Ik woon naast een grote vijver in Maastricht. Deze vijver is een thuis voor grote aantallen wilde eenden, waterhoentjes, meerkoeten en... Voor nog minder zwanen dan eerst.
Jaren terug, toen ik nog op de basisschool zat, las ik in de krant dat de zwanen uit de vijver waren vermoord. Ik weet nog dat ik ging en kijken en erg overstuur was van het feit dat ik ze niet meer zag. Het enige wat ik nog zag waren de eieren die nooit meer zouden uitkomen... Een paar maanden later kwam een nieuw paar zwanen, die ( gelukkig ) nog niet dood zijn.
Vorig weekend, werd mijn woonbuurt weer wakkergeschut toen het volgende nieuwsbericht op teletekst stond:
Zwaan doodgemarteld in Maastricht
In Maastricht zijn opnieuw zwanen mishandeld. Vermoedelijk pakten de daders de dieren bij de kop en slingeren de dieren daarna rond. Een zwaan overleefde de mishandeling niet, een andere is op sterven na dood. Volgens de dierenambulance is de mishandeling van zwanen in de vijver van Randwijck schering en inslag. Het komt volgens de vrijwilligers jaar in jaar uit weer voor dat dieren de dupe worden van baldadigheid.
Als er geen maatregelen worden genomen zullen volgens de dierenambulance meer zwanen sterven. Meer verlichting rond de vijver in Randwijck zou volgens hen al helpen. (BRON: L1.nl)
Toen ik dit bericht las keek een beetje wazig naar het tv-scherm. Alweer zwanen vermoord? Ik was met mijn vader gaan kijken en zag: 2 volwassen zwanen met maar 3 baby zwaantjes. Ze kwamen gewoon weer naar ons toe zoals ze dat altijd doen. Ze maakte schattige piep geleuidjes en ik vroeg mij af: Hoe is het mogelijk, dat je zo'n schattig en onschuldig babyzwaantje kunt ombrengen? Daarna gingen we weer naar huis.
Vandaag, nog niet eens een week geleden van de vorige gebeurtenis, liep ik weer over het bruggetje van de vijver. Opnieuw schrok ik van iets: ik zag dit keer nog maar 1 baby zwaan! Ik liep snel door naar huis en keek op internet of er weer iets was gebeurd. Ik kreeg vrij snel een antwoord:
Weer zwanen gedood in Maastricht
In Maastricht zijn opnieuw zwanen doodgemarteld. De brandweer haalde donderdag bij de vijver in Randwyck twee dode dieren uit het water. Afgelopen weekeinde werd al een zwaan doodgemarteld en raakte een ander zwaargewond. Volgens vrijwilligers van de dierenambulance gaat het om baldadigheid. De zwanen zouden bij de kop worden gepakt en rondgedraaid.
Of dat deze keer ook zo is, is nog niet duidelijk. (BRON: L1.nl)
Ik vind het vreselijk om te lezen. Hoe durven ze? Ik heb hier echt geen woorden voor.
Wat ik ook erg vind is dat ik het "petjesvolk", het "crapuul", de daders, waarschijnlijk heb gehoord. Ik was nog tot laat in de nacht wakker en had stemmen en gelach gehoord, maar ik wist niet dat ze bezig waren zwanen om te brengen. Ik weet het niet zeker, want ik weet niet hoe laat het is gebeurd. Ik wil het ook niet weten. Dat er idioten in mijn buurt leven is een feit geworden.
EDIT: Even de bron bij de artikelen gezet.
[ bericht aangepast op 30 juni 2011 - 15:24 ]