Het "voordeel" aan generative AI is dat het straks, ooit, een keer in elkaar stort. Nu wordt de AI nog gevoed met informatie geschreven of gemaakt door mensen. Denk aan statistieken, goed geschreven teksten en foto's en tekeningen, maar over een tijd(je) zal dit door AI gegenereerde informatie zijn en dan gaat het fout. Dan gaan er hele rare dingen gebeuren - geen idee exact wat, maar denk aan uncanny valley praktijken voor foto's en tekeningen en statistieken die tot 100% zouden moeten gaan, maar tot 143% gaan bijvoorbeeld.
Ik ben zelf van mening dat het gebruik van AI voor het volledig schrijven of herschrijven not done is. Een heel verhaal laten bedenken door AI en het publiceren als je eigen verhaal, is voor mij hetzelfde als fanfiction/Qreaties verhaal stelen van iemand en dit publiceren als je eigen. Alleen dan nog erger, want het is niet eens door een mens bedacht. Vind ik het prima als je voor synoniemen of verbeteringen vraagt bij een AI-platform? Ja sure, ik zoek hier zelf ook woorden in als ik er echt niet meer uit kom of een woord in geen enkele taal meer weet. Random namen genereren kan ook best, al zijn hier ook gewoon 'random generator' databases voor. En als je nou echt geen proeflezers kan vinden of je een editor niet kan betalen voor zelf-publicatie, kan je best vragen of AI feedback wil geven - als je dat zelf graag doet, ik bijvoorbeeld niet. Maar vraag dan altijd naar wat en waarom het anders zou kunnen. Zo leer je er van.
Note: Dit zeg ik namelijk ook tegen de operators die nog een studie doen, gezien die moeite hebben met goede Nederlandse zinnen te formuleren. Dan gebruiken ze ChatGPT, maar leren ze niks.
Mag je het als lezer enjoyen? Ja van mij wel, maar ik vind het voorstel van Natas wel goed om er een sticker of iets op te plakken een heel goed idee, gezien het nou eenmaal aanwezig is en aanwezig zal blijven helaas. Denk niet dat de wetgeving het zomaar gaat verbieden en de controle op AI-gegenereerd wordt al steeds moeilijker.
Wel blijf ik van mening dat volledig AI-geschreven boeken geen plek zouden moeten hebben in een wereld waarin we steeds meer hameren op authenticiteit en eigen specialiteit en 'we moeten zelf na blijven denken, ondanks AI!'. Het begint al vertaal-banen weg te nemen in de boekenindustrie. Kijk maar naar Frankrijk, daar is een uitgeverij al begonnen met het laten vertalen van boeken door AI i.p.v. mensen en die mensen zijn nu overbodig geworden. Harlequin, de Franse tak van HarperCollins, doet dit dus. Maar als HarperCollins dit nu al aan het testen is, rollen ze dit misschien voor wel meer dochterbedrijven of afdelingen uit. En waar stopt het straks? Straks worden de schoolboeken en wetboeken geschreven door AI of gaan we dat wel beschermen? Ik vrees namelijk voor de gemakzucht van de mensheid (maak ik me ook schuldig aan) en dat het toch wel lekker handig is dat AI dat ene professionele mailtje voor je kan schrijven in het Engels, want ja 'I speak English not so very well'.
Maar goed, misschien is dat ook wel de endgame van kapitalisme? Hersenloze arbeiders die het werk doen wat computers niet kunnen, zodat ze die nieuwe iPhone kunnen betalen zodat ze hip en modern blijven. Maar dat is heel cynisch en pessimistisch gedacht van mij hoor. Ergo, ik denk dat Generative AI een bedreiging is voor de boekenwereld, maar ook voor de algemene kunstwereld en gewoon de mensheid in het geheel.
[ bericht aangepast op 14 jan 2026 - 11:32 ]
It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen