• Okay, het zit dus zo.
    Drie weken heb ik besloten dat ik graag in het buitenland wil gaan studeren. Maar toen wist ik nog niet welke opleiding ik wil gaan doen. En niet wat ik wou worden. (dat weet ik trouwens nog steeds niet... Ja ik wéét wel welke opleiding ik wil gaan doen: Cultuur, Media en Communicatie.)

    Dus ik vertel dit zo leuk aan mijn ouders, die reageren al best wel van "ja zal wel"
    Nouja, alles goed en zo, we hebben het er niet over, en ik ben er al die tijd over aan het hyperen. Dik aan het informeren bij mijn decaan en engels leraar voor zo'n boekje over studeren in het buitenland (die boekjes moeten nog binnen komen. :3)
    Maar afijn, ik weet er dus nog niet veel over.
    Maar dit is niet het probleem. Het probleem is mijn ouders.
    Gister was er een ouderavond op school, en toen hadden ze zo gepraat met de moeder van mijn vriendin. Geen probleem ofzo.
    Maar ik zit dus vandaag bij biologie, en ik praat met mijn vriendin dat mijn ouders met haar moeder hadden gepraat. En toen zei mijn vriendin: "Ja jouw ouders zeggen dat je eerst de havo gaat doen en dan een opleiding. En ze denken dat dát idee van jouw om in het buitenland te gaan studeren maar bevlieging is."
    En toen was ik like ohmygod. A. Ze hebben nooit gezegt tegen mij dat ze willen dat ik hier naar havo ga doen. B. ik wil hier naar absoluut geen havo meer doen. En C, wat denken ze wel niet, dat ze kunnen bepalen wat ik wel en niet doe in mijn leven?!

    Okay, en nog iets, ik kan volgend jaar natuurlijk gewoon weg gaan, huppakee weg van al dat gezeur, maar het feit dat ik pas 17 ben als ik mijn diploma heb, helpt niet veel. Want zoals het bekend is, (dah!) moet je 18 zijn, om helemaal los van je ouders te kunnen leven...
    Zucht, kan iets nou nooit eens makkelijk gaan?!

    Wat moet ik nu?! :?


    Alleen maar tranen van geluk

    ik zou het egt niet weten
    zoals je net al zei: je moet 18 zijn
    misschien een jaartje werken en daarna naar school ?? maarja, je bent nog leerplichtig dus het mag denk ik niet
    wel leuk dat je in het buitenland wil studeren
    het lijkt me wel moeilijk met van alles regelen (schoolgeld enz.)
    maar ik vind het raar van je ouders dat ze zeggen dat je eerst Havo moet doen, terwijl je dat niet wil
    je hebt een droom, en dan gaan je ouders je dwarsliggen

    Sowieso tot je 18e ben je leerplichtig, maar ik weet niet of dat ook in het buitenland kan :'D
    Ik wil ook heel graag in Engeland studeren <3.
    Maar, ik denk dat als je blijft volhouden dat je dat wilt doen, je ouders heus wel overstag gaan.


    If I die young, send me away with the words of a lovesong.

    Ik zou er in ieder geval met je ouders over praten en probeer hen te laten merken dat het ernst is.
    Iets anders kan ik niet bedenken


    Vallen is niet moeilijk, het opstaan wel

    Ik wil later ook graag in het buitenland studeren, daarom ben ik nu bezig met anglia examens, dan kan ik naar een engelstalige universiteit.


    it's so empty living behind these castle walls

    Praten, zou ik zeggen. Praat tegen ze op een moment dat ze in een goede bui zijn, en vertel ze over de voordelen van studeren in het buitenland. Het staat bijvoorbeeld mooi op je CV, je leert over ander culturen etc.. Je kunt er wel een beetje bij lullen, of niet soms. Probeer ze te vertellen wáárom je het wilt, niet dát je het wilt (=
    Succes!


    make cake, not war