• Ik heb iets gefilmd met de camera van mijn pa, die is van hele goede kwaliteit en die bestanden waren heel veel gb dus heeft mijn pa de filmpjes op een cd moeten zetten ofzoiets.

    Maar kan ik die filmpjes nu van die cd verplaatsen naar een computerbestand ofzo?
    Zodat ik die dan ergens kan uploaden?

    (;

    Ja heur, als het hele grote bestanden zijn, dan moet je deze waarschijnlijk nog eerst omzetten naar een ander bestand wat een iets vriendelijkere bestandsgrootte heeft; het zogenaamde converteren. Dat kun je doen met een videobewerkingsprogramma, bijvoorbeeld windows movie maker, wat er standaard wel altijd opstaat. Open dan het gigantische bestand en zoek naar een optie om te 'exporteren' of te 'publiceren'. Dan kun je nog wat opties instellen zodat je filmpjes een wat fatsoenlijkere grootte krijgen, zodat ze makkelijker te uploaden zijn.

    BDSM schreef:
    Ja heur, als het hele grote bestanden zijn, dan moet je deze waarschijnlijk nog eerst omzetten naar een ander bestand wat een iets vriendelijkere bestandsgrootte heeft; het zogenaamde converteren. Dat kun je doen met een videobewerkingsprogramma, bijvoorbeeld windows movie maker, wat er standaard wel altijd opstaat. Open dan het gigantische bestand en zoek naar een optie om te 'exporteren' of te 'publiceren'. Dan kun je nog wat opties instellen zodat je filmpjes een wat fatsoenlijkere grootte krijgen, zodat ze makkelijker te uploaden zijn.

    Ja maar ik heb het nu dus op een cd staan..
    Hoe krijg ik daar een bestand van? ;l

    Allereerst moet je het importeren. Kun je iets vertellen over de bestanden die erop staan, bijvoorbeeld wat de extensie is? (de drie letters die achter het puntje na de titel komen)

    Deze extensie kun je achterhalen door bijvoorbeeld met de rechtermuisknop te klikken op het bestand en dan voor 'eigenschappen' te kiezen. In het scherm zie je dan ergens bovenaan 'bestandstype'. Typische bestandstypen voor filmpjes die direct van zo'n camera komen zijn .avi, .mov, .avchd, .mts of .mt2s. Kan eigenlijk van alles zijn, dus dat is misschien niet eenvoudig te vinden.

    Wellicht kun je de videobestanden meteen herkennen omdat er een plaatje te zien is van een scène uit de video.


    Edit:

    Oh ja, ik zit weer veel te moeilijk te doen.

    Ik neem aan dat je dat programma 'Windows Movie Maker' wel hebt.
    Als je dat dan start, klik je eerst links op 'importeer media' of iets in die trant. Dan kun je meteen de cd kiezen en dan sorteert ie toch automatisch op mediabestanden, dus ook je filmpjes. Klik op ok, sleep de bestanden in de balk helemaal onderaan (eventueel achter elkaar). Als je wil, kun je nog wat rommelen/bewerken.

    Als je daarna klaar bent, klik je op 'bestand' -> 'publiceren' (ik denk dat het zo heet, bij mij is het allemaal in het Engels). Vervolgens kies je waar je het filmpje voor maakt (om op dvd te zetten of op je computer). Je wil het uploaden, dus kies voor je computer en klik op 'volgende'. Kies dan waar je het wil opslaan en onder welke naam. Als laatste kun je dan nog kiezen hoeveel je het bestand wil verkleinen.

    Ik weet niet naar wie je het allemaal wil sturen, dus ik kan eigenlijk niets zeggen over de bestandsgrootte die je zou moeten kiezen. Punt is wel dat de filmpjes natuurlijk van mindere kwaliteit worden naarmate ze kleiner moeten zijn, dus je moet die ook niet te klein kiezen.

    Zoiets als 24 mb per minuut ziet er naar mijn mening nog behoorlijk fatsoenlijk uit.

    Dus als dit allemaal lukt, kun je me vertellen hoe lang het filmpje duurt en wat je er verder mee van plan bent? (youtube of opsturen naar familie of zo)

    [ bericht aangepast op 23 april 2011 - 0:06 ]

    BDSM schreef:
    Allereerst moet je het importeren. Kun je iets vertellen over de bestanden die erop staan, bijvoorbeeld wat de extensie is? (de drie letters die achter het puntje na de titel komen)

    Deze extensie kun je achterhalen door bijvoorbeeld met de rechtermuisknop te klikken op het bestand en dan voor 'eigenschappen' te kiezen. In het scherm zie je dan ergens bovenaan 'bestandstype'. Typische bestandstypen voor filmpjes die direct van zo'n camera komen zijn .avi, .mov, .avchd, .mts of .mt2s. Kan eigenlijk van alles zijn, dus dat is misschien niet eenvoudig te vinden.

    Wellicht kun je de videobestanden meteen herkennen omdat er een plaatje te zien is van een scène uit de video.

    God ik ben verschrikkelijk met computers..
    Ik krijg nu geeneens het filmpje meer gestart..
    Dit gaat even duren. ;l

    Laaat maar, ik snap helemaal geen ene fuck van mijn laptop ;l
    ik smijt dat ding het raam uit.

    (cat)

    Haha, eh, vraag anders aan je vader? Hij zou het toch wel moeten weten, als het zijn camera is, lijkt mij. (flower)

    BDSM schreef:
    Haha, eh, vraag anders aan je vader? Hij zou het toch wel moeten weten, als het zijn camera is, lijkt mij. (flower)

    Ja ik vraag het hem morgen wel, haha.

    Van je ouders moet je het hebben. (Y)

    [ bericht aangepast op 23 april 2011 - 0:12 ]

    BDSM schreef:
    Van je ouders moet je het hebben. (Y)

    hahaha (;