• Ben je een user of Qrew hier op Qreaties.nl? Dan tel je door.
    Ben je mod? Dan boem 💥 je.
    Heet je Bes/Frodo? Ga terug studeren ofzo (blush)

Daarna begint het tellen weer bij 1.

Record: 421
    Gezet op 14-1-2026

Record archief:

367 • Gezet op 18-9-2025

We waren gebleven bij 1 ;-;

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

@Froukje ik ben wel benieuwt naar je argumenten tbh 🤭

1

[ bericht aangepast op 21 april 2026 - 19:41 ]

|| Thy hatred only wakes a smile. ||

2

Ik sluit me aan bij Lieke, ben wel benieuwd idd

Hellfire schreef:
    @Froukje ik ben wel benieuwt naar je argumenten tbh 🤭

1

Het is ontzettend onnodig formulaic. Iedereen zit in aparte groepen (Roth zag Harry Potter en dacht, dat kan ik ook). Dat moet van de gemene overheid die iedereen onderdrukt!! (Roth zag De Hongerspelen en dacht, dat kan ik ook). Behalve Ebbony Raven. Ebbony is a n d e r s. Er is een BroodyDude(tm) die dat als ongeveer enige personalitytrait heeft, een ander heeft per definitie meteen een hekel aan d'r, want waarom niet?
    Het is gewoon--compared to THG (absolute fucking banger) is het zo leeg. Wat is de onderliggende boodschap voor de samenleving? Dystopische verhalen hebben meestal een waarschuwing rondom een maatschappelijk probleem, dat is zegmaar, het genre. Denk aan 1984, The Handmaid's Tale, De Hongerspelen. I mean. THG comments on our desensitivity to violence, the effects of propoganda, it centers around small acts of compassion that ripple outwards and end up setting so much change in motion.
    Divergent heeft de elementen van dystopische verhalen gepakt die populair leken en heeft het zonder diepere laag gewoon allemaal bij elkaar gemikt. Net als "booktok boeken" nu die alleen maar proberen te capitaliseren op de enemies-to-lovers trope etc, en het uitvoeren zonder het echt te begrijpen.

idk i have opinions and they are many, and also old cos i was really hoping we'd moved on as a society.

Het roddelblad in mij zit gelijk te roepen, 'Girl, spill the teaaaa!' - Maxime

Leodh schreef:
    (...)

Het is ontzettend onnodig formulaic. Iedereen zit in aparte groepen (Roth zag Harry Potter en dacht, dat kan ik ook). Dat moet van de gemene overheid die iedereen onderdrukt!! (Roth zag De Hongerspelen en dacht, dat kan ik ook). Behalve Ebbony Raven. Ebbony is a n d e r s. Er is een BroodyDude(tm) die dat als ongeveer enige personalitytrait heeft, een ander heeft per definitie meteen een hekel aan d'r, want waarom niet?
    Het is gewoon--compared to THG (absolute fucking banger) is het zo leeg. Wat is de onderliggende boodschap voor de samenleving? Dystopische verhalen hebben meestal een waarschuwing rondom een maatschappelijk probleem, dat is zegmaar, het genre. Denk aan 1984, The Handmaid's Tale, De Hongerspelen. I mean. THG comments on our desensitivity to violence, the effects of propoganda, it centers around small acts of compassion that ripple outwards and end up setting so much change in motion.
    Divergent heeft de elementen van dystopische verhalen gepakt die populair leken en heeft het zonder diepere laag gewoon allemaal bij elkaar gemikt. Net als "booktok boeken" nu die alleen maar proberen te capitaliseren op de enemies-to-lovers trope etc, en het uitvoeren zonder het echt te begrijpen.

idk i have opinions and they are many, and also old cos i was really hoping we'd moved on as a society.

Ook off-topic, maar blijkbaar heeft de society het nog nodig, I guess? Al is er ook best wat kritiek op online, dus ik weet niet of het wel echt nodig was/is.
    Mogelijk wel als het deze keer beter uitgewerkt is en het niet enkel een nostalgie ding gaat zijn?
    Wat mijn boem net wel was, maar ik ben gewoon een sucker voor Four en heb een grote Divergent fase gehad. Wat blijkbaar nog niet helemaal weg is, haha.
    (Also, misschien wel niche, maar ik vind het een leuke stelling XD )

[ bericht aangepast op 21 april 2026 - 22:02 ]

If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

Leodh schreef:
    (...)

I guess dat haar onderliggende boodschap was dat het niet nodig is om mensen op te delen in groepen/facties/labels erop te plakken en dat je vooral moet kijken naar persoonlijkheid? Either way was het eerste boek wel nice, maar zijn alle boeken daarna ZO downhill gegaan dat ik ze sinds mijn 15e niet herlezen heb.

oh en also: boem

[ bericht aangepast op 22 april 2026 - 12:06 ]

"A ship is safe in harbor, but that's not what ships are for"

1

“Find what you love and do it for the rest of your life” - Matthew Gubler

2

Tbh heb ik de serie nooit helemaal gelezen/gekeken volgens mij. Heb deel 3 nooit gezien of gelezen van wat ik me kan herinneren. Als ik er aan terug denk, denk ik dat het thema inderdaad vooral was 'prop mensen niet in hokjes op basis van 1 kenmerk' en 'don't judge de andere factions', maar moet wel toegeven dat het geen heel sterk thema was. Vooral omdat het wel heel erg leek alsof de meeste mensen perfect in de factie pasten waar ze in zaten en dat volledig opvolgden. Er hadden, imo, veel meer rebellen/factielozen moeten zijn. Of van die groepjes net als tijdens de 2e wereldoorlog, "studenten" die mini missies deden of gewoon in het geheim samen kwamen, bijv. een groepje van amity die samen literatuur gingen bespreken, maar daar las je niet echt over.

Ben nu wel heel erg benieuwd waar deze 'fanfics' ineens vandaan komen. Is het omdat er van THG ineens prequels zijn gekomen dat ze ook de noodzaak voelde om iets nieuws uit te brengen in haar bekendste serie? Of omdat booktok nu groot is en mensen kwijlen over Four, dus ze daar nu haar slag kan slaan? Something feels a lil fishy, gezien er eigenlijk niet veel meer met Divergent gedaan werd tot nu toe volgens mij.

3

“Find what you love and do it for the rest of your life” - Matthew Gubler

4

5.

6

7

|| Thy hatred only wakes a smile. ||

8.

9