Na al die jaren school weet ik het nog steeds niet.
Wanneer gebruik je 'dt' ?
En hoe weet je of je bijvoorbeeld 'belooft' of 'beloofd' schrijft?
-En nee, je mag me niet uitlachen omdat ik dit niet weet(cat)-
-
10 juli 2011 - 19:1210 juli 2011 - 19:40
C18 schreef:
(...)
Nee, in die zin zit ook een 'ik', alleen zit er nog een zinsdeel tussen 'ik' en 'word', don't let it fool ya . Dus wat jij nu hebt is goed.
Okee, dankje!
Ik moet echt nog veel leren10 juli 2011 - 19:40Celestial schreef:
Oké, dus als ik deze zin heb;
Ik draai me om en word gelijk omhelst door Logan.
Moet word dan met dt?
kun je word vervangen door loopt. nee dus geen dt[ bericht aangepast op 10 juli 2011 - 19:41 ]
10 juli 2011 - 19:40YAY. Ben niet de enige die het niet snapt *O*
alhoewel ik het meestal wel goed heb xd.To infinity and beyond •
10 juli 2011 - 19:4110 juli 2011 - 19:42Leeuwarden schreef:
(...)
kun je word vervangen door loopt. nee dus geen dt
Now I'm confused ;S10 juli 2011 - 19:54Levine schreef:
Wordt is alleen met een d als het ik-vorm is
Dat is niet waar.
Bij inversie van de 2de en 3de persoon is het ook d.You are the poetry Shakespeare was missing.
10 juli 2011 - 19:57Wait a sec!
Ik snap het.. ;'D
Als je bijvoorbeeld worden hebt, like, hij wordt, dan is het gewoon net zoals je het met lopen zou doen, dt is namelijk geen uitgang :'D
Nee, niemand snapt hier iets van, maar ik wel 8'DIt is better to reign in hell than to serve in heaven.
10 juli 2011 - 19:58Ik gebruik zelfs nu altijd nog het werkwoord 'lopen' om het te checken, anders ben ik bang dat ik het verkeerd doe.
Dus:
Hij wordt later schilder, want: Hij loopt later schilder.
En:
Ik word later schilder, want: Ik loop later schilder.
Ik kan niet uitleggen/JDN.
10 juli 2011 - 19:59PUKKELxDING schreef:
NOOIT in de verleden tijd
ALTIJD bij de hij/zij vorm (uitzondering: willen)
SOMS bij de jij vorm (achter de je-vorm met t, anders zonder)
Neem voortaan het woordje lopen in je hoofd, vervang het werkwoord die je moet vervoegen door lopen, kijk of er een t achter staat, zo ja; IK ZEG DOEN!Reality is a lovely place, but I wouldn't wanna live there.
10 juli 2011 - 20:00Joszie schreef:
Ik gebruik zelfs nu altijd nog het werkwoord 'lopen' om het te checken, anders ben ik bang dat ik het verkeerd doe.
(...)
Ik kan niet uitleggen/
Omg.. ik snap het!
Serieus :')10 juli 2011 - 20:04Celestial schreef:
(...)
Omg.. ik snap het!
Serieus :')
Echt?! Oké, dat is mooi, hahaJDN.
10 juli 2011 - 20:06Joszie schreef:
(...)
Echt?! Oké, dat is mooi, haha
Jaa, iedereen komt aanzetten met een goede uitleg.
maar die van jouw hielp blijkbaar meer10 juli 2011 - 20:08Als de stam van het woord op een 'd' eindigt, en het een persoonsvorm is en er geen ik-je-jij achter of voor staat. Bijvoorbeeld 'vinden', stam is 'vind' en dan 'hij/zij vindt'.
(:Zoals de oude Hawaiianen altijd zeiden: Als je troebel water met rust laat, wordt het vanzelf helder.
10 juli 2011 - 20:15Celestial schreef:
(...)
Okee, dankje!
Ik moet echt nog veel leren
Zeg dat wel, als het onderwerp een ik persoon is dan is het nooit met een t o-o' Dus enkel ik word, niet ik wordt. Ik loop, niet ik loopt.
Als je het niet zeker weet zoals in deze zin.
Ik stook een fikkie :'D
Verander je het werkwoord, stook, door een ander werkwoord, bijv. lopen.
Dan wordt het: Ik loop > ik loopt klinkt niet dus weet je dat stoken ook niet met ene t moet.In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.
10 juli 2011 - 20:16Matched schreef:
Wait a sec!
Ik snap het.. ;'D
Als je bijvoorbeeld worden hebt, like, hij wordt, dan is het gewoon net zoals je het met lopen zou doen, dt is namelijk geen uitgang :'D
Nee, niemand snapt hier iets van, maar ik wel 8'D
Klopt, niet zo moeilijk, toch? :']In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.