• Oke, ik kom uit België en ik vraag mij echt al een hele tijd af hoe de scholen er in Nederland aan toe gaan. Zoals, hier heb je aso, tso en bso. Je kan er vanalles studeren, van Latijn tot humane wetenschappen, tot kantoor tot verzorging en nog veel meer. Is dat bij jullie -Nederlanders- ook zo? Of hoe zit dat allemaal met die mavo en havo en weet ik veel wat nog allemaal? (cat)


    Moonshine, take us to the stars tonight ~

    Tuala schreef:
    Ik heb al een keer zo'n hele uitleg over niveaus en paspoorten (of profielen? hoe heet dat?) in NL gekregen, en ben tot de conclusie gekomen dat ik het in BE makkelijker vind. (A)


    "Don't look back, don't look to tomorrow, just go straight through your life."

    lwoo - vmbo (mavo) - havo - vwo - atheneum - gymnasium.

    en dan ligt het per niveau aan hoelang het duurt. lwo t/m mavo duurt 4 jaar, havo 5 jaar en vwo t/m gymnasium duurt 6 jaar.

    en daarna heb je vervolgopleidingen als mbo, hbo en universiteit enzo..


    Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind

    Tuala schreef:
    (...)
    Het is meer aa- es - oo uitgesproken, niet aso. x)
    Maar is het bij jullie echt zo'n onderverdeling van die zijn het slimste, die gaan, die zijn minder slim, die gaan daar?


    Ja, op de basisschool (waar ze nog met z'n allen samen in een klas zitten) worden door de leraren en ouders besloten in welk niveau ze passen (vmbo, have of vwo) en dan kiezen de ouders + het kind een goede middelbare school uit waar ze in dat niveau lesgeven. Er zijn ook wel middelbare scholen waar ze met alle niveaus samen in een klas zitten, maar de meeste scholen vinden dit niet een goede leerwijze en het lijkt mij op zich ook irritant.


    wth.

    maar wat is dan het verschil tussen jullie scholen?? zitten jullie met alle niveau's bij elkaar???


    Being yourself is just like breathing, so take the easiest way and don't pretend like your some one else

    Duidelijk?(nerd)
    Ik vind het persoonlijk heel makkelijk, maar dat komt natuurlijk omdat we zo zijn opgegroeid.
    Ik begrijp niets van het Belgische leersysteem, maar dat maakt niet uit.


    You're a lover of the wild and a joker of the heart, but are you mine?

    LovelyDream schreef:
    maar wat is dan het verschil tussen jullie scholen?? zitten jullie met alle niveau's bij elkaar???

    Nee bijna elke school heeft aparte niveau's . Ik zit in een Mavo/Havo/Vwo atheneum school. Terwijl een andere school Allen maar Vmbo geeft.


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    LovelyDream schreef:
    maar wat is dan het verschil tussen jullie scholen?? zitten jullie met alle niveau's bij elkaar???

    Bij ons zijn er niet echt niveaus zoals bij jullie, je hebt dus wle het verschil tussen aso & tso en zo, maar dat zijn meer een heel ander soort vakken. Naar tso ga je als je iets technisch wilt doen, kso iets met kunst...

    oh, dit was toch een vraag aan een Belg? Dacht ik? (A)

    [ bericht aangepast op 8 juni 2011 - 16:14 ]


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    LovelyDream schreef:
    maar wat is dan het verschil tussen jullie scholen?? zitten jullie met alle niveau's bij elkaar???


    Sommige scholen bevatten elk niveau. Ik zit op een school waar ze alleen HAVO en VWO lesgeven, niet zo druk. :Y)


    wth.

    Tuala schreef:
    (...)
    Bij ons zijn er niet echt niveaus zoals bij jullie, je hebt dus wle het verschil tussen aso & tso en zo, maar dat zijn meer een heel ander soort vakken. Naar tso ga je als je iets technisch wilt doen, kso iets met kunst...

    oh, dit was toch een vraag aan een Belg? Dacht ik? (A)


    jaa, ik wou weten hoe dat bij jullie ging.
    Dus die aso enz. zijn een soort van sectoren??


    Being yourself is just like breathing, so take the easiest way and don't pretend like your some one else

    LovelyDream schreef:
    (...)

    jaa, ik wou weten hoe dat bij jullie ging.
    Dus die aso enz. zijn een soort van sectoren??

    Wat bedoel je met sectoren? (A)


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    lwo(o) - vmbo - havo - vwo/gymnasium (van laag naar hoog). Daarnaast kun je ook vmbo nog onderverdelen, namelijk in vmbo basis, vmbo kader en vmbo-t, waarin de t staat voor theoretisch. De eerste twee hiervan zijn dus meer praktijk gericht en ik heb ze ook van 'laag' naar 'hoog' gezet. En het enige verschil tussen vwo en gymnasium, is dat er op het gymnasium wel klassieke talen gegeven worden, maar op het vwo niet.

    En als je vmbo gegaan hebt kun je een mbo vervolgopleiding gaan doen, als je havo gedaan hebt een hbo opleiding en als je vwo/gymnasium gedaan hebt kun je naar de universiteit.

    [ bericht aangepast op 8 juni 2011 - 16:18 ]


    Het is niet ongewoon dat mensen hun hele leven wachten met beginnen te leven. - Eckhart Tolle

    Tuala schreef:
    (...)
    Wat bedoel je met sectoren? (A)


    Bevoorbeeld: Zorgen&welzijn, Landbouw, Techniek, Economie.

    maar zitten jullie dan vanaf de basisschool gelijk in 1 zo'n sector?


    Being yourself is just like breathing, so take the easiest way and don't pretend like your some one else

    LovelyDream schreef:
    (...)

    Bevoorbeeld: Zorgen&welzijn, Landbouw, Techniek, Economie.

    maar zitten jullie dan vanaf de basisschool gelijk in 1 zo'n sector?

    Nee hoor, basisschool is gewoon nog iedereen samen en de eerste twee jaren van het middelbaar is er ook nog geen onderscheid, buiten dat de meeste dan wel al naar een school gaan waarvan ze weten dat ze daar later dan aso of bso of zo zullen volgen.
    En nee, het is niet helemaal zo'n sectoren. Je hebt bijvoorbeeld aso, dat is algemeen secundaire opvoeding, daar heb je bijvoorbeeld economie, latijn, grieks, moderne wetenschappen... Voor dat soort onderscheidingen (zoals jij noemt) moet je naar tso of bso gaan, maar daar weet ik niet alles over, omdat ik in aso zit.


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    LovelyDream schreef:
    (...)

    jaa, ik wou weten hoe dat bij jullie ging.
    Dus die aso enz. zijn een soort van sectoren??

    ASO(algemene secundaire onderwijs): -Latijn (met of zonder Grieks) -Wetenschappen -Humane wetenschappen -economie
    TSO(technische secundaire onderwijs: -handel -OPR -...
    BSO(beroeps secundaire onderwijs):-kantoor -verzorging -...
    KSO(kunst secunaire onderwijs): -kunst -...

    ASO, BSO,TSO, KSO zijn de groepen sectoren en daarin zijn de studierichtingen ingedeeld.


    "Don't look back, don't look to tomorrow, just go straight through your life."

    Zwammetje schreef:
    (...)
    ASO(algemene secundaire onderwijs): -Latijn (met of zonder Grieks) -Wetenschappen -Humane wetenschappen -economie
    TSO(technische secundaire onderwijs: -handel -OPR -...
    BSO(beroeps secundaire onderwijs):-kantoor -verzorging -...
    KSO(kunst secunaire onderwijs): -kunst -...

    ASO, BSO,TSO, KSO zijn de groepen sectoren en daarin zijn de studierichtingen ingedeeld.

    Dat, dus... (krul)


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.