• Terug van weggeweest!

De laatste dagen van 2025 naderen met rasse schreden en zodoende is het wel weer eens tijd om een oude Q-traditie op te graven: de eindejaarsberichtjes (blush). Dit is naar het idee van Nonnatus in 2013 (!), een speciaal topic waarin je de kans hebt om je lieve online vrienden te laten weten hoe ontzettend blij je bent dat ze bestaan. Het is een topic dat draait om het delen van liefde, dankbaarheid, positiviteit en hoop voor de toekomst.

Waar ben jij dankbaar voor na het afgelopen jaar? Of beter nog: wíe ben jij dankbaar voor? Wie verdienen er allemaal knuffel gif-jes en sappy tekstjes zodat ze mogen weten hoe blij je met alleen al hun aanwezigheid en bestaan bent? Drop je eindejaarsberichtjes in dit topic en laat je mede Q'ers weten hoe fantastisch ze zijn. Houd je niet in: het woordlimiet van een forumpost staat mij niet helder bij, dus dit is je uitnodiging grenzen te verleggen en meer dan twintig man op te noemen: je mag hier iedereen bedanken!

Om zelf alvast af te trappen: een dikke bedankt naar iedereen die hier nog altijd rondspookt. Of je nu RPG-fanaat bent, of fanatiek meedoet aan forumspelletjes tegen de mods, een stille story-lezer of een fervent Qreator; ik ben ontzettend blij en dankbaar dat jullie er zijn. De site zou niet meer bestaan zonder jullie; jullie zíjn Qreaties. Wat ontzettend tof om jullie in jullie eigen vertrouwde hoekjes voorbij te mogen zien komen, om voor jullie te mogen werken aan nieuwe ontwikkelingen van de site en kleine initiatiefjes zoals dit topic. Ik ken jullie zeker niet allemaal, maar ik kan je garanderen dat je het licht bent in het leven van iemand om je heen en we genieten hier van je aanwezigheid. Dankjulliewel dat ik nog altijd jullie modje (--oké, admin. het wordt goed tijd voor die demotie, want ik kan nog steeds niet boemen in het tel-topic zo) mag zijn. Heel veel knuffels en liefde gewenst voor het aankomende jaar, ik hoop jullie allemaal weer veel online te mogen zien (flower).

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Catmint schreef:
    Ik had beloofd een post te maken wanneer de kerstkaartenswap kaartjes zo veel mogelijk gearriveerd waren en volgens mij is dat inmiddels gelukt, dus bij deze mijn essay!

- Marthe/Merrin, ja ja jij bent de eerste die ik ga bedanken, want dat verdien je. It’s been an honour getting to know you. We hangen allebei al jaaaaren op Q en kenden elkaar wel een beetje, maar sinds een paar maanden zijn we ook buiten Q heel actief aan de praat geraakt, volgens mij n.a.v. Saltwater Sleep in eerste instantie. Na mijn friendship break-up halverwege dit jaar kon ik iig wel weer wat nieuwe vrienden gebruiken, en ik ben heel blij dat het zo goed klikte tussen ons. Eindelijk eens vrienden die meer hobby’s delen dan gamen, maar waar ik gewoon mee kan praten over schrijven, crafts, musicals, rpg’s en series. Was erg fijn om dat weer eens te ervaren. Ook geen toxic positivity, maar gewoon realiteit waar je jezelf kan zijn – zowel in de goede als slechte momenten – en waar we gewoon lekker tegen elkaar kunnen zeuren, word vomitten en enthousiast kunnen zijn over dingen zonder dat de ander het irritant of ‘te negatief’ vindt. Het waren dan ook wel wat hectische maanden wat dat betreft. We hebben allebei onze issues en dat is helemaal prima, want waar we elkaar kunnen helpen proberen we dat ook – al is het nog zo klein of gewoon een ‘same’ om understanding aan te geven. Dankjewel hiervoor, echt waar! Ook voor de vele story-talk momenten, ook als dit enkel gewoon luisteren was maar zeker ook voor de brainstorm/tip momenten. En dat je luisterde naar mijn onzekerheden en dit gewoon begrijpt, maar tegelijkertijd wel probeert het een beetje uit mijn hoofd te praten. Ik wens je echt het allerbeste toe in 2026 en hoop dat je de friendship subscription ook wil hernieuwen voor het nieuwe jaar ^^ En als het lukt kunnen we misschien dit jaar ook nog eens samen gaan sprinten aan verhalen, online of misschien wel irl! (en niet langs elkaar heen lopen op Elftopia, want dat was wel heel grappig)

- Loïs/Renna, F5, 2 tabbladen en spammen maar. De recordpogingen in het ‘mods boemen’-topic vond ik echt hilarisch. Heeft het me werktijd gekost? Misschien. Was dat het waard? 100%! Dankjewel voor deze leuke momenten en ook voor het luisterende oor bij m’n random verhaalspuwmomenten. Soms heb je mensen nodig om tegen te praten om zelf een nieuw inzicht te krijgen of net een nudge in een richting te krijgen waar je nog niet aan had gedacht. Afgelopen week was je ook een beetje mijn stok achter de deur om eindelijk weer eens wat aan schrijven (specifiek m'n 1st draft herlezen) te doen en dat had/heb ik gewoon heel erg nodig. De random gesprekken die wij soms ook hebben (werk-thee ineens) vind ik echt heerlijk, en vooral de berichten volledig in caps (als Bes of Froukje weer kwamen boemen bijv.) brengen een glimlach op mijn gezicht. Op naar meer randomness en schrijf-talk in 2026!

- Lieke/Ekko, dank aan mijn mede-weerwolfje van die ene versie waar ik aan mee heb gedaan. Ik heb zo hard in de stress gezeten tijdens dit spel en was echt heel erg blij dat we het hebben gewonnen. Welke strategie we hadden? Dat wisten we zelf ook niet, maar blijkbaar konden we goed genoeg onzin bazelen dat het werkte. Daarnaast ook heel erg bedankt voor de tel-acties in het ‘mods boemen’-topic, wat een chaotische feestjes waren dat. En ook voor de vele andere gesprekken, van kerst(kat)versieringen tot serieuze zaken in het LJH-topic, en random topics waar iedereen heel hard om kan lachen. Ik waardeer het echt heel erg!
    Marjanne/Caverna, volgens mij is hetgeen waar ik je voor wil bedanken eigenlijk al van vorig jaar, maar jouw kennis over burn-outs heeft me wel laten realiseren dat het tijd was weg te gaan bij mijn vorige werkgever. Dankjewel dat je het zo goed wilde uitleggen en hierover in gesprek wilde gaan, en ook wilde luisteren naar mijn panic en twijfel. Je bent een soort van wandelende encyclopedie geworden op Q mbt psycho-educatie in mijn ogen en vind het echt heel erg fijn dat je de tijd en moeite neemt om dit te delen met mensen. Ik vind het ook zo leuk om jouw positieve dingetjes, kleine overwinninkjes of creaties te zien. Soms vergeet je de kleine dingen zelf als je zo in de snelheid van het leven zit, maar door jouw posts vertraagt het dan net een beetje om er zelf ook bij stil te staan. Ik wil je al het beste voor volgend jaar wensen en nog meer.

- Vincie/Derks, wat heb jij een moeilijk jaar achter de rug als ik het LJH zo heb gelezen. Daarom wil ik je een ontzettend goed 2026 wensen. En je bedanken voor de gesprekken op Q, want ik heb genoten van onze gesprekken. Toch fijn dat mensen zo open durven zijn op een forum en eigen ervaringen durven delen. Daarnaast ben je er ook altijd voor anderen als zij ergens mee zitten, wat ook enorm fijn is. Niet iedereen zou het doen, maar jij doet het wel gewoon even! Wees lief voor jezelf volgend jaar, net zoals je voor de andere users op Q bent!

- Jolijn/SPECS, de bedoeling was dat we eindelijk overwatch zouden gaan spelen dit jaar, maar dat is toch niet heel erg gelukt, want life. Gelukkig hebben we het wel over Japan vakanties, hobby’s, werk en twijfels, en nog meer kunnen praten. Voornemen voor 2026 om toch eens samen overwatch (comp?) te gaan spelen dan maar? Dankjewel in ieder geval! Ik vond het echt heel leuk om Japan door jou te beleven en vond het echt niet erg om ook de ‘minder leuke’ kant te horen, want dat moet je soms ook kwijt.

- Anne/glowfaery, een speciaal bedankje voor de studio100 singalong fan waar ik toevallig 2 keer mee in dezelfde zaal heb gezeten en we elkaar nog hebben gevonden ook. Foto-oorlog in het sportpaleis om er vervolgens achter te komen dat je gewoon een ring onder me zat, maar wel precies voor me – en het zaklamp-spasme in Ahoy toen we tegenover elkaar zaten. De nostalgie zat er goed in dit jaar en we konden het met elkaar heel goed delen. Dankjewel! Ook voor de andere gesprekken natuurlijk, maar ik moest de studio100 singalong toch even aanstippen.

- Qrew, ja ik kan jullie niet overslaan natuurlijk. Ik kan me bedenken dat het afgelopen jaar (jaren misschien wel) niet makkelijk geweest moet zijn om Q draaiende te houden, maar jullie doen het toch maar wel. Dank aan iedereen van jullie, voor het luisteren naar feedback en input (ook als hier niet direct iets aan gedaan kan worden) en dat jullie toch hebben geprobeerd zoveel mogelijk te communiceren en open te zijn, maar ook dat jullie je ook gewoon in de topics mengen en gezellig meedoen. Van weerwolven tot LJH musical posts en random topics over uien/ajuinen. Ik vind het echt fijn om te zien dat jullie ook gewoon users blijven en niet alleen bestuursleden van de site zijn die alles maar enkel mee zitten te lezen tot ze moeten ingrijpen. Dat maakt de community gewoon een stuk sterker. Froukje, Bes en Anne, jullie mogen volgend jaar wel iets minder boemen hoor, wordt gewaardeerd door ons!

- Saltwater Sleep spelers, oprecht bedankt dat jullie mijn liefde voor rpg’s weer hebben aangewakkerd allemaal. Ondanks dat het leven soms een beetje in de weg komt van het schrijven van posts en de rpg niet heel snel verloopt nog momenteel, heb ik in jaren niet zoveel plezier gehad in het bedenken van een character en het uitwerken van haar relaties met veel van jullie. Ik kan niet wachten om te zien waar het verhaal heen gaat en hoe alles uit gaat pakken. Op naar meer posts in 2026 en ook gezellige onzin buiten de rpg om!

- De kerstkaartenswappers die ik nog niet benoemd heb, ontzettend bedankt weer voor jullie deelname dit jaar! Ik vond het echt heel leuk om weer te kunnen doen en ook om het eens te mogen organiseren. Maar zonder deelnemers kan je niks, dus thank you!!

Ik zou iedereen willen noemen, zodat niemand zich gepasseerd voelt, maar ik vrees dat ik dan nog 2 dagen bezig ben, dus ik ga het toch generaliseren vrees ik. Ik wil iedereen die ik heb gesproken heel erg bedanken hiervoor. Of het nou geniepig weerwolven spelen was (sorry voor iedereen die ik heb beschuldigd hierin, vooral jou Sharon), lieve of behulpzame berichtjes in LJH of andere topics, of discussiëren over (slechte) boeken was, ik hou echt van Q en jullie maken toch wel dat ik iedere dag weer terug kom naar de site. En heel erg bedankt aan iedereen die naar mijn zeurverhalen heeft geluisterd over wisselen van werk, die ex-friend, m’n psycholoog en alle andere mentale issues, en de moeite wilde nemen hier ook op te reageren. It is very much appreciated en ik wil jullie allemaal all the best wensen voor een heel mooi 2026!

bitch u gon make me cry

help