Hellfire schreef:
@Froukje ik ben wel benieuwt naar je argumenten tbh 🤭
1
Het is ontzettend onnodig formulaic. Iedereen zit in aparte groepen (Roth zag Harry Potter en dacht, dat kan ik ook). Dat moet van de gemene overheid die iedereen onderdrukt!! (Roth zag De Hongerspelen en dacht, dat kan ik ook). Behalve Ebbony Raven. Ebbony is a n d e r s. Er is een BroodyDude(tm) die dat als ongeveer enige personalitytrait heeft, een ander heeft per definitie meteen een hekel aan d'r, want waarom niet?
Het is gewoon--compared to THG (absolute fucking banger) is het zo
leeg. Wat is de onderliggende boodschap voor de samenleving? Dystopische verhalen hebben meestal een waarschuwing rondom een maatschappelijk probleem, dat is zegmaar, het genre. Denk aan 1984, The Handmaid's Tale, De Hongerspelen. I mean. THG comments on our desensitivity to violence, the effects of propoganda, it centers around small acts of compassion that ripple outwards and end up setting so much change in motion.
Divergent heeft de elementen van dystopische verhalen gepakt die populair leken en heeft het zonder diepere laag gewoon allemaal bij elkaar gemikt. Net als "booktok boeken" nu die alleen maar proberen te capitaliseren op de enemies-to-lovers trope etc, en het uitvoeren zonder het echt te begrijpen.
idk i have opinions and they are many, and also old cos i was really hoping we'd moved on as a society.
Het roddelblad in mij zit gelijk te roepen, 'Girl, spill the teaaaa!' - Maxime