• Hi all,

Na het lezen van The Lord of the Rings zijn er allemaal wilde ideeën voor een fantasieverhaal in mijn hoofd ontstaan. Maar ik heb dus nog nooit een goed doordachte wereld uitgewerkt x) Meestal schreef ik gewoon en dan liep het op een gegeven moment vast na een paar hoofdstukken en ging ik niet verder :')

Anyway, ik weet niet hoe ver ik kom, maar ik wil deze wereld dus wél graag beter uitwerken. En ik was benieuwd: hoe doen jullie dat? Waar houden jullie alles bij? Ik ben een zeer grote (ADHD) chaoot, dus mijn brein weigert dingen overzichtelijk te maken zonder dat het me al mijn concentratie kost (en gezien ik thuiszit met burn out/long-covid is dat niet echt reëel). Zijn er programma's die je hierbij kunnen helpen? Of doen jullie het toch in Word/Excel/PowerPoint (of de Drive-versies) en hoe dan? Gebruiken jullie Discord, en hoe zetten jullie dit dan in dat je dingen snel terug vindt?

Alvast bedankt (flower)

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Ik gebruik mural.co

Dat is basically een oneindig online whiteboard waar je dus allemaal chaos in kan zetten (en kan linken) zonder dat je je hoeft te conformeren aan een format zoals bijvoorbeeld bij Word. Daarnaast zitten daar een aantal templates in die heel handig zijn voor bijv. brainstormen en kan je met kleurtjes en post it's en vormpjes werken; ADHD-proof.

Voor je beeldvorming, dit is je scherm (beetje extreem uitgezoomed om de inhoud een beetje vaag te houden). Ik werk dan graag met area's waar je supersnel tussen kan switchen, dus dan staat het wel overzichtelijk maar niet 'beperkt', want je kan eeuwig uitbreiden en verschuiven.

Het nadeel is wel dat je maar maximaal 3 of 4(?) murals/whiteboards op een account kan zetten, dus dan moet je een beetje creatief worden met wat je waar in zet. Je kan ook meerdere emailadressen gebruiken (of betalen lol, but I'm cheap).

[ bericht aangepast op 22 nov 2025 - 20:53 ]

|| I told you not to play with the misfit toys ||

Scrivener is heel fijn om dingen te ordenen. Ik heb het een tijdje gebruikt, maar ik ben uiteindelijk toch weer teruggegaan naar het oude vertrouwde Word. Daar heb ik gewoon aparte documenten.

Every villain is a hero in his own mind.

Word, blaadjes. Alles wat binnenkomt noteren. Via Whatsapp kun je ook naar jezelf berichten sturen. Ik herken het stukje ADHD erg goed. Schrijf het op, op een gegeven moment gaat je brein ermee aan de haal en tada, voordat je het weet heb je 75% uitgedacht al. :Y)

"I whisper 'what the fuck' to myself at least 50 times a day."

Ekko schreef:
    Ik gebruik mural.co

Dat is basically een oneindig online whiteboard waar je dus allemaal chaos in kan zetten (en kan linken) zonder dat je je hoeft te conformeren aan een format zoals bijvoorbeeld bij Word. Daarnaast zitten daar een aantal templates in die heel handig zijn voor bijv. brainstormen en kan je met kleurtjes en post it's en vormpjes werken; ADHD-proof.

Voor je beeldvorming, dit is je scherm (beetje extreem uitgezoomed om de inhoud een beetje vaag te houden). Ik werk dan graag met area's waar je supersnel tussen kan switchen, dus dan staat het wel overzichtelijk maar niet 'beperkt', want je kan eeuwig uitbreiden en verschuiven.

Het nadeel is wel dat je maar maximaal 3 of 4(?) murals/whiteboards op een account kan zetten, dus dan moet je een beetje creatief worden met wat je waar in zet. Je kan ook meerdere emailadressen gebruiken (of betalen lol, but I'm cheap).

I second this, mural is echt fantastisch!

Even the smallest can change the course of the future

HalfBloodPrince schreef:
    Word, blaadjes. Alles wat binnenkomt noteren. Via Whatsapp kun je ook naar jezelf berichten sturen. Ik herken het stukje ADHD erg goed. Schrijf het op, op een gegeven moment gaat je brein ermee aan de haal en tada, voordat je het weet heb je 75% uitgedacht al. :Y)

Haha ja dit is dus precies mijn manier maar dan raak ik alles kwijt en is het overzicht verdwenen en kan ik niks terugvinden want waar van al deze duizend plekken staat datgene wat ik zocht? Dus ik zoek echt een manier om het laagdrempelig op één plek samen te voegen xD

@Natas @Lieke @ Bes ik ga me eens in Scrivener en Mural.co verdiepen :3

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

*sluipt het topic binnen* Mural y'all say, hmm? Might have to check that out

Ik heb dus een grote Story Bible in een Word-document staan, maar ik zoek eigenlijk iets dat in de cloud staat zodat ik het van meerdere devices kan openen en bewerken. Was begonnen hem over te zetten naar een Google Docs, maar dat was veel werk en werd niet zo fancy als ik wilde haha. Tijdje terug heb ik een writer's dashboard in Notion gebouwd wat echt wel heel chill werkt, maarrr Notion heeft een AI-tool waarvan ik nog niet heb gevonden hoe je die uitschakelt :c Dus ik ben eigenlijk nog steeds op zoek naar iets waar ik m'n data mooi kan wegzetten zonder dat een AI met alles over mijn schouder meeleest.
    Vorige week kwam ik vvd.sh tegen op Insta, en dat ziet er wel heel tof uit. Ze zijn anti-AI en beloven dat al je data van jou blijft. Ik weet niet hoeveel je met de gratis versie kan, heb er nog niet echt uitgebreid mee gepuzzled haha. Ik zoek wel iets waar ik ook m'n wordcounts in kwijt kan, en dat heeft deze volgens mij niet helaas.

Dusja ik ben ook nog steeds op zoek en kwam hier vooral even gluren of jullie nog goede ideeën hadden hihi

& wat Sharon zegt: ik heb inderdaad ook een WhatsApp-chat met mezelf waar ik on the go ideeën/fragmenten dialoog/inspiratie in gooi! Heb te vaak gedacht "oh dat onthou ik wel" om vervolgens wel te onthouden dát ik iets had bedacht, maar niet meer weet wát dan precies :'D

Dramatic

Scrivener is life!

[ bericht aangepast op 23 nov 2025 - 14:57 ]

hodie mecum eris in paradiso

Ik heb trouwens idd ook een WhatsApp met mezelf waar ik random dingen in dump die met me verhalen te maken hebben. Maar die sla ik daarna altijd wel op in Discord of Word. O ja, Discord! Vind ik ook enorm handig voor wereldbouw. Aparte kanalen voor personages, voor de geschiedenis, voor hoe het land eruit ziet... Ook heel handig om er plaatjes in te bewaren enz. (:

Every villain is a hero in his own mind.

Basically alles wat Ringwraith zei. Als ik buiten ben of niet bij Word kan komen WA erbij halen en naar mezelf berichten zodat ik het niet vergeet.

Don't walk. Run, you sheep, run.

Ik kom hier heerlijk onderuit door A) een co-writer te hebben die alle worldbuilding graag doet en netjes opschrijft, en B ) verder een RPG te hebben die met de jaren langzaamaan is gegroeid en de kennis zodoende langzaam in m'n brein geëindigd is en maar spaarzaam op plekken opgeschreven is.

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Ik heb zowel gewerkt met Google Drive mapjes en documentjes, als met programma's als WorldAnvil. Die hebben beide hun voor en nadelen. De documentjes kunnen soms onoverzichtelijk worden (je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor ze logisch ordenen) én je loopt echt het risico om in het worldbuilden te verzanden omdat je eindeloos nieuwe dingen kan blijven typen.

Dat laatste geldt imo ook voor WorldAnvil: ik ben dol op die website, maar het is ook zó groot dat je het risico loopt om echt eindeloos te worldbuilden en nooit meer te gaan schrijven. Want ineens ben je ook stambomen en kalenders aan het maken en religieuze instituties aan het verzinnen. Vaak raak ik daar zelf uiteindelijk in verstrikt omdat ik dan té veel wil uitdenken. Dus dit gebruik ik eigenlijk alleen maar voor DnD, want dan hoef ik toch niet te schrijven. Maar het kan heel fijn zijn als je van plan bent om echt breed en veel van je worldbuilding uit te werken, en het is makkelijk om er dingen terug te vinden in mijn ervaring.
    Naar mijn mening zijn de gratis toegankelijke functies best wel prima, maar ik gebruik het vrij veel en voor vrij uitgebreide dingen, dus mijn partner en ik hebben wel een abonnement zodat we bijvoorbeeld meer tijdlijnen en stambomen kunnen maken.

Maar mijn ultieme worldbuilding oplossing is toch echt wel de powerpoint, zeker als je iets overzichtelijk en inspirerend wil houden. Het grote voordeel daarvan is dat je er heel makkelijk wat afbeeldingen in kan plakken, zodat je vrij makkelijk een bepaalde 'vibe' kan vangen of een kaart toe kan voegen, maar ook gemakkelijk wat bullet points en grafieken toe kan voegen. Ik heb gemerkt dat het me helpt om breed over mijn wereld na te denken (door slides toe te voegen over alles van sport tot demografie en feestdagen tot politiek) maar ook dwingt om écht to the point te zijn, omdat een powerpoint uitnodigt tot in een paar woorden tot je punt komen. En als je ongefilterde hersenspinsel hebt, kun je die vrij makkelijk even in de sprekersnotities zetten (of inderdaad in een WhatsApp chat). En het is ook best wel makkelijk in mijn ervaring om een tijdlijn of een schema in te voegen, als je dat fijn vindt. Zelf had ik bijvoorbeeld best wel wat spreadsheets, die kan ik daar heel erg makkelijk overzichtelijk in kwijt. Alles op één plek zegmaar.
    Vaak maak ik meerdere powerpoints: soms per 'land' (of cultuur of whatever), soms voor de hele wereld (bv. eentje voor de geografie, eentje voor demografie, eentje voor cultuur etc. etc.), net wat past bij wat ik er mee wil.

Ik weet niet of het voor iedereen zou werken, maar het heeft mij de afgelopen 7 jaar nog nooit in de steek gelaten. Maar eerlijk, ik heb dan ook geen adhd. En als mijn verloofde die dat wel heeft dingen verzint, ben ik eigenlijk altijd degene die dat daarna netjes op een vindbare plek noteert. Dus misschien is de tip eigenlijk ook wel: zorg dat je een sparringspartner hebt die daarbij kan helpen!

Mati en sheva yelu. This action will have no echo.

HalfBloodPrince schreef:

Ik gebruik hier zelf een discord server voor en dan kan je ook heel mooi channels maken voor bijv. character development, cities, het weer, enz. Ik hou zelf per verhaal-idee een channel bij waarin ik nu vooral sources dump zoals een artikel als dat nodig is ofzo. Maar heb ook een algemeen schrijftips-channel waar ik dingen post over bijv. huidkleur descriptions gezien ik moeite had met de juiste woorden te vinden ter omschrijving van voornamelijk donkerdere tinten huidkleur. En het is puur private zolang je niemand invite.

Worldbuilding ben ik zelf ook niet zo mee begaan. Ik was voor m'n huidige fantasy gewoon in een notitieboek begonnen met het idee dat ik die papieren dan in een map kan steken later, maar ik zoek nog wel iets richting zo'n post-it wall voor storybuilding zelf.
    Ik hou nu ook een word file bij waar ik in ieder geval m'n pantheon in heb uitgewerkt en een begin aan het magic system heb gemaakt, maar heb niet echt een specifieke oplossing voor het bijhouden van worldbuilding.

[ bericht aangepast op 24 nov 2025 - 12:20 ]

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Ik gebruik eigenlijk gewoon een google docs (naast mijn 700 papieren blaadjes, want brainstormen gaat gewoon handiger op papier bij mij). Ik vind het maken van tabbladen daarin wel handig.

Mijn brein breint zoals het breint.

Ik ga een nieuwe in de mix gooien: Ik gebruik voor dnd prep en schrijven Obsidian (zowel voor het worldbuilden als schrijven) wat lokaal en offline een wiki bouwt met links naar andere artikelen en met plaatjes en databases of tabellen. Je kunt bestanden organizen met tags en andere properties die je later weer kunt aanroepen en filteren etc. Het bevat ook een infinte canvas waar je allerlei dingen op kunt gooien en met pijltjes aan elkaar kunt linken. Super customizable met plugins (van eigen kalenders tot fantasy kaarten met pins en timelines en weet ik het wat allemaal nog meer), vereist wel een beetje discipline om daadwerkelijk te schrijven ipv alleen maar te worldbuilden want je kunt er echt super veel mee, maar als je eenmaal een beetje weet wat je wil aan standaard info kun je gewoon een template opzetten met specifiek prompts voor die dingen. Verder is het allemaal in markdown dus enorm ruimte efficiënt en niet zo gevoelig voor het crashen van het programma (want je kunt altijd je bestanden gewoon openen in kladblok en de info eruit halen als het moet).

Samengevat: easy to start, deep rabbit hole to fall into ^^"

Do it scared, but do it anyway.