• Tweeduizend jaar geleden werd Pompeii verwoest door vulkaan Vesuvius. In de regio van Napels houden ze hun hart vast voor de volgende uitbarsting van de vulkaan. Maar aan de andere kant van de stad ligt misschien nog een veel groter gevaar te wachten. Vesuvius heeft immers een grote broer die voor heel Europa nare gevolgen kan hebben, schrijft de Daily Mail.





    Het begint met duizenden kleine aardbevingen in de bodem onder Napels. In het Nationale Instituut voor Geofysica en Vulkanologie stellen ze vast dat de trillingen niet veroorzaakt worden door de Vesuvius, de berg die onheilspellend over de stad waakt. De aardbevingen zijn afkomstig van een veel groter gevaar dan de Vesuvius. Het gaat om één van de grootste en gevaarlijkste vulkanen ter wereld: de Campi Flegrei, een zogenaamde caldera. Door een uitbarsting van zo'n supervulkaan kunnen zich nieuwe bergen vormen. Vesuvius maakt deel uit van het ondergrondse stelsel van de vulkaan.

    Puistje
    Vesuvius is echter niet meer dan een puistje vergeleken bij deze vulkaan. Al in de Oudheid was men er van overtuigd dat de Campi Flegrei vulkanische activiteit vertoonde. Voor de Romeinen was het de ingang naar de onderwereld. Vandaag liggen verschillende vissersdorpjes op de ondergrondse vulkaan. Volgens een onderzoek zou de grond onder de dorpjes voortdurend in beweging zijn. In de laatste tien jaar is de grond er met drie meter gezakt waardoor veel huizen zijn verwoest.

    In de buurt van Napels ligt het oude stadje Pozzuoli. Door scheuren in de bodem begint zich stoom te ontwikkelen. Diep onder de grond is magma ontsnapt dat zich naar de oppervlakte beweegt. Uiteindelijk ontploft de hele boel en vulkanisch gesteente wordt in de atmosfeer geschoten. De explosie is 200 keer krachtiger dan dat van de inmiddels beroemde IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull. In Napels is het intussen te laat om te vluchten. In de drukke straten kijken mensen hulpeloos toe terwijl een zwarte wolk zich met de snelheid van een orkaan over de stad verspreidt. Het leven in en rond Napels is voorbij...

    Uitbarsting
    Dit is een mogelijk scenario als deze vulkaan zou uitbarsten. In tegenstelling tot de Vesuvius zien we deze supervulkaan niet liggen. Een uitbarsting zou een nieuwe vulkaan zoals Vesuvius kunnen vormen. In het slechtste scenario zou het leven in heel Europa tot stilstand komen. Ongeveer 39.000 jaar geleden begaf de bodem het al eens, toen de caldera gevormd werd. Dit vormde de heuvels waarop de toeristische stad Sorrento vandaag ligt. Mocht zoiets nogmaals gebeuren kan dit deel van Italië verdwijnen. Aangezien het zonlicht door de aswolk geblokkeerd wordt, kan het leven tot in Groot-Brittannië aangetast worden.

    Boren
    Een internationaal team wetenschappers wil nu in deze supervulkaan gaan boren om beter te begrijpen waarom de grond hier zo in beweging is. Ze zien dit als een ersntige bedreiging. De laatste keer dat grond bewoog was in de vijftiende eeuw, en toen vormde zich na een uitbarsting een nieuwe vulkaan. De burgemeester van Napels heeft het project echter stopgezet uit vrees dat de boringen de vulkaan wakker kunnen maken.

    "De mensen van Napels zijn zich bewust van de Vesuvius, maar slechts weinigen weten dat de caldera ook bestaat, of dat ze op vulkanisch grondgebied leven", zegt vulkanoloog Guiseppe De Natale. "Vesuvius is echter maar klein in vergelijking met de caldera. Die vulkaan is naar mijn mening gevaarlijker. Er wonen veel mensen rond de Vesuvius, maar de bevolkingsdichtheid is groter in Napels." Onderzoek is volgens De Natale noodzakelijk om de werking van zo'n supervulkaan beter te begrijpen. Bij een bovengrondse vulkaan weten we immers waar het magma naar omhoog zal komen. Bij deze supervulkaan is dat niet het geval.

    Het team wetenschappers staat momenteel klaar om in de geheime wereld van deze caldera te boren. Maar dan moeten ze Napels wel eerst overtuigen dat de supervulkaan niet zal uitbarsten. Voorlopig toch niet...


    iemand kleineren online is ook pesten!!!

    Het is niet dat je die supervulkaan gaat kunnen tegenhouden als hij ontploft, dus waarom maak je je druk? Je kan er geen zak aan veranderen.


    So here's a heart to heart on the back of postcards sent from California

    ik maak me niet druk heb hem gemaakt gewoon als weetje meer niet


    iemand kleineren online is ook pesten!!!

    Scandal schreef:
    (...)
    Yellowstone is groot, idd. Maar het is toch een grote trekpleister voor toeristen? Gewoonweg omdat het 'slaapt', het is veilig. Hij barst rond de 660000 jaar uit. Geen idee wanneer de laatste uitbarsting was, dat was duidelijk voor mijn tijd, maar het zal nog wel een tijdje duren voordat die terug écht actief wordt.
    Volgens mij geldt zoiets ook gewoon voor die nieuwe. Om de zoveel honderdduizend jaar zal die eens beginnen opstaan. Tegen dan is de mensheid allang verdwenen ofzo.

    Mensen maken overal een big deal van. Zolang hij niet actief is, is er geen gevaar. Als de kachel in de winter brand is het toch ook niet gevaarlijk? Pas als je er te dicht bij zit om je daarna te verbranden.

    Je vergeet alleen dat het makkelijk zou kunnen dat die honder duizende jaren voorbij zijn en die vulkaan wel uit kan barsten elk moment. Maar al met al, moeder natuur doet wat ze zelf wilt en soms is zoiets heel onverwachts. En het hoeft al helemaal niet te zijn dat de mensheid is verdwenen want als de wereld niet vergaat of er geen eng/gevaarlijk stofje vrijkomt, blijft de mensheid nog héél lang bestaan.


    Forever.

    Scandal schreef:
    Overal zitten supervulkanen. Zoals ik al eerder zee: Het duurt nog lange tijd voordat ze de wereld gaan verwoesten. Maak je niet druk. De wereld is nog hetzelfde.
    Tegen de tijd dat ze uitbarsten, zijn wij allang uitgestorven of zitten wij een andere planteet te vervuilen of weet ik veel wat. Weinig kans dat je dat zelf nog meemaakt lijkt me.

    Het is vrijwel onmogelijk om ons naar een andere planeet te laten vervoeren. Hoog uit naar Mars als die eenmaal levensbestendig is. Maar dan zal dat als nog maar een paar honderd mensen zijn.


    Forever.

    Tendrement schreef:
    (...)
    Het is vrijwel onmogelijk om ons naar een andere planeet te laten vervoeren. Hoog uit naar Mars als die eenmaal levensbestendig is. Maar dan zal dat als nog maar een paar honderd mensen zijn.

    Ik heb het over ver in de toekomst. x]
    Over dat vorige: volgens wiki gaat Yellowstone over 20.000 jaar pas weer uitbarsten. Aangezien de mens zolang nog niet bestaat, neem ik aan dat we tegen die tijd uitgestorven zijn. Denk maar aan de geologische schaal. Warme tijden worden gevolgd door ijstijden enzo. Over 20.000 jaar zal de wereld wel weer geëvolueerd zijn. Waarschijnlijk in de slechte zin voor ons. Denk dan maar weer aan andere levensvormen die ooit hebben bestaan.

    Tegen die tijd hebben we waarschijnlijk een geweldige technologie die ons zal beschermen. Zolang ons bijvoorbeeld naar een andere planeet sturen. Of misschien zelfs een ander stelsel, er zijn er meer dan onze Melkweg alleen.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    (...)
    Ik heb het over ver in de toekomst. x]
    Over dat vorige: volgens wiki gaat Yellowstone over 20.000 jaar pas weer uitbarsten. Aangezien de mens zolang nog niet bestaat, neem ik aan dat we tegen die tijd uitgestorven zijn. Denk maar aan de geologische schaal. Warme tijden worden gevolgd door ijstijden enzo. Over 20.000 jaar zal de wereld wel weer geëvolueerd zijn. Waarschijnlijk in de slechte zin voor ons. Denk dan maar weer aan andere levensvormen die ooit hebben bestaan.

    Tegen die tijd hebben we waarschijnlijk een geweldige technologie die ons zal beschermen. Zolang ons bijvoorbeeld naar een andere planeet sturen. Of misschien zelfs een ander stelsel, er zijn er meer dan onze Melkweg alleen.


    Op wiki hoef je de helft van de tijd niet te vertrouwen gezien iedereen het gewoon kan aanpassen.

    Oeh, dit doet me denken aan mijn favoriete boek; 'De slavenring', dat speelt zich ook in de tijd af van die vulkaanuitbarsting! Een echte aanrader! (:


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    Sadistic schreef:
    Oeh, dit doet me denken aan mijn favoriete boek; 'De slavenring', dat speelt zich ook in de tijd af van die vulkaanuitbarsting! Een echte aanrader! (:


    Daar deed het mij ook aan denken ja.


    Your make-up is terrible

    Lieutenant schreef:
    (...)

    Op wiki hoef je de helft van de tijd niet te vertrouwen gezien iedereen het gewoon kan aanpassen.

    Is waar, maar over het algemeen is het wel correct. =)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    (...)
    Ik heb het over ver in de toekomst. x]
    Over dat vorige: volgens wiki gaat Yellowstone over 20.000 jaar pas weer uitbarsten. Aangezien de mens zolang nog niet bestaat, neem ik aan dat we tegen die tijd uitgestorven zijn. Denk maar aan de geologische schaal. Warme tijden worden gevolgd door ijstijden enzo. Over 20.000 jaar zal de wereld wel weer geëvolueerd zijn. Waarschijnlijk in de slechte zin voor ons. Denk dan maar weer aan andere levensvormen die ooit hebben bestaan.

    Tegen die tijd hebben we waarschijnlijk een geweldige technologie die ons zal beschermen. Zolang ons bijvoorbeeld naar een andere planeet sturen. Of misschien zelfs een ander stelsel, er zijn er meer dan onze Melkweg alleen.


    Aha. Maar ik had het niet over de Yellowstone (:

    We kunnen niet naar een andere planeet. Dat is practisch onmogelijk aangezien er geen enkele technologie bestaat dat sneller dan het licht reist. In het universum heb je lichtjaren, en om een planeet te bereiken heb je misschien wel honderden jaren nodig. Dus met andere woorden heeft het gewoon geen nut. En naar een andere stelsel? Dat is helemaal onmogelijk. Het is een wonder dat we ons eigen stelsel helemaal kunnen bekijken..


    Forever.

    Tendrement schreef:
    (...)

    Aha. Maar ik had het niet over de Yellowstone (:

    We kunnen niet naar een andere planeet. Dat is practisch onmogelijk aangezien er geen enkele technologie bestaat dat sneller dan het licht reist. In het universum heb je lichtjaren, en om een planeet te bereiken heb je misschien wel honderden jaren nodig. Dus met andere woorden heeft het gewoon geen nut. En naar een andere stelsel? Dat is helemaal onmogelijk. Het is een wonder dat we ons eigen stelsel helemaal kunnen bekijken..

    Ik weet heus ook wel dat dat nu niet lukt. Maar je weet nooit met die technologie. Wie weet wat er allemaal niet is binnen 1000 jaar?
    Televisie bestaat ook nog maar een 50 jaar en is nu ook niet meer weg te denken in de maatschappij. Zo ook met de GSM, die bestaat ook nog niet lang, ik gok 20 à 30 jaar maximum. Dus waarom zouden ze binnen 1000 jaar geen nieuwe technologie kunnen hebben die ons zou kunnen redden van zulke rampen als die supervulkanen enzo.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    (...)
    Ik weet heus ook wel dat dat nu niet lukt. Maar je weet nooit met die technologie. Wie weet wat er allemaal niet is binnen 1000 jaar?
    Televisie bestaat ook nog maar een 50 jaar en is nu ook niet meer weg te denken in de maatschappij. Zo ook met de GSM, die bestaat ook nog niet lang, ik gok 20 à 30 jaar maximum. Dus waarom zouden ze binnen 1000 jaar geen nieuwe technologie kunnen hebben die ons zou kunnen redden van zulke rampen als die supervulkanen enzo.

    Omdat technologie moeder natuur gewoon niet kan verslaan. Ik denk namenlijk niet dat technologie kan voorkomen dat bijvoorbeeld een zwartgat de aarde inslokt. Misschien wel tegen vulkanen, maar toch lijkt het me vrijwel onlogisch en onmogelijk. Maar inderdaad, je weet maar nooit.


    Forever.

    Tendrement schreef:
    (...)
    Omdat technologie moeder natuur gewoon niet kan verslaan. Ik denk namenlijk niet dat technologie kan voorkomen dat bijvoorbeeld een zwartgat de aarde inslokt. Misschien wel tegen vulkanen, maar toch lijkt het me vrijwel onlogisch en onmogelijk. Maar inderdaad, je weet maar nooit.

    Nja, hoe haalbaar het is, weet ik niet. Maar het is nooit verkeerd om ergens optimistisch tegenaan te kijken.
    Zoals dit bijvoorbeeld: tegen dat die vulkaan onder de Vesuvius uitbarst, ben ik allang dood en is het mijn probleem niet meer. x'D


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    (...)
    Nja, hoe haalbaar het is, weet ik niet. Maar het is nooit verkeerd om ergens optimistisch tegenaan te kijken.
    Zoals dit bijvoorbeeld: tegen dat die vulkaan onder de Vesuvius uitbarst, ben ik allang dood en is het mijn probleem niet meer. x'D

    Haha ja daar heb je wel gelijk in. Maar nu moet ik toch even eerlijk wezen, sinds dat 2012 gedoe zijn er wel een aantal vreemde dingen gebeurd. Zoiezo die eerste vilkaan uitbarsting die zo heel erg in het nieuws was, Aardbevingen op heel veel plekken, en nu is het heel erg met Japan natuurlijk. What's next? Misschien wel alle vulkanen die tegelijk uitbarsten? I dunno. En eigenlijk geloofde ik er eerst niet, en nu nog steeds niet helemaal, maar langzaam aan gaat de wereld behoorlijk achteruit.. En ik denk niet dat technologie daar iets aan kan veranderen..


    Forever.

    Tendrement schreef:
    (...)
    Haha ja daar heb je wel gelijk in. Maar nu moet ik toch even eerlijk wezen, sinds dat 2012 gedoe zijn er wel een aantal vreemde dingen gebeurd. Zoiezo die eerste vilkaan uitbarsting die zo heel erg in het nieuws was, Aardbevingen op heel veel plekken, en nu is het heel erg met Japan natuurlijk. What's next? Misschien wel alle vulkanen die tegelijk uitbarsten? I dunno. En eigenlijk geloofde ik er eerst niet, en nu nog steeds niet helemaal, maar langzaam aan gaat de wereld behoorlijk achteruit.. En ik denk niet dat technologie daar iets aan kan veranderen..

    Ik geloof niet in 2012. Het enige wat ik ervan vind dat het het niveau van een horoscoop heeft. Een horoscoop zegt iets, en meteen plaats jijzelf er een gebeurtenis aan. Tuurlijk komt het dan uit. -.-
    2012 is ook zoiets. Die tsunami in Azië was misschien wel het begin. Of die vulkaan Eyjafjallajökull vorig jaar. Of misschien dit jaar wel met die tsunami en aardbevingen in Japan. Zie je horoscoop. x]
    Je kan het eraan linken, maar ik geloof er niet in. Achja, we zien volgend jaar wel of we 2013 halen. x]


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury