• ik snap er niets van. het gaat over lucht en ik heb morgen een proefwerk. dit is de samenvatting :

    druk is de krach die op een vierkante cm werk. als 35 N kracht op een opp van 5cm² werkt, is de druk dus 35:5=7 N per cm²

    de eenheid van druk is N per M² (N/M² . deze eenheid heet ook wel Pascal (Pa) 1 n/m² = 1 Pa
    in dit thema hebben we als eenheid N/cm² gebruikt, andere eenheiden van druk die gebruikt zijn : cm waterdruk en cm kwikdruk.
    1 hPa = 100 Pa = 0,01 n/cm² = 1 cm waterdruk
    1000 hpa = 1000 cm waterdruk = 74 cm kwikdruk

    lucht neemt ruimte in (heeft volume) en weegt wat ( heeft massa)
    dichtheid van lucht = 1,29 gram per kubieke dm.


    warme lucht gaan omhoog

    lucht kan geluid door geven zonder lucht kan er geen geluid bij je oren komen en kun je dus niets horen.

    de kracht van een luchkolom die op een opp van 1 m² werkt noemen we de luchtdruk. je kunt luchtdruk meten in de buis van torricelli, je meet dan dat deluchtdruk net zo grot is als 76 cm kwikdruk.

    de buitenlucht is niet altijd, en ook niet overal, even groot. in Nl varieert de luchtdruk tussen de 950 hPa en 1050 hPa.

    Met behulp van een U-buis gevuld met water kun je meten of in een truimte een grotere of een kleinere druk heerst dan de luchtdruk. als je weet hoe groot de byuitenlucht is en hoe groot het hoogteverhscil tussen de vloeistofniveaus links en rechts is, kun je uitrekenen hoe groot de druk in die ruimte is.

    je kunt luchtdruk van een afgesloten hoeveelheid lucht vergrote door :
    meer lucht erbij te persen
    te verwarmen
    de rimte te verkleinen.

    de luchtwegen in je lichaam omvatten :
    neus,neusholte,mondholte,keel,strottenhoofd,luchtpijo,bronchiën, longen.
    de longen worden aan de boven- de voor- en de achterkant omgeven door ribben, aan de onderkant zit het middenrif.

    in de longen vindt je uitwisseling van gassen. zuurstof uit de lucht gaat naar het bloed, koolstofdioxide uit het bloed gaat naar de lucht.

    door vergroten van de borstholte wordt de luchtydruk in de longen kleiner, daardoor kan er lucht de longen instromen. als je de borstholte verkleint, wordt de longdruk groter, waardroor de lucht uit de longen stroomt. het vergroten en verkleinen van de borstholte kan door de bewegingvan de ribben en het borstbeen of door de beweging van het middenrif.

    met behulp van een longdrukmeter kun je maximale en de minimale longdruk meten.


    Hilf mich.


    We can only learn to love by loving.

    You last me at 'druk is de krach die op een vierkante cm werk. als 35 N kracht op een opp van 5cm² werkt, is de druk dus 35:5=7 N per cm²' Sorry kan je niet helpen :X, was hier zooo slecht in. Heb het vak maar 1 of 2 jaar gehad en dat is al zeker 7 jaar geleden. Sorry (krul)(nerd).


    Wie du mir, so ich dir.

    NenaKerner schreef:
    You last me at 'druk is de krach die op een vierkante cm werk. als 35 N kracht op een opp van 5cm² werkt, is de druk dus 35:5=7 N per cm²' Sorry kan je niet helpen :X, was hier zooo slecht in. Heb het vak maar 1 of 2 jaar gehad en dat is al zeker 7 jaar geleden. Sorry (krul)(nerd).

    pff ik haat het ;x en die vent kan niet uitleggen dus ik ga dood morgen lx


    We can only learn to love by loving.

    -knippert een paar keer met ogen-
    Ik wil je heel erg graag helpen, maar ik kan me momenteel nergens op concentreren. Wat snap je er eigenlijk niet van?


    I may not always be perfect, but I'll always try.

    Ik was je echt bij de eerste zin van de samenvatting al kwijt. Ik ben heel slecht in alles waar -kunde achter staat, sorry!


    Ik lach de wereld uit, en dans mijn twijfels weg

    OverMyHead schreef:
    -knippert een paar keer met ogen-
    Ik wil je heel erg graag helpen, maar ik kan me momenteel nergens op concentreren. Wat snap je er eigenlijk niet van?
    alles ;x het is een ramp


    We can only learn to love by loving.

    ocherm. Niemand kan je helpen ;x. Dat is niet cool!! En je broer? Of je vader of moeder? -ouders snappen er meestal geen flikker van, dus geen goede optie!-


    Wie du mir, so ich dir.

    NenaKerner schreef:
    ocherm. Niemand kan je helpen ;x. Dat is niet cool!! En je broer? Of je vader of moeder? -ouders snappen er meestal geen flikker van, dus geen goede optie!-
    Niels is er heel goed in maar hij is nog niet thuis dus tot die tijd ga ik dood; x


    We can only learn to love by loving.

    Ik heb dit vorig jaar nog gehad.. Ik ben het alleen weer vergeten, want ik heb nu geen natuurkunde meer? Sorry ;3


    Protège moi de mes désirs.

    Dat heb ik vorig jaar volgens mij gehad, en ik had daar een 2.3 voor _O_

    Dus ik kan je niet helpen, sorry ;o


    Everything is quiet, except for all the voices in my head that say your name.

    NenaKerner schreef:
    You lost me at 'druk is de krach die op een vierkante cm werk. als 35 N kracht op een opp van 5cm² werkt, is de druk dus 35:5=7 N per cm²'

    [ bericht aangepast op 18 jan 2010 - 13:42 ]


    Save me with your love tonight.