• Sinds die 'Pro-Ana', wat overigens betekend "Professional Anorectic" en niet "Voor Anorexia", hype van even geleden, die nu (gelukkig) afzwakt zijn enkele dingen me opgevallen. Iedereen denkt er spontaan veel simpeler over. 'Oh, dat zal wel Anorexia zijn.' Nu zeg ik niet dat het (bijna) nooit voor komt, maar het is echt zo dat opeens iedereen zijn/haar aandacht daar op vestigd en andere dingen practisch uitsluit.

    Daarbij heb ik eigenlijk ook het idee, dat een boel amper een idee hebben van wat het werkelijk is. Ik had overigens een documontaire hierover gevonden maar raadpleegde eerst de Mods, die niet dachten dat het veel zou helpen. Daar leg ik me dan ook maar bij neer en wil er verder niet op in gaan. Dit is even om die: 'Oh en wat hebben wij hier aan, leg het dan uit' reacties te vermidjen.
          Maar het beeld wat iednereen hier vna heeft vind ik eigenlijk best, slecht. Nee, Anorexia is ook vreselijk maar ik bedoel dat sommige plaatjes niet echt kloppen, in grote lijnen wel maar het zijn uiteindelijk de details die deze ziekte eigen maken, nietwaar?

    Ik wil gewoon even iets vragen. Wat is nu eigenlijk volgens jullie Anorexia en wat is Pro Ana? En voordat iedereen anderen gaat afkraken om zijn/haar idee hiervan, met vervolgens de smoes: 'Ja ik ken iemand en dei heeft/had dat.' So be it, ik ken ook mensen die het hebben. Je kunt het nimand echt kwalijk nemen, deze hype kwam opeens zonder dat iemand ook maar voorbereid kon zijn oid. Maar ik wil gewoon even weten, wat dneken jullie wat het precies inhoud?


    Ik zal er gelijk mijn mening ook bij zeggen;
    Pro-Ana:
    Het is een soort begin van de gehele ziekte. Pro-Ana wordt vaak geuit in een vorm van sites, quotes, thinspiration, etcetera. Je bent zeer bewust van het lijnen, weet dat het extreem is en kent én accepteerd de gevolgen. Op dat moment is het nog een vrij bewuste keuze, die op dat moment echt je levensstijl is. Uiteindelijk kan het zo zijn dat je er vanaf wilt en probeert te stoppen, maar je hoofd kan er niet bij blijven. Pro-Ana is nog bewust om het gewichtsverlies.
    Anorexia. Het uit zich in verschillende vormen, Nervosa (zwaar psygisch), Boulimia ("vreetbuien" en braken), Liarexia (vreetbuien in het bijzijn van adneren end at willen composeren met overmatig sporten en braken) en dan nog Athletica (sportverslaving, emt als doel afvallen). Dit zijn nog lang niet alle vormen, je kunt een hele brede weg in met dit onderwerp. Maar op één ding komt het altijd neer. Controle. Door een bepaalde gebeurtenis of sfeer in het verleden die hij/zij niet in de hand had/heeft is deze behoefte ontstaan en heeft zich dusdanig geuit in eten. Zodra ze Anorexia-patiënten door hebbend at iets niet goed gaat willen ze stoppen, maar het lukt niet. Ze moet daarvoor controle loslaten en dat gaat ze te ver.
    Die vreetbuien zijn vaak ook miniscuul, maar voor hun voelt het als bergen voedsel.
    Pro-Ana sites. Dit is even als extra'tje, maar dit is een verzamelplaats van lijners. Zowel Pro-Ana's, Anorexia Patiëntes als mensen emt zware obesitas vinden hier hun steun. Het is hujn laatste kans en poging om de problemen te ontwijken. Hier begrijpen ze elkaar maar steunen ze elkaar ook. En ze wensen elkaar altijd veel succes als er iemand stopt. Er ontstaan vaste banden door de soortgeljke ervaringen.

    Deze ervaringen heb ik opgedaan door, onder andere 'Vel voer Probleem'.

    [ bericht aangepast op 22 nov 2011 - 19:46 ]


    Let it come and let it be

    Element schreef:
    ''Liarexia en Athletica'' zijn geen erkende stoornissen, dus dat zijn dan 'NAO eetstoornissen'

    Klopt, maar het zijn een soort 'subforums'in de gehele ziekte Anorexia, een kleine onbekende onderverdeling :3


    Let it come and let it be

    Countenance schreef:
    (...)
    Klopt, maar het zijn een soort 'subforums'in de gehele ziekte Anorexia, een kleine onbekende onderverdeling :3


    Dan zijn er veel meer 'subforums' te maken hoor, maarja x)

    Element schreef:
    (...)

    Dan zijn er veel meer 'subforums' te maken hoor, maarja x)

    Ik weet het, maar mijn kennis gaat maar tot daar, alles wat ik in de tussentijd heb geleerd en wat ze in de documontaire uitlegde ging maar tot daar :'3


    Let it come and let it be

    Pro-Ana
    Moeilijk uit te leggen,
    Ik zie het als een levensstijl, die eerste gezicht voor sommige een goede keuze is maar daarna tot een hel lijdt.

    Anorexia:
    Is een eetstoornis, geen ziekte in mijn ogen. Een eetstoornis die verschrikkelijke gevolgen kan hebben maar alles draait hierbij om controle. Een eetstroonis die zich zachtjes aan ontwikkeld en als je het eenmaal hebt het moeilijk is om er vanaf te komen. Sterker nog, je zult er nooit vanaf komen want er blijft altijd wel iets in je hoofd rondspoken.

    Pro-ana sites
    Sites vooral voor mensen met anorexia of boulimia. Een site waar ze elkaar steunen en tips geven. Ze begrijpen elkaar.

    [ bericht aangepast op 22 nov 2011 - 19:49 ]


    <3

    Ik weet helaas goed genoeg wat het is, iemand uit mijn omgeving heeft het gehad en ik ben er nogal persoonlijk mee geconfronteerd.


    So here's a heart to heart on the back of postcards sent from California

    Postcards schreef:
    Ik weet helaas goed genoeg wat het is, iemand uit mijn omgeving heeft het gehad en ik ben er nogal persoonlijk mee geconfronteerd.

    Nogmaals, ik vind het verschrikkelijk voor je, maar aan die reactie heb ik niets.


    Let it come and let it be

    Anorexia: Je wilt gewoon afvallen en mooi zijn en gewoon zorgeloos zonder dikheid/stevigheid. En later nooit zo flink/dik zijn. Gewoon een mooi figuur een mooi leven (:
    Zo is het in mijn ogen


    Everybody wants happiness nobody wills pain, But you can't have a rainbow without a little rain <3

    Anorexia: De ziekte itself.
    Pro-Ana: De lifestyle op basis van die ziekte.


    No growth of the heart is ever a waste

    Pro-Ana is de levensstijl die bij de ziekte Anorexia hoort.


    I know there's a way so I promise: 'I'm gonna clean up the mess I made'

    Anorexia: Het is een ziekte waarbij je angst hebt om dik te worden, of juist controle wilt hebben over een bepaald onderdeel in je leven. Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik het moet noemen, een eetstoornis of een ziekte.. Het is wel chronisch als je er al heel ver in bent weggezakt, dat weet ik wel. Het is wel een slopende ziekte, zowel mentaal als fysiek. Daarmee bedoel ik dat je eigenwaarde vaak abnormaal klein is/wordt en je alleen maar doodmoe bent omdat je lichaam te weinig voedingstoffen binnen krijgt. Het is een ziekte waar, helaas, te veel voordelen over zijn.

    Pro-ana: Ik zie het als een soort van levensstijl onder de mensen die anorexia hebben. Een soort 'cultuur' waarbij je steun kunt vinden bij anderen die het ook hebben.

    Pro-ana sites: Wat ik hierboven zei, maar dan in een site verwerkt samen met tips, uitleg, gastenboeken, profielen, etc.

    Helaas lijdt mijn beste vriendin hieronder en zal ze waarschijnlijk spoedig opgenomen moeten worden, ondanks ze met een hersteltraject is begonnen, waaraan ze weigert mee te werken. Wat een klote ziekte is het toch ook..


    your eyes are like stars in the night.

    Het enige verschil tussen pro-ana en anorexia is dat de mensen met pro-ana denken dat ze het onder controle hebben terwijl het helemaal niet zo is.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    Het enige verschil tussen pro-ana en anorexia is dat de mensen met pro-ana denken dat ze het onder controle hebben terwijl het helemaal niet zo is.

    Pro-Ana kun je ook wel als 'Moderne Anorexia' opvatten, het is meer de verheerlijking van botten, e.d. Als je die graatmagere modellen aan een Anorexiapatiënte zou geven zou ze zeggen: 'Bah, wat lelijk' :'D


    Let it come and let it be

    Countenance schreef:
    (...)
    Pro-Ana kun je ook wel als 'Moderne Anorexia' opvatten, het is meer de verheerlijking van botten, e.d. Als je die graatmagere modellen aan een Anorexiapatiënte zou geven zou ze zeggen: 'Bah, wat lelijk' :'D


    They're all the same.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    (...)

    They're all the same.

    In the big lines: Yes, they are *O*


    Let it come and let it be

    Countenance schreef:
    (...)
    Pro-Ana kun je ook wel als 'Moderne Anorexia' opvatten, het is meer de verheerlijking van botten, e.d. Als je die graatmagere modellen aan een Anorexiapatiënte zou geven zou ze zeggen: 'Bah, wat lelijk' :'D


    I dont think so