• We hadden vrijdag zo levensbeschouwing en we hadden het over God, omdat je de hele tijd van die verhalen hoort dat de wereld vergaat, zoals vandaag yet here we are. Nu vroeg de lerares of wij geloofden, je had dus drie mogelijk heden:

    Theïst: Geloven in God, Goden en het Goddelijke.
    Agnost: Twijfelen aan God, Goden en het Goddelijke.
    Atheïst: Niet geloven in God, Goden en het Goddelijke.

    Zegt Sander zo: 'Ik ben een agnost, ik durf geen atheïst te zijn, want als ik niet geloof, maar God bestaat wel. Dan ben ik echt de lul als ik dood ben.'

    Dat vond ik wel grappig.(cat)

    [ bericht aangepast op 21 mei 2011 - 17:43 ]


    everything, in time

    Whahaha, hij heeft daar wel ene punt.


    Best way not to get your heart broken, is to pretend you don't have one.

    Captain schreef:
    (...)
    Ja ongeveer! Het komt daaruit voort, maar humanisten geloofden toen nog steeds in God!
    Maar je hebt wel gelijk, hoewel het humanisme ook steunt op Godsdienst. Ze zagen zichzelf namelijk als vingers aan de hand van God.
    Maar andersgelovigen zijn beginnen bestaan vanaf de industrialisering van de maatschappij; eind 19de eeuw. Toen was er al een grote groep mensen die niks van God moesten hebben en die alle vertrouwen hadden in de wetenschap die, naar ze dachten, hen overal zou brengen.
    Maar die geïndustrialiseerde maatschappij komt voort uit de Verlichting (nadruk op rationaliteit), en de Verlichting komt voort uit het Humanisme (nadruk op wetenschap en de mens), met aanzienlijke pauzes tussen die bewegingen.
    Dus je hebt wel min of meer gelijk, haha, alleen is een andersgelovige iemand die niet in God gelooft, maar in dingen die hij kan zien, aanschouwen en bewijzen. ^^


    Yeay, ik ken mijn levensbeschouwing!:'D

    Je gebruikt moeilijke woorden in je tekst.(cat) Maar ik denk dat ik het snap, hoewel ik de term 'andersgelovige' nog nooit heb gehoord. Het klinkt wel interssant, ik geloof ook niet in god en wel in dingen die ik kan zien, aanschouwen en bewijzen.;o Is dat een oficieële term?


    everything, in time

    Ik geef hem geen ongelijk. :')

    Ik ben zelf een grote twijfelaar tussen een theïst en een agnost zijn ... Ik geloof dat er oprecht iets is, maar wat of hoe, daar twijfel ik (vaak) aan.


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    Ik ben zeker weten een Atheïst:Y)


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Progeny schreef:
    (...)

    Yeay, ik ken mijn levensbeschouwing!:'D

    Je gebruikt moeilijke woorden in je tekst.(cat) Maar ik denk dat ik het snap, hoewel ik de term 'andersgelovige' nog nooit heb gehoord. Het klinkt wel interssant, ik geloof ook niet in god en wel in dingen die ik kan zien, aanschouwen en bewijzen.;o Is dat een oficieële term?

    Ja! Je hebt gelovigen, niet-gelovigen (die geloven dus echt in niks, dat zijn meestal cynische mensen) en anders-gelovigen. Dat is dus wat ik heb uitgelegd.
    Je gelooft niet in God, maar wel in iets wat voortgekomen is uit verstand en rationaliteit. ^^


    Where there is a sea there are pirates...

    Captain schreef:
    (...)
    Ja! Je hebt gelovigen, niet-gelovigen (die geloven dus echt in niks, dat zijn meestal cynische mensen) en anders-gelovigen. Dat is dus wat ik heb uitgelegd.
    Je gelooft niet in God, maar wel in iets wat voortgekomen is uit verstand en rationaliteit. ^^


    Waar kan ik me inschrijven?(pirate)


    everything, in time

    Haha, die is geniaal ja!

    Progeny schreef:
    (...)

    Waar kan ik me inschrijven?(pirate)

    Haha, je moet je niet inschrijven! Weet gewoon dat je anders-gelovig bent, als je je zo voelt. En mocht iemand vragen of je gelovig bent of niet, dan zeg je dat. Maar je moet nu niet gelijk maandag op school tegen iedereen gaan zeggen dat je anders-gelovig bent, want dan gaan die nogal denken, haha!
    Het is geen religie en het heeft geen voorschriften. Je gelooft gewoon niet in God, maar je gelooft wel in iéts. Dat niet God alles tot stand bracht, maar dat wij dat deden en dat de natuur dat deed, gewoon omdat natuur kan uitgelegd en bewezen worden, omdat wat Darwin zei klopt en omdat elk gevoel en elk verschijnsel mathematisch op papier gezet kan worden. Er is geen bovennatuurlijke, er zijn alleen wij. En het gaat om òns en niet om Goden. Als je anders-gelovig bent, ben je een individualist. Het is voor jou dus belangrijk om iets te maken van je leven, om jezelf gelukkig te maken en het doen in de naam van jezelf en de mensheid, en niet in de naam van God. (:
    De Bijbel en God zijn alleen richtingslijnen voor waarden en normen. Het is niet iets waar je je leven aan moet wijden.
    - vind ik -


    Where there is a sea there are pirates...

    Ik ben het met Sander eens XD


    Life is hard and then we die

    Dat denk ik ook altijd bij mezelf hoor, ik zeg het alleen niet hardop.


    Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed.