Oke ik moet het even met iemand delen...
Ik vroeg aan een soort van vriend van me of hij nog leuke en goede scholen wist in Amsterdam met Grafisch Vormgevings opleiding, hij stuurde me een link op de school waar hij heeft gezeten, ik heb serieus een uur op die site rondgekeken en ben echt nog al verbaasd in het niveau verschil...
Ik heb een jaar lang Allround DTP gedaan (opmaken van teksten voor advertenties, boekjes, folders etc.) en nu zit ik al in mijn tweede jaar op Grafische Vormgevings op een andere school. Het is MBO niveau 4 maar ik heb soms echt enorm het gevoel dat ik er geen donder leer en dat er alleen vaag wat blijft hangen. Onze school werkt ook met allemaal vage papiertjes waar je echt niks aan hebt en als ik het vergelijk met die school waar die soort van vriend op heeft gezeten en wat hij nu allemaal kan heb ik echt niet het idee dat ik dat hier ga leren. Begrijp me niet verkeerd ik heb een super leuke school met geweldige vrienden en geweldige leraren, ik heb gewoon niet bepaald het idee dat ik hier meer leer dan ik al wist en de manier van lesgeven is ook vaag.
Ik had in mijn hoofd om mijn opleiding nu wel af te maken want ik vind het super leuk, alleen moet ik dan nog 2 jaar en dan heb ik mijn MBO niveau 4 Grafische Vormgevingsdiploma. Daarna wou ik naar een kunstacademie in Amsterdam gaan. Maar de school die die soort van vriend gaf is ook een MBO school en ze hebben er geen HBO... Het heeft dezelfde opleiding: Grafische Vormgeving niveau 4, maar aan al dat werk te zien van wat er op die site staat en wat ik van die vriend heb gezien is dat zo veel meer, uitgebreider en beter dan wat ik nu op school al 2 jaar lang krijg.
Ik wil nu echt heel graag naar die school toe en met mijn opleiding kappen, alleen kan ik dan weer in de eerste beginnen. Er is wel een mogelijkheid om de opleiding versneld te doen dan heb je je diploma in 3 jaar, maar dat moet je maar net aankunnen. Ook zit ik met het feit dat ik dan mijn school moet verlaten dus ook heel veel vrienden amper nog ga zien en de gezelligheid, is die nieuwe school wel net zo gezellig en leuk als die waar ik nu op zit? En het grootste probleem: Die school staat in Amsterdam, en ik woon in de buurt van Zwolle. Elke dag anderhalf tot 2 uur heen en anderhalf tot twee uur terug reizen is niet bepaald een optie (slechte verbinding etc.) dus dan zou ik op mezelf gaan wonen in Amsterdam (dat wil ik sowieso al heel graag) maar daar is het geld nu ook niet voor... (mijn ouders zien me al aankomen...)
Of ik maak de opleiding af en ga over 2 jaar opnieuw die opleiding doen en dan versneld op die ene school... Maar dat is ook weer zo dubbel op...
Wat zouden jullie doen? En hebben jullie nog tips? Want ik twijfel nu echt heel erg...
[ bericht aangepast op 19 nov 2010 - 19:05 ]
dream, dare, fly!