• jah er kwam vandaag dus iemand op mijn school vertellen over Auschwitz,
    en toonde foto's.
    ik en een vriendin van mij moesten er echt van walgen,
    ik werd echt misselijk.
    nu heeft onze meester mede gedeeld dat we met de klas een "gezellige" uitstap gingen doen naar Breendonk, het concentratiekamp van Vlaanderen.
    ik kan me nu al bedenken dat ik daar de boel ga onderkotsen of flauwvallen, alhoewel ik niet echt zo snel flauwval.
    Ik zie er echt tegen op om mee te gaan.
    iemand al daar geweest ofzo?

    [ bericht aangepast op 21 jan 2011 - 18:28 ]

    Nee, maar de mensen die ik ken die er al heen zijn geweest zeggen dat het Fort van Breendonk nogal wat losmaakt in je, als je daar komt.


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    Ja, ik. Vorig jaar met school.
    De gebouwen staan er nog, maar bijna alles is weg. Ik denk wel dat in de bunker nog houten bedden stonden waar ze in sliepen. Maar je mag daar niet in. Je wordt er inderdaad wel emotioneel van en je krijgt kippenvel als je daar doorheen loopt. Het voelt niet goed om te weten wat daar allemaal gebeurd is. Maar bij ons is er niemand flauw gevallen of heeft moeten overgeven. Het komt wel goed (:


    Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right

    Ik ben al in Auschwitz geweest, als dat telt. Nou ik weet niet hoe dat bij jullie gaat zijn, maar wij moesten er snel snel door, door de gids. En dan zorgt er wel voor dat je niet echt zo veel daar over kan nadenken en dat het minder erg is om het zomaar eventjes te verwoorden. Hiermee wil ik niet zeggen dat daar geen gruwelijke feiten hebben plaatsgenomen, maar gewoon, dat je er niet zo emotioneel van werd, juist omdat je zo vlug door moet.


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Ik ben er niet geweest, maar ik zou er graag heen willen gaan. Ik vind WO I en WO II heel erg interessant, en ik heb nog nooit een concentratiekamp bezocht en eigenlijk ben ik best benieuwd hoe het eruit ziet etc. En het is niet dat ik het goed vind wat er gebeurd is vroeger daarzo, maar ik vind het wel heel interessant (:


    Never look back, don't doubt tomorrow.

    Ik heb wel eens een concentratiekamp bezocht. En het voelt raar om daar te lopen, omdat je weet dat daar zoveel mensen hebben geleden. Maar het is niet om te kotsen of zo..


    Don't wait for the perfect moment, take the moment and make it perfect.

    Mijn broer is daar eens geweest.
    in Berlijn. daar was het volgens mij een stuk erger. want hij ging naar een plaats waar ze werden opgehangen o.o ik zou er wel eens naar toe willen gaan. gewoon omdat het interessant is:Y) ook zij mijn broer iets van dat je het gevoel hebt dat hun ziel nog rond dwaald? o.o vooral bij de plaats waar ze werden opgehangen


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Ik ben al eens in Breendonk geweest. Het ziet er niet erg uit. Maar je voelt wel de doodse sfeer. Als je een goede gids hebt -zoals ik-, dan kun je gewoon zien hoe het eraan toe ging. De tour begint normaal rustig, maar je krijgt steeds ergere dingen te zien.
    Eigenlijk was Breendonk oorspronkelijk geen 'concentratiekamp' voor joden. Maar gewoon een gevangenis, dacht ik. x]


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ik ben een keer in Westerbork geweest en eigenlijk zie je niets,alles is afgebroken, je ziet alleen een paar muren. Het is vooral de sfeer en het idee dat je aangrijpen.
    Ik ben niet in het museum geweest daar vonden mijn ouders me te jong voor,dus ik weet niet hoe dat is.

    Als je je niet goed voelt kan je altijd even weg lopen.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Ik ben in Vught geweest, twee keer, maar ik werd niet misselijk ofzo. Het was eerder dat je er stil van wordt. En er was een Duitser die ons rondleidde, dat was wel heel erg raar, en ook daar werd je heel stil van. Maar hij zei dat hij wilde vertellen wat daar was gebeurd en wat zijn volk had gedaan. Dat vond ik wel goed.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Ik ben in Auschwitz en Birkenau geweest,
    Het was er zo.. Erg. De dood was er nog gewoon. Vooral in de gaskamers voelde je het gewoon. Ik kan me al snel inbeelden hoe iets moet zijn geweest, dus ik zag alle mensen door Birkenau lopen, door de brandende zon of ijskoude regen, uitgemergeld en verho- oke, laatmaar. Het is wel speciaal om 1x te hebben gezien, vind ik.


    Aye, brother! 4 8 15 16 23 42

    Ik ga er volgend jaar naartoe. En ik zie er nu al tegenop.


    Never run out of reasons to smile...

    Welkom in de gemeente die net naast die van mijn ligt. :Y)

    Ik ben zelf nog nooit in dat concentratiekamp geweest, dus ik kan je daarbij niet helpen. :'D

    Nu ik erover denk ben ik er toch geweest. =.=
    Zoals je ziet herinner ik me er niet veel van, dus het is niet zo speciaal.
    Het is een jaar geleden dat ik erheen ben geweest. Ik vond het er boeiend, maar niet vies of eng. 't Was voor mij een doorsnee rondleiding.
    Maar ergens kan dat ook wel komen omdat het fort van Liezele om de hoek is en ik daar al vaak ben geweest. Het is vergelijkbaar met het fort van Breendonk, dus ergens ben ik zo'n dingen wel gewend en sta ik er daardoor niet echt bij stil.

    Wat ik wel nog weet is dat er een koepel was waaruit de soldaten schoten en die was STIKHEET! Dat was niet te doen, zo warm en het was dan nog niet eens zomer!

    Naja, ik wens je veel succes. ^^

    [ bericht aangepast op 21 jan 2011 - 20:13 ]


    Let the Night embrace you

    Inviolable schreef:
    Ik ben er niet geweest, maar ik zou er graag heen willen gaan. Ik vind WO I en WO II heel erg interessant, en ik heb nog nooit een concentratiekamp bezocht en eigenlijk ben ik best benieuwd hoe het eruit ziet etc. En het is niet dat ik het goed vind wat er gebeurd is vroeger daarzo, maar ik vind het wel heel interessant (:


    I hope heaven needs you more than I do now.

    Ik ben in Westerbork geweest, in Auschwitz en ergens in Berlijn. Nouja, niet dat ik flauwviel ofzo, maar het voelde er gewoon doods. En dan vooral in Auschwitz...


    Cause there'll be no sunlight if I lose you, baby.

    Wij zijn er ook geweest, ondertussen al 3 jaar geleden. Ik herinner me vooral dat het er héél koud was, maar dat lag misschien ook aan de tijd van het jaar. Als je er niet tegen kunt moet je misschien vragen of je buiten mag wachten als de andere de martelkamer gaan bekijken, want die is wel erg.

    Breendonk was inderdaad vooral voor gevangen, maar niet dat het daarom minder erg is. Je komt ook op de plekken waar politieke gevangen werden opgesloten, en dat vond ik eigenlijk schokkender dan de slaapplaatsen van de Joden.

    [ bericht aangepast op 21 jan 2011 - 20:02 ]


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.