• De kerncentrale in Japan waar vanochtend een explosie is geweest, lekt radioactief materiaal. Dat zegt de Japanse regering. Het is niet duidelijk hoe sterk de straling is.

    De regionale autoriteiten hebben besloten dat in een groter gebied rond de centrale mensen moeten worden geëvacueerd. Inwoners in een gebied van twintig kilometer rond de reactor moeten hun huis uit. Eerder gingen de autoriteiten nog uit van een straal van tien kilometer.

    Bij de explosie in de kerncentrale vanochtend is een deel van het gebouw ingestort. Op de Japanse televisie waren beelden te zien van weggeslagen buitenmuren. Er was ook rook te zien bij de Fukushima 1-centrale, ten noorden van Tokio.

    Japanse media zeggen dat vier medewerkers bij de ontploffing gewond zijn geraakt. Of de reactor zelf is beschadigd, is niet duidelijk. Experts zijn nog bezig met het vaststellen van de schade.
    'Geen Tsjernobyl'

    Een lid van de Japanse veiligheidscommissie zei eerder vandaag dat in de getroffen centrale een meltdown dreigt. In de twee Fukushima-kerncentrales zijn door het uitvallen van de elektriciteit problemen met de koeling. De reactoren dreigen daarom oververhit te raken.

    Volgens hoogleraar reactorfysica Tim van der Hagen is er geen sprake van "een op hol geslagen kernreactor". "Wat hier aan de hand is, is van een totaal andere orde dan wat bijvoorbeeld in Tsjernobyl is gebeurd", zegt Van der Hagen.

    "De reactor is uitgeschakeld, maar er wordt nog steeds warmte geproduceerd door radioactief afval. Die warmte moet je afvoeren, je moet blijven koelen. Doe je dat niet, dan wordt water stoom en die verhoogt de druk in zo'n reactor. Dat is nu aan de orde", aldus de hoogleraar.
    Problemen

    De problemen in de Fukushima-centrale begonnen na de aardbeving van gisteren. Die was met een kracht van 8,9 op de schaal van Richter de zwaarste beving in Japan in 140 jaar en bracht bovendien een tsunami teweeg.

    De kerncentrale werd na de aardbeving automatisch stilgelegd, maar de dieselgenerator die voor de koeling van de reactoren had moeten zorgen werd vernield door de tsunami.

    bron nos.nl


    Shoganai i ne~

    Sorry dat ik het vraag, maar is het nu de bedoeling dat we bang moeten worden? :$


    walking get's too boring, when you learn how to fly..

    Creeeepy, haha.

    Wanderer schreef:
    Sorry dat ik het vraag, maar is het nu de bedoeling dat we bang moeten worden? :$

    nee ik wouw het ff melden omdat japan nu zo in het nieuws is enzo


    Shoganai i ne~

    Alsof die mensen het nog niet erg genoeg hebben..


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    MissGleeK schreef:
    (...)
    nee ik wouw het ff melden omdat japan nu zo in het nieuws is enzo

    owja, die aardbeving ook nog D:
    sorry :$


    walking get's too boring, when you learn how to fly..

    Oow, ik vind het zo erg voor hen! Wat ze nu allemaal moeten meemaken.. ;O


    Fighting for peace is like fucking for virginity.

    Ik kan niet meer doen dan zuchten ;/


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    ik vind het zoooo zielig voor japan,
    vooral omdat japan gewoon een cool land is. (:


    Dreams are like water, they are beautiful, sad, quiet, wild, changeable, unpredictable ...

    Courtesan schreef:
    Alsof die mensen het nog niet erg genoeg hebben..


    Noem mezelf baas, want ze weten wie ik ben.

    Courtesan schreef:
    Alsof die mensen het nog niet erg genoeg hebben..


    It is better to reign in hell than to serve in heaven.