Ik heb zowel gewerkt met Google Drive mapjes en documentjes, als met programma's als WorldAnvil. Die hebben beide hun voor en nadelen. De documentjes kunnen soms onoverzichtelijk worden (je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor ze logisch ordenen) én je loopt echt het risico om in het worldbuilden te verzanden omdat je eindeloos nieuwe dingen kan blijven typen.
Dat laatste geldt imo ook voor WorldAnvil: ik ben dol op die website, maar het is ook zó groot dat je het risico loopt om echt eindeloos te worldbuilden en nooit meer te gaan schrijven. Want ineens ben je ook stambomen en kalenders aan het maken en religieuze instituties aan het verzinnen. Vaak raak ik daar zelf uiteindelijk in verstrikt omdat ik dan té veel wil uitdenken. Dus dit gebruik ik eigenlijk alleen maar voor DnD, want dan hoef ik toch niet te schrijven. Maar het kan heel fijn zijn als je van plan bent om echt breed en veel van je worldbuilding uit te werken, en het is makkelijk om er dingen terug te vinden in mijn ervaring.
Naar mijn mening zijn de gratis toegankelijke functies best wel prima, maar ik gebruik het vrij veel en voor vrij uitgebreide dingen, dus mijn partner en ik hebben wel een abonnement zodat we bijvoorbeeld meer tijdlijnen en stambomen kunnen maken.
Maar mijn ultieme worldbuilding oplossing is toch echt wel de powerpoint, zeker als je iets overzichtelijk en inspirerend wil houden. Het grote voordeel daarvan is dat je er heel makkelijk wat afbeeldingen in kan plakken, zodat je vrij makkelijk een bepaalde 'vibe' kan vangen of een kaart toe kan voegen, maar ook gemakkelijk wat bullet points en grafieken toe kan voegen. Ik heb gemerkt dat het me helpt om breed over mijn wereld na te denken (door slides toe te voegen over alles van sport tot demografie en feestdagen tot politiek) maar ook dwingt om écht to the point te zijn, omdat een powerpoint uitnodigt tot in een paar woorden tot je punt komen. En als je ongefilterde hersenspinsel hebt, kun je die vrij makkelijk even in de sprekersnotities zetten (of inderdaad in een WhatsApp chat). En het is ook best wel makkelijk in mijn ervaring om een tijdlijn of een schema in te voegen, als je dat fijn vindt. Zelf had ik bijvoorbeeld best wel wat spreadsheets, die kan ik daar heel erg makkelijk overzichtelijk in kwijt. Alles op één plek zegmaar.
Vaak maak ik meerdere powerpoints: soms per 'land' (of cultuur of whatever), soms voor de hele wereld (bv. eentje voor de geografie, eentje voor demografie, eentje voor cultuur etc. etc.), net wat past bij wat ik er mee wil.
Ik weet niet of het voor iedereen zou werken, maar het heeft mij de afgelopen 7 jaar nog nooit in de steek gelaten. Maar eerlijk, ik heb dan ook geen adhd. En als mijn verloofde die dat wel heeft dingen verzint, ben ik eigenlijk altijd degene die dat daarna netjes op een vindbare plek noteert. Dus misschien is de tip eigenlijk ook wel: zorg dat je een sparringspartner hebt die daarbij kan helpen!
Mati en sheva yelu. This action will have no echo.