• Veertien jaar geleden werd dit topic voor het eerst geopend door Overkill en vandaag open ik de 2025 editie! Ik ben heel benieuwd hoe jullie afgelopen jaar ervaren hebben. Laat gerust weten wat jullie hoogte- en dieptepunten waren en welke gebeurtenissen tot jullie cijfer hebben geleid. (:

De laatste editie dateert alweer van 2022 en toen deelden we gezamenlijk een 7.2 uit. Benieuwd of afgelopen jaar het beter doet.

How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

Sunchild schreef:
    Shoutout naar alle users die het zwaar hebben gehad dit jaar, maar toch de lichtpuntjes zien en het jaar daardoor alsnog een hoger cijfer geven. 💛
    Find the light, babes. 🔆

En shoutout naar hen (including myself) die het jaar achter zich gaan laten en met frisse moed het nieuwe jaar aangaan ♥️

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Ik denk dat het niet als een verrassing komt dat mijn 2025 niet een heel hoog cijfer gaat krijgen.
    - Friendship break-up die voor mij heel onverwachts aankwam en heel hard insloeg. Iets wat ik nog steeds niet begrijp en best een grote impact heeft gehad op hoe ik naar mezelf kijk (nog meer twijfelen aan mezelf) en hoe ik naar communicatie van anderen kijk.
    - M'n familie die terwijl ik lekker op vakantie wilde zijn eventjes allemaal met problemen kwamen, variërend van 'ik moet nog voor een ingreep en het heeft geen haast', naar direct naar ziekenhuis omdat netvlies losliet en 'ik voelde weer iets in m'n borst' met enkele dagen later de diagnose waar je nooit op hoopt en zeker niet voor de 2e keer in vijf jaar. Alles was 'op tijd' gevonden, dat is dan het pluspuntje, maar het leverde wel enkele problemen op, zeker toen mijn vader dus geen auto mocht rijden ook. Nu nog steeds met het k-woord te maken en hopen dat als alles klaar is, m'n moeder snel weer wat meer kan dan alleen op de bank zitten. Zeker gezien we 2-3 weken voor de nieuwe diagnose nog plannetjes aan het maken waren samen om een kraampje op een conventie te doen volgend jaar - m'n moeder met haar gehaakte beestjes en ik met dice / potions. Maar dat zal nu wel een jaar later worden als het überhaupt ooit nog gaat lukken...
    - M'n relatie die best wat te verduren krijgt door mijn stress en gebrek aan weten hoe ik met mezelf om moet gaan - of wie ik überhaupt wil zijn. We zijn nog steeds happy met elkaar, maar er zijn best veel serieuze gesprekken geweest over dat ik iets moest gaan veranderen. En alles is goed bedoeld, maar goed voor een relatie is het vaak niet.
    - Een balletschool waar je met steeds minder zin heen gaat, omdat je weet dat de kwaliteit met het jaar minder wordt en je weinig andere opties in de buurt hebt zitten. Stoppen wil ik niet, maar ik schaam me gewoon voor onze voorstelling die in februari al is...
    - Een jobcoach/loopbaantraject waar ik heel veel hoop voor had, maar eigenlijk weinig uit heb kunnen halen. Was het omdat ik al een andere baan had aangenomen? Geen idee. Ik had gehoopt dat ik iets meer mee zou krijgen om verder over na te denken, opties om eventueel een cursus te volgen of wat ik met mijn diploma zou kunnen doen behalve engineer zonder volledig om te scholen.
    - Psycholoog die niet heel erg meewerkend was en waar ik na mijn vakantie in Italië toch maar bij gestopt ben. Nu nog zien wat het moet gaan worden met de nieuwe, maar ik ben er nu een beetje terughoudend in geworden hierdoor.
    - Al m'n mental issues waar ik geen raad mee weet en waar ik nu dus al anderhalfjaar iets aan probeer te doen in therapie, maar er nog niks mee ben opgeschoten. En de realisatie dat ik misschien vorig jaar overspannen/burn-out had moeten laten bevestigen bij mijn vorige werkgever, omdat het dat misschien wel gewoon was.
    - Op de valreep van het jaar ook nog te horen krijgen dat de fabrieksvestiging waar je werkt verkocht is aan een Indische groep - niks mis met waar ze vandaan komen, maar het is best eng gezien ik nog jong ben en geen vast contract heb. Wat als over 2 jaar de poort dicht gaat en ik wéér op zoek moet naar iets anders? En dan heb ik geen luxe positie om vanuit te onderhandelen. Het kan ook positiever uitpakken, maar realistisch gezien is de markt voor ons momenteel niet heel positief en vraag ik me af of het niet een concurrent opkopen is om over 2-5 jaar de vestiging dicht te gooien nadat ze de recepten en productie-details hebben gejat.

De positievere punten van het jaar zal ik toch ook nog maar benoemen dan, want anders klinkt het alsof ik echt een heel zwaar leven heb.
    + Voor het eerst zelf op vakantie/reisje geweest. Naar London, voor bookshopping en musicals. Een reisje wat ik met die vriendin zou doen die me gedumpt heeft en ik na aansporen van mijn vriend zelf maar gepland heb. Ondanks dat het raar voelde om zonder iemand op pad te zijn - vooral zonder mijn vriend - was het ook wel lekker dat je even met niemand rekening hoefde te houden. Om 8 uur uit bed en dan random naar een parkje gaan om je croissantje op te eten? Prima! Om 5 uur uit bed, omdat je naar 66 books gaat en het een roteind met het OV is? Niemand die erover klaagt behalve jijzelf, maar dan kies je er zelf voor.
    + Wisselen van baan. Ondanks de onzekerheden in jobgarantie nu en over mijn eigen kennis/kunde en of dit nu is wat ik wil doen, ben ik wel weggegaan uit een meer toxische werkplaats en ben ik er bovendien meer door gaan verdienen (aka, meer spaargeld voor bruiloft, verbouwing en toekomst).
    + 4 concerten op 4 weken tijd. Van disco metal, naar studio100, naar power metal (3 dagen na studio100) en weer terug naar studio100. En ook nog ff de ticketwar winnen voor kaarten voor Clair Obscur in concert 2026.
    + Een KitchenAid gekocht. Klinkt dom als positief punt, maar ik koop dit soort dure dingen bijna nooit voor mezelf.
    + M'n eerste draft afgeschreven. En ondanks dat het echt pure shite is (ben het aan het herlezen en cringe echt zo hard nu) is dit nog maar de 2e keer dat ik een lang fictie verhaal heb afgeschreven, en de eerste keer dat ik 100k+ woorden ervoor heb geschreven.
    + Made new friends/good acquaintances op Q, wat ik best hard nodig bleek te hebben. Zeker vrienden die ook schrijven zodat ik een schop onder m'n kont krijg en me hier ook meer mee bezig hou weer.
    + Eerste echte bruiloft die niet van familie was meegemaakt. Feest dan toch, en wat was het leuk en gezellig. Dansje bedacht vooraf met de bruid samen (iemand uit onze balletgroep), omdat ze dat als verrassing voor haar man wilde doen. En verrast was hij zeker. Verder hebben wij - omdat de rest van de gasten vooral aan de praat en drank zaten - voornamelijk met de bruid en bruidsparty gedanst, want dat doen ballerina's/danseressen nou eenmaal haha. Oya lélé dansen met iemand in een bruidsjurk is toch iets wat je niet vaak doet.
    En ik vergeet vast nog wel een paar dingen, maar die zijn een beetje verdrongen door de slechte dingen vrees ik.

Al met al geef ik 2025 een 4. Het was echt een kutjaar wat dat betreft, maar de positieve dingetjes maken het dan nog net oké genoeg dat het een bespreekgeval is. Ik hoop dat 2026 beter is...

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen