• De stelling van deze week luidt:
    Generative AI is een bedreiging voor de boekenwereld

(dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

Mee eens. Maar niet alleen voor de boekenwereld; kijk naar de kunstwereld, filmindustrie etc etc. AI is gewoon een grote bedreiging voor alles en iedereen, helaas.

Ich liebe dich 27.12.23

Ik heb nog altijd de hoop dat er een soort tegenbeweging gaat komen. Dat mensen het beu gaan worden om te moeten gissen of wat ze zien/horen/lezen ... door mensen is gemaakt of niet. En dat we dan terug gaan naar analoge technologieën, of dat er een soort 'mark' komt om aan te duiden wat AI-generated is.
    Ik denk dat daardoor series zoals Stranger Things ook zo geliefd zijn, omdat dat zich plaatsvindt in de 80's en de technologie zoveel simpeler was (nog bellen naar de huistelefoon om elkaar te kunnen spreken enzovoort).

Ik las ook ooit dat uitgeverijen er makkelijk uit kunnen pikken of je boek door AI geschreven is of niet door simpelweg met de auteur in gesprek te gaan. Als je zelf niet weet waarom je personages bepaalde keuzes hebben gemaakt, val je al snel door de mand.

Even the smallest can change the course of the future

Hmm. Ik vind het een lastige. Ik denk dat de meeste lezers toch het liefst iets blijven lezen wat door een mens is geschreven in plaats van een machine en dat merk je tijdens het lezen echt wel. In ieder geval nu. Ik vind wel dat het schrijvers (en illustratoren) schaadt doordat er een soort heksenjacht ontstaat en je jezelf steeds vaker moet verdedigen. Ik zou het wel een goed idee vinden als er bijvoorbeeld een merkje op een cover komt wanneer het met AI is geschreven en er dus gewoon openheid over ontstaat. Degenen die het wel wil lezen kunnen dat gewoon doen. Aan de andere kant: wanneer is het 'volledig' met AI geschreven? Natuurlijk kan AI er gewoon een prompt uit spuwen, maar er zijn ook zat schrijvers die hun werk door AI laten herschrijven voor mooiere zinnen en tja, als ze dat willen, moeten ze dat - vind ik - zelf weten, zolang ze daar wel eerlijk voor durven uitkomen. (En eerlijk: door de agressieve houding tegenover AI snap ik dat ze dat niet durven.)

Every villain is a hero in his own mind.

Ik denk niet dat we een keuze hebben. AI is er nu eenmaal, het wordt alleen maar verbeterd en sterker, en daar kunnen we niks aan doen. Volgens mij is het belangrijk om goede regelgeving toe te voegen en inderdaad openheid. Ik werk zelf in de communicatie en ik merkte dat mijn collega's doodsbang zijn dat hun werk verandert. Maar veel beter is het om te kijken hoe we het beste kunnen omarmen.

Nee, ik ben het er niet mee eens dat voor de input teksten van schrijvers worden gebruikt die daar verder geen cent van terug zien. Ik weet dus niet hoe en wat, maar regelgeving lijkt me essentieel. Maar ik vrees een beetje dat heel hard vechten tegen iets wat er al IS en ook niet meer weggaat, ook nogal zinloos is. Dus kunnen we beter accepteren dat het schrijversvak wellicht gaat veranderen, en hoe kunnen we dat op zo'n mooi mogelijke manier doen?

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Het "voordeel" aan generative AI is dat het straks, ooit, een keer in elkaar stort. Nu wordt de AI nog gevoed met informatie geschreven of gemaakt door mensen. Denk aan statistieken, goed geschreven teksten en foto's en tekeningen, maar over een tijd(je) zal dit door AI gegenereerde informatie zijn en dan gaat het fout. Dan gaan er hele rare dingen gebeuren - geen idee exact wat, maar denk aan uncanny valley praktijken voor foto's en tekeningen en statistieken die tot 100% zouden moeten gaan, maar tot 143% gaan bijvoorbeeld.

Ik ben zelf van mening dat het gebruik van AI voor het volledig schrijven of herschrijven not done is. Een heel verhaal laten bedenken door AI en het publiceren als je eigen verhaal, is voor mij hetzelfde als fanfiction/Qreaties verhaal stelen van iemand en dit publiceren als je eigen. Alleen dan nog erger, want het is niet eens door een mens bedacht. Vind ik het prima als je voor synoniemen of verbeteringen vraagt bij een AI-platform? Ja sure, ik zoek hier zelf ook woorden in als ik er echt niet meer uit kom of een woord in geen enkele taal meer weet. Random namen genereren kan ook best, al zijn hier ook gewoon 'random generator' databases voor. En als je nou echt geen proeflezers kan vinden of je een editor niet kan betalen voor zelf-publicatie, kan je best vragen of AI feedback wil geven - als je dat zelf graag doet, ik bijvoorbeeld niet. Maar vraag dan altijd naar wat en waarom het anders zou kunnen. Zo leer je er van.
    Note: Dit zeg ik namelijk ook tegen de operators die nog een studie doen, gezien die moeite hebben met goede Nederlandse zinnen te formuleren. Dan gebruiken ze ChatGPT, maar leren ze niks.

Mag je het als lezer enjoyen? Ja van mij wel, maar ik vind het voorstel van Natas wel goed om er een sticker of iets op te plakken een heel goed idee, gezien het nou eenmaal aanwezig is en aanwezig zal blijven helaas. Denk niet dat de wetgeving het zomaar gaat verbieden en de controle op AI-gegenereerd wordt al steeds moeilijker.
    Wel blijf ik van mening dat volledig AI-geschreven boeken geen plek zouden moeten hebben in een wereld waarin we steeds meer hameren op authenticiteit en eigen specialiteit en 'we moeten zelf na blijven denken, ondanks AI!'. Het begint al vertaal-banen weg te nemen in de boekenindustrie. Kijk maar naar Frankrijk, daar is een uitgeverij al begonnen met het laten vertalen van boeken door AI i.p.v. mensen en die mensen zijn nu overbodig geworden. Harlequin, de Franse tak van HarperCollins, doet dit dus. Maar als HarperCollins dit nu al aan het testen is, rollen ze dit misschien voor wel meer dochterbedrijven of afdelingen uit. En waar stopt het straks? Straks worden de schoolboeken en wetboeken geschreven door AI of gaan we dat wel beschermen? Ik vrees namelijk voor de gemakzucht van de mensheid (maak ik me ook schuldig aan) en dat het toch wel lekker handig is dat AI dat ene professionele mailtje voor je kan schrijven in het Engels, want ja 'I speak English not so very well'.

Maar goed, misschien is dat ook wel de endgame van kapitalisme? Hersenloze arbeiders die het werk doen wat computers niet kunnen, zodat ze die nieuwe iPhone kunnen betalen zodat ze hip en modern blijven. Maar dat is heel cynisch en pessimistisch gedacht van mij hoor. Ergo, ik denk dat Generative AI een bedreiging is voor de boekenwereld, maar ook voor de algemene kunstwereld en gewoon de mensheid in het geheel.

[ bericht aangepast op 14 jan 2026 - 11:32 ]

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Yep. Voor alles; ik denk voornamelijk de kunst-sector.

Don't walk. Run, you sheep, run.

WillByers schreef:
    Mee eens. Maar niet alleen voor de boekenwereld; kijk naar de kunstwereld, filmindustrie etc etc. AI is gewoon een grote bedreiging voor alles en iedereen, helaas.

Eens!