Zodra ze Anorexia-patiënten door hebbend at iets niet goed gaat willen ze stoppen, maar het lukt niet. Ze moet daarvoor controle loslaten en dat gaat ze te ver.
    Die vreetbuien zijn vaak ook miniscuul, maar voor hun voelt het als bergen voedsel.
    Pro-Ana sites. Dit is even als extra'tje, maar dit is een verzamelplaats van lijners. Zowel Pro-Ana's, Anorexia Patiëntes als mensen emt zware obesitas vinden hier hun steun. Het is hujn laatste kans en poging om de problemen te ontwijken. Hier begrijpen ze elkaar maar steunen ze elkaar ook. En ze wensen elkaar altijd veel succes als er iemand stopt. Er ontstaan vaste banden door de soortgeljke ervaringen.

    Deze ervaringen heb ik opgedaan door, onder andere 'Vel voer Probleem'.

    [ bericht aangepast op 22 nov 2011 - 19:46 ]


    Let it come and let it be

    Element schreef:
    (...)

    I dont think so

    I actually do, not all of them ofcourse, but a lot. In die documontaire werden een paar meisjes daarmee geconfronteerd, en op één na stonden ze allemaal in Shock te kijken en zeiden ze: 'Nee, dat hoef ik niet'. Of waren ze minstens in een hevige tweestrijd. Ééntje kwam ook echt van een Pro Ana site, alleen was te ver door gegaan en die vond het wel mooi :'D


    Let it come and let it be

    Countenance schreef:
    (...)
    I actually do, not all of them ofcourse, but a lot. In die documontaire werden een paar meisjes daarmee geconfronteerd, en op één na stonden ze allemaal in Shock te kijken en zeiden ze: 'Nee, dat hoef ik niet'. Of waren ze minstens in een hevige tweestrijd. Ééntje kwam ook echt van een Pro Ana site, alleen was te ver door gegaan en die vond het wel mooi :'D


    Documentaire is niet altijd real life + dan gaat het er nog om hoe dun het is, want de lijn tussen 'mooi' en 'shockerend' is heel klein.

    Countenance schreef:
    (...)
    I actually do, not all of them ofcourse, but a lot. In die documontaire werden een paar meisjes daarmee geconfronteerd, en op één na stonden ze allemaal in Shock te kijken en zeiden ze: 'Nee, dat hoef ik niet'. Of waren ze minstens in een hevige tweestrijd. Ééntje kwam ook echt van een Pro Ana site, alleen was te ver door gegaan en die vond het wel mooi :'D


    Sommige vinden het mooi, maar dat is inderdaad de minderheid. Als je het op pro-ana sites gaat vragen zul je ook zien dat de meerderheid dat extreme helemaal niet mooi vind. Ze gaan er alleen zelf zo uit zien omdat ze zichzelf helemaal niet eens zo zien. Ingewikkeld eigenlijk.


    Your make-up is terrible

    Pro-ana naar mijn mening is een soort levenstijl.

    Anorexia is een ziekte waarbij ze de controle zijn kwijt geraakt over het afvallen en te ver gaan.


    (Be)lieve in (you)rself

    Element schreef:
    (...)

    Documentaire is niet altijd real life + dan gaat het er nog om hoe dun het is, want de lijn tussen 'mooi' en 'shockerend' is heel klein.

    Bij de net wel uitstekende ribben heb je inderdaad vaak van: 'Mhh-, best mooi.' Maar zodra de rug ook ernstig uit gat steken is de grens naar shockerend in de buurt. (Nou vind ik dat soort dingen niet echt supershockerend, maar ik ben dan weer een geval apart :'D)


    Let it come and let it be