Gisternacht is mijn opa overleden. Mijn moeder heeft me direct wakker gemaakt, we hebben ons aangekleed met de familie en zijn in de auto gestapt. Het is ongeveer anderhalf uur daarheen rijden, maar dat maakte niet uit. Hij was al oud, vorige woensdag 81 geworden, hij was dement en het werd eens tijd ook dat hij overleed (niet lullig bedoeld, natuurlijk, maar er zat geen leven meer in hem) maar toch. Het kwam wel hard aan. We hebben afscheid genomen en toen moest de begrafenis geregeld worden.
Nu is er echter iets wat ik heel vreemd vind.
Diezelfde nacht kon mijn vader niet slapen. Hij werd midden in de nacht wakker en wist om één of andere reden dat zijn vader overleden was. Hij wou mijn oma bellen om te vragen wanneer hij kon komen, maar daar heeft mijn moeder hem van weerhouden omdat ze niet wist of het waar was én of mijn oma het zelf al wist. Maar om 5 uur kregen we telefoon, opa is overleden. En mijn vader wist dat al.
Toen kwam mijn zusje beneden, die had ook gedroomd. Die had hem opgebaard zien liggen en die middag in het mortuarium moest ze meteen huilen omdat het precies was wat ze in haar droom gezien had.
Onderweg hebben we mijn nicht opgehaald die óók erover gedroomd had. Ze had opa gezien omringd door lichtflitsen, geloof ik. Dus ook zij wist nog voor ze gebeld wel al dat opa overleden was.
Ik vind dit zo vreemd. Onbegrijpelijk. Hoe konden zij hier over dromen? Heeft iemand anders al eens zoiets dergelijks meegemaakt?
Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen