• Ik was even opzoek naar stellingen en toen kwam ik dit tegen, en eigenlijk ben ik wel benieuwd naar jullie antwoord.

    (Ik plaats 'm nu maar hier, omdat hij 'n beetje te lang is voor het normale stellingen subforum.)

    Je loopt door de jungle, en komt dan de hoofdman van een stam tegen, die je meeneemt naar zijn hut. In de hut gekomen zie je dat er 5 gevangen zijn. De hoofdman haalt een pistool tevoorschijn, en geeft deze aan je. Dan stelt hij je voor de volgende keuze. Je bent vrij om te gaan, maar als je de deur uit loopt zal hij alle 5 gevangenen neerschieten. Dan ben jij weg, maar zijn de 5 gevangenen dood. Of je kiest er voor om met het pistool dat je kreeg een van de gevangenen neer te schieten, en dan mag je samen met de 4 overgebleven gevangenen vertrekken. Elke andere handeling die je uitvoert zal tot je eigen dood en die van de gevangenen leiden. Wat kies je? En als je er voor kiest het pistool te gebruiken, wie schiet je dan neer? En oud iemand of een jonger iemand? Een man of een vrouw? Een wetenschapper of een putjesschepper? En waarom heeft de een meer recht om te leven dan de ander? En als je wegloopt, ben je dan schuldig aan de dood van 5 mensen?

    [ bericht aangepast op 15 april 2011 - 19:48 ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Sadistic schreef:
    Ik zou kijken naar wie het zwakste/oudste is in die groep ... Als ik echt geen andere keuze zou hebben, zou ik proberen de natuur te volgen en de zwakste te kiezen. Waarom vind ik moeilijk uit te leggen, maar dat zegt mijn gut instinct. (krul)


    dat vind ik wel een goede eigenlijk.


    Interdum lacrimae pondera vocis habent

    heriotza schreef:
    (...)

    maar dan is het wel zo dat de andere allemaal dood gaan, terwijl je iets had kunnen doen, je had 3 andere kúnnen redden. Ik zou niet kunnen leven met dat idee..


    Nee, je bent dan toch niet verantwoordelijk voor iemands dood? ö


    Big girls cry when their hearts are breaking

    Zo ken ik nog een bekende, uit m'n boek van gedragswetenschappen.
    Ik ken 'm enkel niet uit mijn hoofd, denk ik.
    Echt moeilijke dingen :3


    Has no one told you she's not breathing?

    Ik zou het pistool nemen en een ouder iemand neerschieten, die kan me daarna niet meer aframmen, en die hebben al genoeg in het leven meegemaakt. En het zou dan een putjesschepper zijn, want die hebben toch al geen leuke baan.


    Crush crush you're my sugar rush. ~ <333

    die is lastig. als je iemand doodschiet heb je iemand vermoord. je wil zelf niet dood. en als je wegloopt vermoord je er 5. ik kan niet kiezen.