• Hooi,

    ik moet voor Nask wat doelen uitschrijven maar ik kan het gewoon niet vinden 0.o
    Zouden jullie me willen helpen?:$

    Ik moet uitleggen wat:
    de frequentie en amplitude van een trilling zijn.
    Je kunt uit een geluidspatroon de trillingstijd en amplitude bepalen.
    Je kunt rekenen met rillingstijd en frequentie.
    je weet hoe een luidspreker en een box in elkaar zit.
    Je weet het verschil tussen een analoog en een digitaal signaal.
    Je kunt enkele maatregelen noemen oom geluidshinder tegen te gaan.


    Ik kan er niks van terug vinden in mijn boek of op internet 0.o ik dan ook geen zoek expaar:$


    'Burning up a sun, just to say goodbye.'

    Is dat NaSk 1 of NaSk 2? :')


    "No matter where you are in the world, the moon is never bigger than your thumb" - Dear John

    Tuilla schreef:
    Is dat NaSk 1 of NaSk 2? :')


    Nou ik zit in de 2de dus ik denk Nask2?xD


    'Burning up a sun, just to say goodbye.'

    Ik weet dat verschil van analoog en digitaal wel...
    Zal even in mijn boek kijken want kan het niet echt goed uitleggen en weet het ook niet meer precies zeker.
    Ik stuur het zo! (:


    Be yourself, life is too short, to be somebody else...

    Al sla je me dood weet ik het nie XD


    Some angels have no wings.

    Smeagol schreef:
    (...)

    Nou ik zit in de 2de dus ik denk Nask2?xD
    Ik denk NaSk 1, want NaSk 2 is scheikunde :')


    "No matter where you are in the world, the moon is never bigger than your thumb" - Dear John

    Bij digitaal wordt alles weergegeven met cijfers. Bijvoorbeeld bij een digitale horloge heb je cijfers. Een klok met wijzers in analoog: de grote wijzer kan elke stand aannemen van 0 tot 360 graden.
    Volgens mij heeft digitaal ook maar een beperkt bereik, zoals bij een digitale klok. Die kan nooit op 25 komen te staan. En bij analoog kan het alle waardes aannemen.
    Okee ik kan het niet goed uitleggen maar ik hoop dat het je wat geholpen heeft? (:


    Be yourself, life is too short, to be somebody else...

    Ik heb dit wel gehad, maar ik weet het echt niet meer haha :'D


    Everything is quiet, except for all the voices in my head that say your name.

    ik ga het proberen, volgens mij heb je hetzelfde boek als ik (:
    Frequentie is het aantal trillingen per seconde, met als eenheid Hertz (Hz)
    stel, je hebt een gitaar die trilt met een frequentie van 440 Hz (440 trillingen per seconde) en je wilt de trillingstijd (tijdsduur van 1 trilling) bereken, dan gaat dat volgens de formule t= 1/f dus je deelt 1 door 440 = 0.002272727, afgerond 0.002 s, dan kan je het ook naar ms (milliseconde) omzetten door het x1000 te doen= 2 ms. Dus 1 trilling duurt 2 ms.
    Op deze manier kan je ook de frequentie bereken, dan draai je de formule om, f=1/t.
    nog een voorbeeld: je weet de Trillingtijd in ms nl. 33 ms, je wilt dit frequentie in khz (kiloHertz) berkenen. Dan doe je 33 eerst : door 1000 omdat je altijd met seconden moet reken 33:1000= 0.033. nu heb je het in seconden, vervolgens doe je 1:0.033, want f=1/t en dat is 30.3030303 afgerond 30. Dit deel je nog door 1000 omdat je het in KHz wilt weten 30.3030303:1000 = 0.030 KHz, en dat is dan je antwoord.

    en nu de amplitude


    Amplitude is niets anders dan de uitwijking van de horizontale streep tot een uiterste top of daal. ( zie hierboven)
    In dit geval duurt 1 trilling op én neer 6 seconde, als ik het goed zie tenminste ;] want de trillingstijd is gewoon 1 trilling en dat is dus op én neer. En zo kun je dat aflezen uit een geluidspatroon. Je kan bij dit plaatje echter niet de amplitude bepalen omdat er geen verticale as is ;]
    maar gewoon onthouden dat je moet kijken vanaf de lijn tot de top van de parabool.

    maatregelen om geluidshinder tegen te gaan:
    om als voorbeeld een buurjongen te nemen die de hele tijd drumt.
    je kunt:

    1: beter isolatiemateriaal gebruiken,
    2: duidelijke afspraken maken,
    3: betere stokjes,
    4: oordopjes kopen,
    5: verplaatsing van het drumstel,
    6: dubbele ramen en
    7: drumstel op rubberen voetjes neerzetten.

    ik heb even geen tijd om die andere uit te leggen, sorry,
    ik hoop dat je hier iets aan hebt

    groetjes
    Berna (:

    [ bericht aangepast op 14 mei 2011 - 13:15 ]


    Interdum lacrimae pondera vocis habent

    Lemonworld schreef:
    Ik heb dit wel gehad, maar ik weet het echt niet meer haha :'D

    Volgens mij staan die dingen wel in je boek hoor, over het hoofdstuk geluid en licht ?? ofzo.


    Aan niets denken is ook denken.

    Heb je trouwens ook natuur- en scheikunde overal? (;


    Interdum lacrimae pondera vocis habent

    heriotza schreef:
    Heb je trouwens ook natuur- en scheikunde overal? (;


    Volgens mij nietxD


    'Burning up a sun, just to say goodbye.'

    oh god dit heb ik vorig jaar gehad en weet het nu allemaal niet meer hahaha

    Lemonworld schreef:
    Ik heb dit wel gehad, maar ik weet het echt niet meer haha :'D


    Best way not to get your heart broken, is to pretend you don't have one.

    Als je in de tweede zit, is het gewoon NaSk, ik had deze vorig jaar.
    De uitleg hierboven is trouwens perfect. (:


    Her heart was a secret garden and the walls were very high.