• Ik ben een ramp met natuurkunde en begrijp letterlijk niks. Wie heeft er verstand van en wil me helpen? (huil)

    [ topic verplaatst door een moderator ]

    [ bericht aangepast op 13 nov 2011 - 23:33 ]

    Natuurkunde is redelijk breed. Als je even uitlegt wat je niet snapt, kunnen mensen gerichter zeggen of ze je kunnen helpen of niet.


    Have you ever been alone in a crowded room?

    Nightlock schreef:
    Natuurkunde is redelijk breed. Als je even uitlegt wat je niet snapt, kunnen mensen gerichter zeggen of ze je kunnen helpen of niet.


    A kiss is a lovely trick designed by nature to stop speech when words become superfluous.

    Misschien kan je sommen plaatsen waarmee je moeite hebt? Dan kunnen mensen sneller helpen.
    Op welk niveau zit je trouwens?


    I am an idiot, I move.

    Nightlock schreef:
    Natuurkunde is redelijk breed. Als je even uitlegt wat je niet snapt, kunnen mensen gerichter zeggen of ze je kunnen helpen of niet.


    comfort in c h a o s

    ik wil wel helpen, maar zoals iedereen hier zegt kan dat moeilijk als we niet weten over wat precies

    het hoofdstuk gaat over arbeid verrichten en het niveau is 3 VWO
    Ik heb bijv. een vraag:
    bereken de arbeid:
    Jan raapt een luciferdoosje op van de grond en legt het op tafel. De massa van het doosje is 10 g, de tafel is 78 cm hoog.

    [ bericht aangepast op 13 nov 2011 - 15:57 ]

    -

    [ bericht aangepast op 13 nov 2011 - 15:57 ]


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Cerebellum schreef:
    -

    zie boven. ^

    Arbeid = kracht x afstand.

    afstand = 78 cm = 0,78 m.
    kracht = 10 x 9.81 = 98,1 g = 0,098 kg.

    Dus de arbeid is 0.78 x 0.098 = 0,076 W of J/s. Zo moest het volgens mij? Is alweer een tijdje geleden. (aa)


    It's time to be happy again.

    de kraan van een auytosloopbedrijf tilt een autowrak 3,5 meter omhoog. De massa van het autowrak is 940 kg.

    antwoord: w= f x s= 9212 x 3,5= 3,2 x 10^4
    .... Oke even serieus wat hebben ze gedaan?

    [ bericht aangepast op 13 nov 2011 - 16:07 ]

    Indian schreef:
    Arbeid = kracht x afstand.

    afstand = 78 cm = 0,78 m.
    kracht = 10 x 9.81 = 98,1 g = 0,098 kg.

    Dus de arbeid is 0.78 x 0.098 = 0,076 W of J/s. Zo moest het volgens mij? Is alweer een tijdje geleden. (aa)


    oeps ik heb daar 5 dagen geleden een toets van gehad en ik weet het al niet meer
    maar volgens mij is dit het

    Dus je moet de afstand altijd omzetten in M en de kracht in Kg?

    PamperGurl schreef:
    Dus je moet de afstand altijd omzetten in M en de kracht in Kg?

    Ja, altijd!


    It's time to be happy again.

    PamperGurl schreef:
    (...)
    yup dat is inderdaad het antwoord maar ik begrijp er niks van.
    Ik geef nog een voorbeeld kun je me AUB breed uitleggen hoe het zit???

    de kraan van een auytosloopbedrijf tilt een autowrak 3,5 meter omhoog. De massa van het autowrak is 940 kg.


    ARBEID = KRACHT X AFSTAND.

    In deze opgave is de afstand de 3.5 meter die de kraan moet tillen om het autowrak omhoog te krijgen. Want om dat wrak op te tillen moet de kraan arbeid verrichten, toch? Die ga je nu dus uitrekenen.
    Maar je moet natuurlijk ook eenkracht hebben. Een kracht wordt weergegeven met de eenheid Newton, of simpelweg de letter F.
    In deze opgave is geen kracht gegeven, maar als er dingen moeten worden opgetild moet je altijd uitgaan van de zwaartekracht. Die bereken je door de massa (die is gegeven, de 940 kg) x de valversnelling. De valversnelling is ook altijd 9.81 m/s. Altijd. Verandert nooit.

    Dus als je de kracht uitrekent doe je de massa x valversnelling.
    F = m x g = 940 x 9.81 = 9221,4 Newton.

    Nu heb je alletwee de gegevens om de arbeid uit te rekenen.
    W = F x s = 9221,4 x 3,5 = 32274,9 W. of J/s.

    Snap je het zo?


    It's time to be happy again.

    Oh, en arbeid (dus W) is in Newton x meter, dus de eenheid van arbeid is Nm. Het antwoord en de berekening is al door Indian gegeven.


    wth.