• De stelling van deze week luidt:
    Generative AI is een bedreiging voor de boekenwereld

(dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

Mee eens. Maar niet alleen voor de boekenwereld; kijk naar de kunstwereld, filmindustrie etc etc. AI is gewoon een grote bedreiging voor alles en iedereen, helaas.

Ich liebe dich 27.12.23

Ik heb nog altijd de hoop dat er een soort tegenbeweging gaat komen. Dat mensen het beu gaan worden om te moeten gissen of wat ze zien/horen/lezen ... door mensen is gemaakt of niet. En dat we dan terug gaan naar analoge technologieën, of dat er een soort 'mark' komt om aan te duiden wat AI-generated is.
    Ik denk dat daardoor series zoals Stranger Things ook zo geliefd zijn, omdat dat zich plaatsvindt in de 80's en de technologie zoveel simpeler was (nog bellen naar de huistelefoon om elkaar te kunnen spreken enzovoort).

Ik las ook ooit dat uitgeverijen er makkelijk uit kunnen pikken of je boek door AI geschreven is of niet door simpelweg met de auteur in gesprek te gaan. Als je zelf niet weet waarom je personages bepaalde keuzes hebben gemaakt, val je al snel door de mand.

Even the smallest can change the course of the future

Hmm. Ik vind het een lastige. Ik denk dat de meeste lezers toch het liefst iets blijven lezen wat door een mens is geschreven in plaats van een machine en dat merk je tijdens het lezen echt wel. In ieder geval nu. Ik vind wel dat het schrijvers (en illustratoren) schaadt doordat er een soort heksenjacht ontstaat en je jezelf steeds vaker moet verdedigen. Ik zou het wel een goed idee vinden als er bijvoorbeeld een merkje op een cover komt wanneer het met AI is geschreven en er dus gewoon openheid over ontstaat. Degenen die het wel wil lezen kunnen dat gewoon doen. Aan de andere kant: wanneer is het 'volledig' met AI geschreven? Natuurlijk kan AI er gewoon een prompt uit spuwen, maar er zijn ook zat schrijvers die hun werk door AI laten herschrijven voor mooiere zinnen en tja, als ze dat willen, moeten ze dat - vind ik - zelf weten, zolang ze daar wel eerlijk voor durven uitkomen. (En eerlijk: door de agressieve houding tegenover AI snap ik dat ze dat niet durven.)

Every villain is a hero in his own mind.

Ik denk niet dat we een keuze hebben. AI is er nu eenmaal, het wordt alleen maar verbeterd en sterker, en daar kunnen we niks aan doen. Volgens mij is het belangrijk om goede regelgeving toe te voegen en inderdaad openheid. Ik werk zelf in de communicatie en ik merkte dat mijn collega's doodsbang zijn dat hun werk verandert. Maar veel beter is het om te kijken hoe we het beste kunnen omarmen.

Nee, ik ben het er niet mee eens dat voor de input teksten van schrijvers worden gebruikt die daar verder geen cent van terug zien. Ik weet dus niet hoe en wat, maar regelgeving lijkt me essentieel. Maar ik vrees een beetje dat heel hard vechten tegen iets wat er al IS en ook niet meer weggaat, ook nogal zinloos is. Dus kunnen we beter accepteren dat het schrijversvak wellicht gaat veranderen, en hoe kunnen we dat op zo'n mooi mogelijke manier doen?

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain