• Ik ben bezig met een opdracht voor BeVo (Beeldende Vorming) over kunstenaars en ''vervreemding''. Er zijn 4 kunstenaars waar ik algemene informatie en informatie over vervreemding van moet vinden en ik ben met de eerste klaar. Alleen ik heb wel graag een hoog cijfer, dus zouden jullie me kunnen controleren op spelling:

    Dalí Salvador

    Algemene informatie:
    Dalí werd geboren in Figueres, in Catalonië in Spanje. Het eerste tekenonderwijs wat Dalí kreeg, kreeg hij op 10-jarige leeftijd van een vriend van zijn vader, de kunstschilder Ramón Pichet.

    Dalí studeerde in Madrid van 1921 tot 1924. In 1929 ging hij naar Parijs. Hij leerde daar Pablo Picasso en André Breton kennen. In 1929 sloot hij zich aan bij het Surrealisme. Er werkte er onder anderen samen met Luis Buñuel.

    In 1934 trouwde Dalí met Gala Diakonoff. Voordat Gala met Dalí trouwde was zij al getrouwd met een Frans dichter Paul Éluard. In 1958 werd het kerkelijk huwelijk van Dalí en gala ingezegend. Voordat Dalí en Gala elkaar ontmoetten was Dalí sterk bevriend met de poëet Federico García Lorca. Hun vriendschapsband eindigde nadat de film Un Chien Andalou van Luis Buñuel en Dalí uitkwam. García vond dit een persoonlijke aanval op hem.

    In 1940 verhuist Dalí naar de Verenigde Staten, waar hij 15 jaar heeft gewoond en is daarna teruggekeerd naar Spanje. In die tijd maakte Dalí een serie van 18 grote schilderijen, ook maakte hij een aantal kunstjuwelen.

    In 1982 stierf Dalí’s vrouw Gala, ze is 89 jaar oud geworden. Op 23 januari 1989 stierf Dalí aan een hartstilstand in de Galatea-toren van zijn museum in Figueres, waar hij de laatste jaren van zijn leven woonde.

    Informatie over vervreemding:
    Dalí begon zijn eigen angsten en fantasieën te verkennen en legde deze door symbolische beelden op het doek vast in een fotografische stijl. Hij verwees naar zijn schilderijen als handgeschilderde droomfoto’s. Hij maakte vooral gebruik van materiaalvervreemding.

    Afbeelding 1 - Afbeelding 2


    Alvast bedankt! : D

    [ bericht aangepast op 9 dec 2010 - 20:57 ]


    *insert philosophical cringe expression here*

    Ik ben daar niet zo goed in (':
    Sorry, maar hoop dat je een hoog cijfer haalt! :Y)


    I didn't hit you, I just high-fived your face. (':

    Er werkte er onder anderen samen met Luis Buñuel.
    er -> Hij (en kan ook maar je mag dacht ik niet met En beginnen)
    In 1958 werd het kerkelijk huwelijk van Dalí en gala ingezegend.
    met een gala?
    en is daarna teruggekeerd naar Spanje
    en daarna is hij ...

    dat zijn alle fouten denk ik.


    Happy girls are the prettiest ~ Audrey Hepburn

    Amused schreef:
    Er werkte er onder anderen samen met Luis Buñuel.
    er -> Hij (en kan ook maar je mag dacht ik niet met En beginnen)
    In 1958 werd het kerkelijk huwelijk van Dalí en gala ingezegend.
    met een gala?
    en is daarna teruggekeerd naar Spanje
    en daarna is hij ...

    dat zijn alle fouten denk ik.

    Dankje! : D


    *insert philosophical cringe expression here*

    Er werkte er onder anderen samen met Luis Buñuel.
    - Hij werkte er onder andere samen met Luis Buñuel.

    Voordat Gala met Dalí trouwde was zij al getrouwd met een Frans dichter Paul Éluard.
    - Voordat Gala met Dalí trouwde was zij al getrouwd met de franse dichter Paul Éluard. (als je een naam noemt, moet je het altijd specificeren, waardoor het de dichter wordt ipv een dichter.)


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    @Courtesan

    Dankje!


    *insert philosophical cringe expression here*