• Toestemming gegeven door Leodh

Meer dan tien jaar na de eerste editie luid ik hierbij de terugkomst van de TQG Hongerspelen-thema schrijfwedstrijd in! Of je nou een oude bekende bent, die de kracht van nostalgie niet kan weerstaan, of een nieuw gezicht, met een fris perspectief om ons mee omver te blazen, je bent welkom!

Tijdens deze wedstrijd schrijf je vanuit het perspectief van een van de tributen die deelneemt aan de 42e Hongerspelen. Dit wordt een episch verhaal van strijd, avontuur, en onverwachte bondgenootschappen. Pas wel op; het kan veel tijd gaan kosten, zeker als je zelf een uitgebreide schrijver bent. Maar! het is het zeker waard :D

Ik ben op zoek naar 5 tot 12 mensen, die elk een van de 12 districten op zich zullen nemen (de rest zal ik vullen met figuranten). De winnaar van deze mensen krijgt de eeuwige eer en de weet dat jouw tribuut de vele gevaren van de arena heeft overwonnen. Het is aan jou welke van de twee tributen uit jouw district de focus krijgt.

Wat is er uniek aan TQG? De samenwerking! De ervaring van jouw tribuut in het Capitool en in de Hongerspelen is natuurlijk veel afhankelijk van een ding: de andere tributen. Communicatie met de andere deelnemers is dan ook een cruciaal deel van de wedstrijd. In vorige edities maakten we gebruik van een whatsapp groep om met elkaar in contact te komen, ideeen te wisselen, en af te spreken samen een scene te schrijven. Daarna ontmoeten de schrijvers van de relevante personages elkaar in een google docs of andere whatsapp groep, om samen tegelijk de scene te plannen. Daarna werkt ieder de scene in hun eigen verhaal uit.
    Als er bezwaar is tegen gebruik van Whatsapp, kunnen we uitwijken naar bijvoorbeeld discord of signal. Alleen via de topic meedoen is mogelijk, maar naar mijn mening een stuk minder leuk.
    Het is dan ook de eerste prioriteit om als groep lol te hebben. Ja je schrijft een verhaal, je doet er je best op, en ik en Sam doen ons best om jullie verder te helpen met nuttig commentaar. Maar niet alles hoeft altijd 100% serieus; een overgroot deel van de verhalen die uit vorige edities komen, zijn comedisch (al zijn de Hongerspelen ergens ook inherent tragisch en afschrikkend). Tryharden om de deadline te halen is aangemoedigd, tryharden van de eerste tot de laatste minuut is (hopelijk) niet nodig.

Praktische informatie

De wedstrijd bestaat uit verschillende rondes, waarin je steeds een opdracht zal krijgen zoals past bij de wereld van de Hongerspelen. De eerste drie opdrachten duren twee weken en zullen naar de arena toe werken. Er geld een woordenmaximum van 10.000 woorden hiervoor. Hier krijg je de kans om de tributen van de andere deelnemers te leren kennen. Vanaf de vierde opdracht, waarbij jouw tribuut de gevaren van de arena zal trotseren, krijg je drie weken en zullen er schrijvers gaan afvallen (en tributen gaan sterven). Hoe snel dit precies gaat hangt af van het aantal deelnemers, met het doel om na de zevende opdracht een winnaar te hebben. De wedstrijd is in totaal dus 18 weken.

Na elke opdracht zul je feedback krijgen van mij en/of van jurylid SamanthaBlaze. Hier geven we je een punt, complimenten en tips.

Te laat ingeleverd? Minpunten op je eindcijfer. Niet ingeleverd? Je kan niet meer meedoen, helaas. Door de lineaire natuur van het verhaal dat je gaat schrijven is het niet mogelijk om opdrachten over te slaan. Als je langere tijd niet beschikbaar bent, bespreken we samen wat het beste is. Uitstel krijgen kan in principe altijd, met een geldige reden, en zolang het niet ten koste gaat van de verhalen van de andere deelnemers.

De regels voor deze wedstrijd zijn:
    1. Houdt je aan de huisregels van deze website
    2. Schrijf je verhaal in het ABN
    3. Bij plagiaat of gebruik van generatief AI zoals ChatGPT doe je niet meer mee
    4. Doe een redelijke poging om jouw verhaal te laten kloppen met die van andere deelnemers.
    5. Lever je opdracht in door hem in een verhaal op qreaties te posten, of als je dat echt niet wil, via privebericht
    6. Als je uitstel wil aanvragen, doe dit voor de deadline is verstreken.

Lijstje om te kopieren en een voorbeeldinschrijving:
    In welk perspectief schrijf je je opdrachten:
    De naam, leeftijd, en voornaamwoorden:
    Uiterlijk:
    Persoonlijkheid:
    Leefsituatie:
    Sterk punt:
    Zwak punt:
    Districtsaandenken:
    Beschikbaarheid voor ships:
    Figurant:
    Districtsbegeleider en korte samenvatting boete:
    In welk perspectief schrijf je je opdrachten: 3e persoon tegenwoordige tijd
    De naam, leeftijd, en voornaamwoorden: Samuel Onys, 18 jaar, hij/hem
    Uiterlijk: Samuel heeft zwart warrig haar, en een donkerbruine huid en ogen en een brede neus. Hij is niet enorm lang maar wel zo gespierd (als een 18-jarige kan zijn). Hij ziet er uit als iemand die niet veel geeft om zijn uiterlijk, en is wel eens beschreven als een creep.
    Persoonlijkheid: Samuel reageert in eerste instantie ontzettend nors op iedereen die hem aanspreekt. Hij verwacht een zekere mate van respect, en heeft een hoog petje op van zichzelf. Daarachter schuilt een sociaal ongemakkelijk persoon die zichzelf eigenlijk niet zo goed kent. Samuel doorstaat de horrors van de Spelen door hemzelf er telkens aan te herinneren dat het het allemaal waard is, voor de winst, die hij 100% zeker gaat behalen.
    Leefsituatie: Samuel woonde tot zijn 15e met zijn ouders in de winnaarswijk. Toen zijn moeder, een oud-winnares, overleed, moesten ze verplicht verhuizen. Dit, volgens Samuel, is waar alles mis ging. Zijn doel is om terug te keren naar zijn oude huis.
    Al woont hij niet meer in de winnaarswijk, Samuel leeft een gemakkelijk leven met alle luxe. Hij besteedt al zijn vrije tijd aan het trainen met zijn beste maat Ethan Divitae. Samuel en zijn vader spreken elkaar niet zo vaak meer.
    Sterk punt: Als beroeps uit District 2 weet Samuel de weg met bijna alle wapens. Daarnaast is hij overtuigt van de noodzaak van zijn overwinning, en ervan verzekert dat hij die gaat behalen. Hij is gefocust en vastberaden.
    Zwak punt: Op sociaal vlak is Samuel niet de beste. Hij ziet zijn medetributen niet als mensen, maar als obstakels, iets wat de andere Beroeps vast niet op prijs stellen. Daarnaast weet hij weinig van survival skills. En omdat hij zo overtuigd is van zijn eigen overwinning, overschat hij zijn eigen kunnen regelmatig.
    Districtsaandenken: Samuel neemt niks mee, want 'over twee weken ben ik toch weer thuis'
    Beschikbaarheid voor ships: Samuel is ace en snapt niet waarom al deze mensen om hem heen zich laten afleiden door de liefde. Hij heeft wel een zwaar gebrek aan vriendschappen in zijn leven, en kan dus een 'bondgenoot' in zijn leven gebruiken. (bondgenoot betekent gewoon vrienden worden maar dat weet Samuel nog niet).
    Figurant: De vrouwelijke tribuut uit District 2 is Naeve Divitae, een Beroeps van 18. Ze is de zus van Ethan. Na een ziekte in haar jeugd, die ze tenauwernood heeft overleefd, wil ze het leven ten volste leven, en een rondje in de arena hoort daarbij. (NOTE: in de 3e TQG kon je je per tribuut inschrijven ipv per district, en Naeve is een personage gemaakt door WolfsChild)
    Districtsbegeleider en korte samenvatting boete: Voormalige auteur van een bekende Hongerspelen-blog Pubert Verdyne is gepromoveerd tot districtsbegeleider van District 2. Hij draagt felle kleuren zoals roze en geel en houdt van opvallende mode. Tijdens de boete is hij langdradig uit enthousiasme. Naeve biedt zich dan ook aan voor de Spelen voordat Pubert vraagt naar vrijwilligers. Samuel wacht wel rustig zijn beurt af.
    Het is voor een inschrijving nog niet nodig om elk detail uitgehamerd te hebben. Ik zie liever een inschrijving van 250 woorden en een personage dat zich door de wedstrijd heen ontwikkeld, dan een 5K tellende inschrijving met uitgebreide eigenschappen en een avontuurlijk leven achter zich. Waar daar tussenin het gouden woordenaantal ligt is aan jullie.

Nog beschikbaar zijn:

District 1
    District 2
    District 3
    District 8
    District 12

UPDATE: De eerste opdracht zal van start gaan op zaterdag 16 mei! Dat betekent dat je tot vrijdag de 15e hebt om je inschrijving te voltooien :D

Voor meer informatie en de eerste opdracht, raadpleeg deze Story!

Ondanks de meningen van anderen dat botergele glitters op bont of indigo-bosbesblauw nu in is, is flamingoroze panterprint dé Capitooltrend van dit seizoen.

[ bericht aangepast op 8 mei 2026 - 12:51 ]

One flesh, one end

Oké, na verder goed na gedacht te hebben over of mijn Nederlands te doen is laat ik mijn reservatie toch vallen, want emotioneel zijn in deze taal geeft me de heebie jeebies. Ook al ben ik erg bezitterig over District Twee (love District Twee). Dus iemand anders mag dat schrijven (: Maar laat me weten als ik mag helpen met figuranten maken of iets

[ bericht aangepast op 8 mei 2026 - 13:20 ]

"I have love in me the likes of which you can scarcely imagine and rage the likes of which you would not believe."

Perspectief:
    Derde persoon, verleden tijd of eerste persoon, tegenwoordige tijd

Colter Heth, 13 jaar, hij

Uiterlijk:
    Colter is een slanke, dun gebouwde jongen van 1,61m; een normale lengte voor zijn leeftijd. Hij heeft een dik bos zwart, steil haar dat altijd warrig over zijn voorhoofd valt, een slank ovalen gezicht met flinke jukbeenderen, dunne lippen en een rechte neus. Maar het meest opvallend zijn zijn donkerbruine, bijna zwarte ogen, die een heel vriendelijke en charmante twinkeling hebben. Zijn zwarte wenkbrauwen staan ietsje naar beneden, maar in plaats van dat dat hem een boze blik geeft, geeft het juist iets charmants.

Persoonlijkheid:
    Colter heeft het hele district zo’n beetje om zijn vinger gewonden. Zelfs de vredesbewakers in district 10 knijpen vaak een oogje voor hem dicht omdat hij altijd zo charmant is - met name door zijn uiterlijk: zijn lieve lach en zijn puppy-ogen in combinatie met een lieflijke verlegenheid zorgen ervoor dat soms zelfs de meest harde mensen de neiging hebben om hem te beschermen.
    Dit is niet iets wat Colter bewust doet. Hij is namelijk eigenlijk best wel introvert. Door alles wat hij heeft meegemaakt heeft hij weinig vertrouwen in mensen en houdt hij veel meer van dieren. Hij wordt ook wel eens gezien als een soort dierenfluisteraar, omdat hij precies weet hoe hij met ze om moet gaan. Vogels die bij hem op de schouder komen zitten, eekhoorns die bij hem komen snuffelen, en natuurlijk hun eigen vee waaraan hij veel te gehecht raakt.

Leefsituatie:
    District 10 is het district van de veehouderij. En die veehouderij is zeer intensief. Diervriendelijkheid is hier ver te zoeken. Allerlei dieren worden in kleine hokjes vol gemest met allerlei genetisch gemodificeerd eten om zo snel mogelijk geslacht te worden.
    Coltens vader is één van de weinigen die werkelijk land huurt waar de dieren mogen rondlopen, Zijn vader heeft bovendien ontdekt dat de aandacht die de dieren van zijn zoon krijgen, zorgt voor een betere productie, vruchtbaardere dieren en al met al kwalitatief beter vlees. Onder andere hierom is hij niet de grootste leverancier voor het capitool, maar wel één van de voornaamste - en netto levert dat nét wat meer geld op, waardoor Colton nooit échte honger heeft hoeven lijden.
    Hoewel zijn vader dus beter voor zijn dieren zorgt dan de meeste andere districtbewoners, is hij een bikkelharde zakenman. Door zijn eigen opvoeding heeft hij geleerd dat overleven belangrijker is dan alles en dat straalt hij ook uit naar zijn nederige vrouw en twee kinderen. Hij kan agressief zijn naar Colter’s moeder en Colter heeft dan ook geleerd om de sfeer te proberen goed te houden in het gezin.
    Colter heeft een tweelingzus, Raye, die zo ongeveer het tegenovergestelde is van hem. Ze lijkt veel meer op haar dominante vader en vindt net als hij dat Colter veel te soft is voor de wereld. Ergens is er liefde binnen het gezin - maar dat is in het dagelijks leven ver te zoeken.

Sterk punt:
    Colter heeft een uitzonderlijk instinct voor lichaamstaal en gedrag. In de arena kan hij de aanwezigheid van roofdieren of andere tributes aanvoelen door te kijken naar hoe vogels of kleine dieren in de buurt reageren. Daarnaast is hij, door zijn werk op de boerderij, verrassend handig met knopen (lasso's) en heeft hij een basiskennis van anatomie—hij weet precies waar de vitale organen zitten, al zou hij die kennis liever nooit op een mens toepassen.
    En zijn onbewuste charme. Niet omdat hij sterk is met woorden, maar omdat hij situaties en mensen goed aanvoelt.

Zwak punt:
    Zijn empathie. Hij vindt het al moeilijk om te zien hoe dieren behandeld worden in zijn district. Hij is een softe jongen die zich niet kan voorstellen dat hij ooit een ander zou doden. Hij gaat het slachthuis altijd al uit de weg.

Districtsaandenken:
    Een klein schapenwollen armbandje, gemaakt van het wol van zijn favoriete schaap (Colter noemde haar Haydie) dat vlak voor de boete is geslacht.

Nope

Figurant:
    Raye, Colter’s tweelingzus.

Districtsbegeleider
    Olipe Hoscens (43) is de districtbegeleider. Hij is een soort vrijbuiter, houdt ervan met alles en iedereen te ouwehoeren en hoewel hij de district-bewoners niet echt ziet als ‘echte mensen’, is hij wel gewoon vriendelijk en probeert hij ze met plagen op hun gemak te stellen. Dit schiet natuurlijk niet altijd bij iedereen in het juiste keelgat - voor sommigen is het geruststellend, anders werkt hij tegen zich in het harnas. Olipe neemt het leven gewoon liever niet al te serieus.

korte samenvatting boete:

‘Welkom, allemaal, bij de boete!’ roept Olipe door zijn microfoon. ‘De spannendste dag van het jaar, nietwaar? Vandaag doen we alles gewoon weer volgens traditie - dames eerst!’ Vorig jaar had hij ze andersom gedaan - en dat was niet helemaal juist ontvangen bij de spelmaker, want het zag er in de samenvatting van alle boetes enorm ‘ongeorganiseerd’ uit. Dat was natuurlijk niet de bedoeling.
    Olipe zette twee stappen naar de kom met meisjesnamen en begon erin te graaien. De flauwe grijns op zijn gezicht werd door niemand in het publiek beantwoord. Uiteraard niet - ze waren veel te gespannen.
    Uiteindelijk pakte hij één van de briefjes en liep terug naar de microfoon. ‘Ahem. Raye Heth!’ Nieuwsgierig liet hij zijn blik door de menigte gaan. De achternaam ‘Heth’ kende hij nog niet - dus geen broers of zussen van eerdere deelnemers. Na een enkele seconde schoten alle ogen van de districtinwoners naar een klein meisje. Olipe schatte haar een jaar of 12, 13 in - verdorie. Die zou het niet lang overleven. Hij glimlachte echter vriendelijk naar haar toen ze naar voren liep.
    Ze had de hand van een jongetje vast dat precies een mannelijke versie van haar was - net zulke donkere ogen, net zo’n smal gezicht, precies even lang. De grootste verschillen waren de lengte van hun haar - Raye had haar steile haren los, tot aan haar schouders, met haar haren achter haar oren gestreken, terwijl het jongetje het kort geknipt had - en de blik in hun ogen. Het jongetje keek doodsbang, terwijl Raye vooral heel fel en boos keek.
    Ze hadden elkaars handen vast, maar terwijl Raye naar voren liep, rukte ze die los uit de hand van - daar ging Olipe vanuit - haar broertje om naar voren te lopen.
    Toen ze op het podium stond, zei Olipe: ‘En dan nu de jongens.’ Kom op, dacht hij bij zichzelf. Laat het een stevige, grote kerel zijn. Een oudere jongen. Nagenoeg volwassen. Sterk. Hij liet zijn hand door de kom glijden, liep terug naar de microfoon en opende het briefje.
    ‘Dat is nog eens toevallig,’ zei hij. ‘Colter Heth?’
    Er ging een sensatie door de menigte - en Olipe’s vermoedens werden bevestigd. Het jongetje - het broertje van Raye - zette grote hertenogen op. Hij keek door de menigte, zocht waarschijnlijk de ogen van zijn ouders - en liep toen naar voren. Hij had zijn blik strak op zijn zusje gericht en zijn onderlip trilde.
    ‘Nou, Colter, ik denk dat ik niet verkeerd gok als ik zeg dat jullie familie zijn?’ vroeg Olipe, voor Colter naar zijn plekje op het podium was gelopen.
    Het jongetje knikte. Er was iets in zijn ogen dat een gevoel bij Olipe opwekte dat hij niet vaak had - was het medelijden?
    ‘En dan ben ik toch wel benieuwd -’ Olipe richtte zich nu op het meisje - ‘wat jullie band is?’ Hij bracht zijn microfoon naar de mond van het meisje, maar die hield haar lippen stijf op elkaar geknepen en keek Olipe woest aan. ‘Hm, en jij dan?’
    ‘Z-ze is mijn zus,’ zei Colter toen de microfoon voor hem bungelde. ‘M-mijn tweelingzus.’
    Oké, dat was toch wel een beetje sneu. Olipe zette de microfoon weer op zijn plek en zei: ‘Nou, dat is volgens mij voor het eerst in de geschiedenis van de Hongerspelen: een tweeling die tegelijk meedoet. Meer kans op een overwinning voor de familie Heth, dat wel!’
    Dat grapje kwam niet lekker binnen - misschien had hij dat ook moeten verwachten - want er werd woedend naar hem gestaard. ‘Ahum. De deelnemers van deze Hongerspelen: Faye Heth en Colter Heth. Moge de kansen immer in je voordeel zijn!’

[ bericht aangepast op 9 mei 2026 - 17:44 ]

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Lol ik zie net dat ik een 'korte samenvatting van de boete' had moeten schrijven. Anyway, ik zet de lange tekst even onder een spoiler en schrijf later een korte samenvatting xD

Catan schreef:
    Lol ik zie net dat ik een 'korte samenvatting van de boete' had moeten schrijven. Anyway, ik zet de lange tekst even onder een spoiler en schrijf later een korte samenvatting xD

Maar ohmygod love dat je het verloop van de Boete vanuit districtsbegeleider perspectief hebt geschreven zo, dat is echt top tier _O_

Also wat is Colter een cutie awhh

[ bericht aangepast op 9 mei 2026 - 20:57 ]

"It doesn't matter who you are or what you look like, so long as somebody loves you."

Catan schreef:
    Perspectief:

Uiterlijk:
    Colter is een slanke, dun gebouwde jongen van 1,61m; een normale lengte voor zijn leeftijd. Hij heeft een dik bos zwart, steil haar dat altijd warrig over zijn voorhoofd valt, een slank ovalen gezicht met flinke jukbeenderen, dunne lippen en een rechte neus. Maar het meest opvallend zijn zijn donkerbruine, bijna zwarte ogen, die een heel vriendelijke en charmante twinkeling hebben. Zijn zwarte wenkbrauwen staan ietsje naar beneden, maar in plaats van dat dat hem een boze blik geeft, geeft het juist iets charmants.

Persoonlijkheid:
    Colter heeft het hele district zo’n beetje om zijn vinger gewonden. Zelfs de vredesbewakers in district 10 knijpen vaak een oogje voor hem dicht omdat hij altijd zo charmant is - met name door zijn uiterlijk: zijn lieve lach en zijn puppy-ogen in combinatie met een lieflijke verlegenheid zorgen ervoor dat soms zelfs de meest harde mensen de neiging hebben om hem te beschermen.
    Dit is niet iets wat Colter bewust doet. Hij is namelijk eigenlijk best wel introvert. Door alles wat hij heeft meegemaakt heeft hij weinig vertrouwen in mensen en houdt hij veel meer van dieren. Hij wordt ook wel eens gezien als een soort dierenfluisteraar, omdat hij precies weet hoe hij met ze om moet gaan. Vogels die bij hem op de schouder komen zitten, eekhoorns die bij hem komen snuffelen, en natuurlijk hun eigen vee waaraan hij veel te gehecht raakt.

Leefsituatie:
    District 10 is het district van de veehouderij. En die veehouderij is zeer intensief. Diervriendelijkheid is hier ver te zoeken. Allerlei dieren worden in kleine hokjes vol gemest met allerlei genetisch gemodificeerd eten om zo snel mogelijk geslacht te worden.
    Coltens vader is één van de weinigen die werkelijk land huurt waar de dieren mogen rondlopen, Zijn vader heeft bovendien ontdekt dat de aandacht die de dieren van zijn zoon krijgen, zorgt voor een betere productie, vruchtbaardere dieren en al met al kwalitatief beter vlees. Onder andere hierom is hij niet de grootste leverancier voor het capitool, maar wel één van de voornaamste - en netto levert dat nét wat meer geld op, waardoor Colton nooit échte honger heeft hoeven lijden.
    Hoewel zijn vader dus beter voor zijn dieren zorgt dan de meeste andere districtbewoners, is hij een bikkelharde zakenman. Door zijn eigen opvoeding heeft hij geleerd dat overleven belangrijker is dan alles en dat straalt hij ook uit naar zijn nederige vrouw en twee kinderen. Hij kan agressief zijn naar Colter’s moeder en Colter heeft dan ook geleerd om de sfeer te proberen goed te houden in het gezin.
    Colter heeft een tweelingzus, Raye, die zo ongeveer het tegenovergestelde is van hem. Ze lijkt veel meer op haar dominante vader en vindt net als hij dat Colter veel te soft is voor de wereld. Ergens is er liefde binnen het gezin - maar dat is in het dagelijks leven ver te zoeken.

Sterk punt:
    Colter heeft een uitzonderlijk instinct voor lichaamstaal en gedrag. In de arena kan hij de aanwezigheid van roofdieren of andere tributes aanvoelen door te kijken naar hoe vogels of kleine dieren in de buurt reageren. Daarnaast is hij, door zijn werk op de boerderij, verrassend handig met knopen (lasso's) en heeft hij een basiskennis van anatomie—hij weet precies waar de vitale organen zitten, al zou hij die kennis liever nooit op een mens toepassen.
    En zijn onbewuste charme. Niet omdat hij sterk is met woorden, maar omdat hij situaties en mensen goed aanvoelt.

Zwak punt:
    Zijn empathie. Hij vindt het al moeilijk om te zien hoe dieren behandeld worden in zijn district. Hij is een softe jongen die zich niet kan voorstellen dat hij ooit een ander zou doden. Hij gaat het slachthuis altijd al uit de weg.

Districtsaandenken:
    Een klein schapenwollen armbandje, gemaakt van het wol van zijn favoriete schaap (Colter noemde haar Haydie) dat vlak voor de boete is geslacht.

Nope

Figurant:

Districtsbegeleider
    Olipe Hoscens (43) is de districtbegeleider. Hij is een soort vrijbuiter, houdt ervan met alles en iedereen te ouwehoeren en hoewel hij de district-bewoners niet echt ziet als ‘echte mensen’, is hij wel gewoon vriendelijk en probeert hij ze met plagen op hun gemak te stellen. Dit schiet natuurlijk niet altijd bij iedereen in het juiste keelgat - voor sommigen is het geruststellend, anders werkt hij tegen zich in het harnas. Olipe neemt het leven gewoon liever niet al te serieus.

‘Welkom, allemaal, bij de boete!’ roept Olipe door zijn microfoon. ‘De spannendste dag van het jaar, nietwaar? Vandaag doen we alles gewoon weer volgens traditie - dames eerst!’ Vorig jaar had hij ze andersom gedaan - en dat was niet helemaal juist ontvangen bij de spelmaker, want het zag er in de samenvatting van alle boetes enorm ‘ongeorganiseerd’ uit. Dat was natuurlijk niet de bedoeling.
    Olipe zette twee stappen naar de kom met meisjesnamen en begon erin te graaien. De flauwe grijns op zijn gezicht werd door niemand in het publiek beantwoord. Uiteraard niet - ze waren veel te gespannen.
    Uiteindelijk pakte hij één van de briefjes en liep terug naar de microfoon. ‘Ahem. Raye Heth!’ Nieuwsgierig liet hij zijn blik door de menigte gaan. De achternaam ‘Heth’ kende hij nog niet - dus geen broers of zussen van eerdere deelnemers. Na een enkele seconde schoten alle ogen van de districtinwoners naar een klein meisje. Olipe schatte haar een jaar of 12, 13 in - verdorie. Die zou het niet lang overleven. Hij glimlachte echter vriendelijk naar haar toen ze naar voren liep.
    Ze had de hand van een jongetje vast dat precies een mannelijke versie van haar was - net zulke donkere ogen, net zo’n smal gezicht, precies even lang. De grootste verschillen waren de lengte van hun haar - Raye had haar steile haren los, tot aan haar schouders, met haar haren achter haar oren gestreken, terwijl het jongetje het kort geknipt had - en de blik in hun ogen. Het jongetje keek doodsbang, terwijl Raye vooral heel fel en boos keek.
    Ze hadden elkaars handen vast, maar terwijl Raye naar voren liep, rukte ze die los uit de hand van - daar ging Olipe vanuit - haar broertje om naar voren te lopen.
    Toen ze op het podium stond, zei Olipe: ‘En dan nu de jongens.’ Kom op, dacht hij bij zichzelf. Laat het een stevige, grote kerel zijn. Een oudere jongen. Nagenoeg volwassen. Sterk. Hij liet zijn hand door de kom glijden, liep terug naar de microfoon en opende het briefje.
    Er ging een sensatie door de menigte - en Olipe’s vermoedens werden bevestigd. Het jongetje - het broertje van Raye - zette grote hertenogen op. Hij keek door de menigte, zocht waarschijnlijk de ogen van zijn ouders - en liep toen naar voren. Hij had zijn blik strak op zijn zusje gericht en zijn onderlip trilde.
    ‘Nou, Colter, ik denk dat ik niet verkeerd gok als ik zeg dat jullie familie zijn?’ vroeg Olipe, voor Colter naar zijn plekje op het podium was gelopen.
    Het jongetje knikte. Er was iets in zijn ogen dat een gevoel bij Olipe opwekte dat hij niet vaak had - was het medelijden?
    ‘En dan ben ik toch wel benieuwd -’ Olipe richtte zich nu op het meisje - ‘wat jullie band is?’ Hij bracht zijn microfoon naar de mond van het meisje, maar die hield haar lippen stijf op elkaar geknepen en keek Olipe woest aan. ‘Hm, en jij dan?’
    ‘Z-ze is mijn zus,’ zei Colter toen de microfoon voor hem bungelde. ‘M-mijn tweelingzus.’
    Oké, dat was toch wel een beetje sneu. Olipe zette de microfoon weer op zijn plek en zei: ‘Nou, dat is volgens mij voor het eerst in de geschiedenis van de Hongerspelen: een tweeling die tegelijk meedoet. Meer kans op een overwinning voor de familie Heth, dat wel!’
    Dat grapje kwam niet lekker binnen - misschien had hij dat ook moeten verwachten - want er werd woedend naar hem gestaard. ‘Ahum. De deelnemers van deze Hongerspelen: Faye Heth en Colter Heth. Moge de kansen immer in je voordeel zijn!’

Ocharme (huil) Dit is nu al extreem zielig en tragisch nooooooooooooo

Mati en sheva yelu. This action will have no echo.

Catan schreef:
    Perspectief:

Uiterlijk:

Persoonlijkheid:

Leefsituatie:

Sterk punt:

Zwak punt:

Districtsaandenken:

Nope

Figurant:

Districtsbegeleider

:((((
    also big fan van het plaatje van d10 meer als zeer onethische bioindustrie
    colter geeft mee een beetje vibes van antonio van encanto hihi, v cute. and poor guy man ik wil hem adopteren

(This signature is removed for copyright infringement)

Clara Møller
    District 9 ✠ 17 jaar ✠ zij/haar ✠ 1e persoon tegenwoordige tijd

Uiterlijk
    Als overblijfsel van een waarschijnlijk ooit uit Denemarken geëmigreerde familie, heeft Clara precies het typische scandinavische uiterlijk. Ze heeft lichtblauwe ogen en donkerblond haar dat praktisch wit kleurt na een zomer hard werken in de zon. Clara heeft een erg alledaags gezicht met weinig opvallende kenmerken. Het enige wat enigszins opvalt is het litteken onder haar lip, een permanente herinnering van haar boventanden die door haar onderlip zijn gegaan bij een lelijke valpartij als kind zijnde. Met haar 1,73 m is ze erg lang in vergelijking met de rest van haar leeftijdsgenoten, maar thuis is ze samen met haar moeder de kleinste van het stel. Ze heeft een zongebruinde huid van het werk op het akkerland van de familie en het postuur van iemand die veel fysiek, al dan niet zwaar, werk doet en eigenlijk net niet genoeg te eten krijgt. Haar handen zijn eigenlijk altijd vies van het wieden van onkruid en haar nagelriemen lijken permanente zwarte ringen te zijn geworden van de aarde.

Persoonlijkheid
    Op het eerste gezicht lijkt Clara de onschuld zelve. Ze is altijd vriendelijk en beleefd en reageert met de juiste etiquette, ongeacht of het een klasgenoot of een vredebewaker is. Zowel vredebewakers als districtgenoten zetten Clara weg als een lieve, naïeve meid die veel te druk bezig is met haar, in hun woorden, gekke en onnozele geloof. Ze zal zich altijd honderd procent inzetten als er iets van haar gevraagd wordt en is niet bang om de handen uit de mouwen te steken als iemand op straat haar hulp nodig heeft. Regelmatig wordt daar misbruik van gemaakt door klasgenoten of districtgenoten, maar Clara voelt zich zelden benadeeld.

Clara is erg druk in haar dagelijks leven met haar geloof en dit uit zich ook in haar persoonlijkheid. Als middelste kind is ze zowel aan de pesterijen van haar oudere broers als aan het voorzien van de behoeftes van haar jongere broertjes en zusjes gewend. Ze heeft dan ook een gezonde dosis geduld, maar als iets haar echt irriteert, kan ze ineens van 0-100 gaan uit nijd. Ze heeft op zulke momenten serieuze woedeproblemen en kan zich maar lastig terugtrekken om zichzelf te herpakken. Ze valt vaak lelijk uit en zeker richting haar oudere broers kan er een schreeuwpartij aan te pas komen die de driftbuien van haar 2-jarig zusje als engelengedrag laat lijken in vergelijking.

Ze probeert zichzelf zoveel mogelijk te verloochenen en het leven van de mensen om haar heen te ontlasten, vaak tot het punt waarop het haar iets te veel wordt, wat resulteert in een zwaar geïrriteerde Clara die op elk moment kan ontploffen. Ze weet van zichzelf dat dit een slechte eigenschap is en doet haar best om dit te voorkomen.

Leefsituatie
    Clara is de middelste van tien kinderen. Haar vader Christian runt samen met haar oudere broers, Mathias (26), Thomas (25), Anders (23), Mikkel (21) en Peter (19), een landbouwboerderij. Clara gaat naar haar laatste jaar op school en helpt haar moeder Katrine met de zorg voor de jongste kinderen (Theresa (13), Helena (10), Vincent (5) en Marie (2)). Ze wonen in een groot landhuis dat ze hebben verbouwd tot een generatiehuis, waarbij de vrouwen van Mathias, Thomas en Anders (Marthe, Elizabeth en Sara) ook in het huis wonen met hun kroost. Doordat iedereen samen woont, samen de zorg draagt voor financiën en kinderen, en het bedrijf van hun vader goed loopt, is de familie relatief welvarend. Desondanks wordt er simpel gegeten, kleren gedragen tot de draden versleten zijn en wordt er veel onbetaald werk gedaan.

Clara is veel buiten op het landgoed van haar familie. Ze geniet ervan om buiten onkruid te wieden, de planten voor eigen verbouw te verzorgen en de fruitstruiken en bomen te snoeien. Ze houdt van de chaos waarin ze opgroeit. Ze helpt haar moeder en schoonzussen graag met de zorg voor de jonge kinderen en baby's. Ze kan niet wachten tot ze haar eigen persoon kan vinden en een familie kan beginnen. Soms mist ze wel een stukje privacy, maar eigenlijk is ze ook niet anders gewend.

Sterk punt
    Clara kan goed tegen chaos en wordt niet snel overprikkeld door een heleboel geschreeuw/gehuil. Ze is goed in het herkennen van eetbare planten en vruchten. Ze is altijd aardig en goed gemanierd en veel mensen kunnen het niet helpen om haar toch lief, al dan niet naïef/onnozel te vinden. Ze heeft er ook weinig moeite mee als mensen haar geloof maar raar vinden of haar daarom een beetje gek vinden.

Zwak punt
    Clara kan weinig met wapens omgaan, aangezien het gevaarlijkste wat ze doet het afsnijden van dode takken en het steken van onkruid met een oude schroevendraaier is. Ze is ook niet bijzonder sterk. Ze heeft er een handje van op veel op haar schouders te nemen tot ze eigenlijk bezwijkt onder het gewicht.

Districtsaandenken
    Een kruis gemaakt van twee kleine takjes, samen gebonden met draad. Ze draagt het aan een koord om haar nek. Het is een cadeau van haar vader en moeder geweest na haar vormsel.

Beschikbaarheid voor ships
    Clara heeft eigenlijk geaccepteerd dat ze haar toekomst met een eigen gezin gedag kan zwaaien en zal dus niet bijzonder druk zijn met ships. Daarnaast zal ze ook niet snel voor iemand vallen die niet hetzelfde geloof als zij aanhangt.

Figurant
    Mark Smith, 17 jaar, hij/hem. Mark is een relatief gespierde jongen die kort van stuk is. Hij heeft kastanjebruin, wild haar en donkere ogen. Hij was een klasgenoot van Clara, maar stopte op 14-jarige leeftijd met school om in een van de graanverwerkingsfabrieken te werken om extra geld in het laatje te brengen voor zijn familie. Sindsdien is hij erg nors en zal je hem niet zonder een grote frons tussen z’n wenkbrauwen zien.

Districtsbegeleider
    District 9 heeft als districtsbegeleider Poppaea Sabina, die erop staat dat je beide namen altijd uitspreekt wanneer je naar haar refereert. Dit is het eerste jaar dat ze District 9 begeleidt en ze heeft grote ambities. Ze is niet van plan om ooit nog naar de armoede en onbekendheid van District 9 terug te keren. Poppaea Sabina is een unieke verschijning in de zin dat ze voor iemand van het Capitool ontzettend gewoontjes is. Ze is van nature erg mooi, met een bijzonder symmetrisch gezicht, grote bruine hertenogen en volle lippen de kleur van kersensap. Tijdens de boete draagt ze een galajurk met flamigoroze panterprint. Haar armen, schouders en hals zijn bloot en de jurk is strak om haar lichaam, waar duidelijk wel aan gesleuteld is, en loopt uit tot een lange sleep bij haar voeten. De sleep is dusdanig lang dat, hoewel ze vooraan het podium staat, de sleep helemaal tot aan de deuren van het gemeentehuis reikt. Waar per definitie deze print er iedereen verschrikkelijk slecht uit moet laten zien, staat Poppaea Sabina aardig goed. De sleep is echter wel een beetje aan de gortige kant. Ze heeft haar haren strak naar achter gekamd met gel, maar voor de rest hangt het in bruine krullen over haar schouders.

Korte samenvatting boete
    De boete verloopt redelijk normaal. Poppaea Sabina verschijnt voor het eerst in District 9, gevolgd door vijf hulptroepen die de eerste tien minuten van haar verschijning bezig zijn met het rechtleggen van haar sleep, het bijwerken van haar make-up en het strak kammen van haar haar met een liter gel. Poppaea Sabina staat er gewoon en kijkt strak voor zich uit, voor de rest weinig contact zoekend met de bevolking. Zodra de filmcrew aangeeft dat ze beginnen met filmen, is het net alsof ze in een rol stapt. Een brede, charmante glimlach verschijnt op haar gezicht en met een stem die zo hoog is dat het lijkt alsof een meisje van vier jaar aan de microfoon staat, kondigt ze aan dat het eerst de beurt aan de meiden is.

Clara’s naam wordt getrokken en iedereen lijkt enigszins geschrokken. Haar familie is relatief welvarend en Clara heeft nooit extra bonnen genomen. Ook Clara zelf lijkt even van haar apprepo, maar dan verschijnt er een beleefde glimlach op haar gezicht. Haar jongere zusje, dat voor het eerst met de boete meedoet, barst in huilen uit en onderweg laten de vredebewakers kort toe dat Clara Theresa even troost, voordat ze haar verder naar het podium begeleiden. Dan wordt Mark getrokken. Zijn gezicht was al nors, maar op wonderbaarlijke wijze weet hij nog bozer te kijken. Op pure nijd na valt er weinig aan zijn lichaamstaal en gezichtsuitdrukking af te lezen als hij naar het podium wordt begeleid.

Poppaea Sabina introduceert de twee tributen als het zonnetje en de donderstraal van District 9 in een poging ze memorabeler te maken en vraagt de twee de hand te schudden. Het verschil tussen Clara en Mark kan niet groter zijn wanneer ze elkaar de hand schudden: Clara nog altijd even aardig en beleefd, Mark ontzettend boos.

[ bericht aangepast op 11 mei 2026 - 13:27 ]

oh Clara komt echt uit een heel vol huis, wow. De enige hier die voorbereid is op drama met 24 kinderen misschien.
    Poppaea Sabina is ook meteen een icon, natuurlijk heeft ze 5 assistenten nodig voor haar outfit

en stukje terug, Colter en Raye zijn cool! (en cute en sip oeps). En Olipes perspectief is meteen al goed, zijn commentaar dat beginnen met de jongens 'chaotisch' was lmao

One flesh, one end

Komende vrijdag sluiten de inschrijvingen! Aan iedereen die nog twijfelt over meedoen: er is nog tijd (yeah) doe lekker mee!

Mati en sheva yelu. This action will have no echo.

RefIection schreef:
    (...)

:((((
    also big fan van het plaatje van d10 meer als zeer onethische bioindustrie
    colter geeft mee een beetje vibes van antonio van encanto hihi, v cute. and poor guy man ik wil hem adopteren

Oooh ja nu je het zegt xD Daar lijkt ie inderdaad wel op!

Ja ik las op de Hunger Games wiki dat die dieren gewoon graasruimte krijgen maar dat leek me mega onrealistisch in een land dat zijn mensen zó slecht behandeld xD We laten kinderen elkaar afslachten maar we gaan het vee lekker een vrij leven laten leven en allemaal ruimte in laten nemen? No way xD