SchoenVeter schreef:
dat is nou precies 1 van de redenen dat Griekenland crisis heeft
maar wrm het naar 67 moet vind ik ook onzin
Dat is helemaal geen onzin. Er zijn steeds meer gepensioneerden en steeds minder werkenden. Dat komt doordat mensen steeds later tot de arbeidsmarkt toetreden en er op dit moment veel ouderen zijn. Onze verzorgingsstaat is te duur geworden, waardoor we de AOW-leeftijd omhoog moeten schoppen. Dit zorgt er immers voor dat er minder mensen zijn die pensioen krijgen van de overheid.
Natuurlijk zijn er beroepen waarbij je niet tot je 67e kan doorwerken. Nu ben ik erg rechts aangelegd. Wat ik vind: zolang je kan werken, moet je werken, totdat je recht op pensioen hebt (waarbij ik vind dat pre-pensioen ook afgeschaft mag worden). In dit topic las ik dat iemand een vader heeft die al aan zijn knieën is geopereerd en een slechte rug heeft. Nu wil ik het niet alleen over die vader hebben (dat is te persoonlijk, daar gaat dit niet over), maar er zijn meer mensen in die situatie. Als je zelf denkt dat je niet meer je werk kan beoefenen, moet je je laten keuren. Dan kom je in de WIA en hoef je het zware werk niet meer te doen. Dan moet je wel aan het werk, maar krijg je werk dat je aan kan.
En daarom vind ik het onzin dat bij sommige beroepen een eerder pensioen moet. Als je je werk niet meer kan beoefenen, dan ga je naar de WIA en kan je lichter werk doen. Doe dit tot je 67e en je bent klaar.
Ook moeten mensen niet gaan klagen bij een te laag pensioen. Als werkende kan je pensioen opbouwen. Dan krijg je maandelijks AOW van de overheid en daarbovenop het pensioen dat je hebt opgebouwd. Doe je dit niet, dan krijg je alleen AOW en dan doe je dat zelf. En treur niet: je krijg meer dan mensen in de bijstand.
Dus ik vind dat het best verhoogd mag worden. Anders moeten we nog meer belasting gaan betalen. Anders kan de overheid de uitkeringen niet meer betalen. Wat denk je waarom er bezuinigd moet worden? De verzorgingsstaat is te duur. Een verhoging van de AOW-leeftijd is onvermijdelijk. Verlaging is dus zeker uitgesloten in mijn ogen.
To live would be an awfully big adventure