MagnaFrisia schreef:
Friesland kan erg goed een eigen land vormen maar denk dan niet alleen aan de provincie friesland maar ook :
West friesland (nh)
Fryslân (frl)
Ostfriesland (de)
Nörd friislan (dk)
In alle delen is de friese taal deels of geheel terug te vinden, het friese handelskarakter en de mentaliteit, het zegt eigenlijk wel wat dat de friezen na 500 jaar nog steeds hun eigen weg willen uitgaan.
Het geld van Gas, groot deel van de landbouw, toerisme en een groeiende industrie zien de friezen weinig van terug, dat word in miljarden projekten in de randstad gepompt..
De dijken en terpen waar NL om bekend staat komen oorspronkelijk van de friezen.
Toen nederland nog niet bestond zaten er al friezen diep in rusland vanwege de handel.
Engels is voor een groot deel ontstaan uit het fries.
Kaai - key
Bûter - butter
Tsiis - chees
Swiet - sweet
Doar - door
Stiel - steel
Êfter - after
Tebek - back
Etc etc
Toen ik op vakantie in de filippijnen was heb ik met een chinees gesproken die wist wat friesland was en een klein beetje van de geschiedenis wist omdat ze dat daar op school kunnen leren (west europese volkeren).
In NL krijgen wij friezen niet eens friese geschiedenis omdat de regering al eeuwenlang het fries probeert te verdringen.. Toch blijven we fries praten (spreekwoord : koppige friezen omdat we ons niet aanpassen willen).
Friesland bestaat al meer dan 2100 jaar en dat willen we niet laten verpesten door wat 'jildwûlfen út De Haach'
Wie dit niet kan begrijpen moet zich wat meer in andermans kulturen verdiepen.. Daar leer je namelijk van.
Ohja.
Friesland streek vroeger van vlaanderen tot zuid denemarken,
Nu heb ik persoonlijk zoeits een groot deel van nl er niet bij hoeft maar een deel van groningen wel, die mensen zijn ook friezen in doen, het ploat grunnings is een mengeling tussen fries en nederlands met eigen woorden die in verloop van tijd ontstaan zijn.
utrecht is opgericht door friezen (útert)
Schat,iedere provincie heeft wel iets groots gedaan. Zonder Limburg hadden we nooit boeren gehad(löss). Zonder Holland hadden we nooit de Gouden Eeuw gehad. Ga zo maar door.
Zo kan je voor iedere provincie wel iets verzinnen.
In de 80 jarige oorlog hebben ze gevochten voor al de provincies,ook voor Friesland.Dat verbind ons,en dat moeten we zeker niet vergeten.
Dat een provincie een ader dialect heeft en een iets andere geschiedenis in de prehistorie is dat toch nog geen reden om onafhankelijk te worden. Wand dan kan elke provincie wel onafhankelijk,elke provincie is anders,dat maakt Nederland tot Nederland,dat maakt ons zo bijzonder.
Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall