• Misschien een beetje een vreemde vraag, maar bestaat er een masker die je bescherm tegen radioactieve straling? Zoals je ook gasmaskers heb.
    Op google kan ik niet echt iets vinden, en ik moet dat weten voor tekenen.

Dank je

Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

Een stralingspak doet dat. Mijn vader gebruikt die op 't werk.

(USER WAS BANNED FOR THIS POST)

Dus niet echt een apart masker? Ok denk je.

Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

Dit kon ik vinden:

Bescherming

De verschillende soorten straling hebben verschillende doordringende vermogens. Zo wordt alfastraling al tegengehouden door een vel papier, en ook bètastraling is gemakkelijk tegen te houden: een dun laagje metaal of normale kleding kan al voldoende zijn. Het grootste gevaar loopt men als de radioactieve stof het lichaam binnendringt. Om gammastraling tegen te houden zijn speciale maatregelen nodig: 6 centimeter lood, 10 centimeter ijzer of 33 centimeter beton houden ongeveer 95% van de door Kobalt-60 veroorzaakte straling tegen. Bij een nucleaire aanval biedt dan ook zelfs een tank geen goede bescherming. De meeste voorzorgsmaatregelen zijn er op gericht om radioactieve stoffen buiten de beschermde (en afgesloten) omgeving te houden. Er worden jodiumtabletten geslikt om te voorkomen dat het lichaam de radioactieve isotoop ervan opneemt. Om de schadelijkheid van de straling aan te geven is de becquerel minder geschikt omdat die niets zegt over de opgenomen hoeveelheid straling. Hiervoor zijn andere eenheden zoals de rem of de sievert beter geschikt.

+ die pakken, ja. O, nvm it ook maar D: Je hebt 't voor tekenen nodig..

[ bericht aangepast op 12 okt 2011 - 14:33 ]

"I shut my eyes in order to see.'