• Hi all,

Na het lezen van The Lord of the Rings zijn er allemaal wilde ideeën voor een fantasieverhaal in mijn hoofd ontstaan. Maar ik heb dus nog nooit een goed doordachte wereld uitgewerkt x) Meestal schreef ik gewoon en dan liep het op een gegeven moment vast na een paar hoofdstukken en ging ik niet verder :')

Anyway, ik weet niet hoe ver ik kom, maar ik wil deze wereld dus wél graag beter uitwerken. En ik was benieuwd: hoe doen jullie dat? Waar houden jullie alles bij? Ik ben een zeer grote (ADHD) chaoot, dus mijn brein weigert dingen overzichtelijk te maken zonder dat het me al mijn concentratie kost (en gezien ik thuiszit met burn out/long-covid is dat niet echt reëel). Zijn er programma's die je hierbij kunnen helpen? Of doen jullie het toch in Word/Excel/PowerPoint (of de Drive-versies) en hoe dan? Gebruiken jullie Discord, en hoe zetten jullie dit dan in dat je dingen snel terug vindt?

Alvast bedankt (flower)

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Rassalentar schreef:
    Ik ga een nieuwe in de mix gooien: Ik gebruik voor dnd prep en schrijven Obsidian (zowel voor het worldbuilden als schrijven) wat lokaal en offline een wiki bouwt met links naar andere artikelen en met plaatjes en databases of tabellen. Je kunt bestanden organizen met tags en andere properties die je later weer kunt aanroepen en filteren etc. Het bevat ook een infinte canvas waar je allerlei dingen op kunt gooien en met pijltjes aan elkaar kunt linken. Super customizable met plugins (van eigen kalenders tot fantasy kaarten met pins en timelines en weet ik het wat allemaal nog meer), vereist wel een beetje discipline om daadwerkelijk te schrijven ipv alleen maar te worldbuilden want je kunt er echt super veel mee, maar als je eenmaal een beetje weet wat je wil aan standaard info kun je gewoon een template opzetten met specifiek prompts voor die dingen. Verder is het allemaal in markdown dus enorm ruimte efficiënt en niet zo gevoelig voor het crashen van het programma (want je kunt altijd je bestanden gewoon openen in kladblok en de info eruit halen als het moet).

Samengevat: easy to start, deep rabbit hole to fall into ^^"

Ik wilde Obsidian ook gaan noemen :)
    Vind het (tot nu toe) heel overzichtelijk en de plugins zijn leuk om mee te spelen!
    Je kan ook template 'vault' importeren, en dat is echt game changer voor mij om mijn dnd campaign uit te werken!

Nadeel is dat als je het op de cloud wilt je moet betalen

[ bericht aangepast op 29 dec 2025 - 10:19 ]

--

glowfaery schreef:
    (...)

Ik wilde Obsidian ook gaan noemen :)
    Vind het (tot nu toe) heel overzichtelijk en de plugins zijn leuk om mee te spelen!
    Je kan ook template 'vault' importeren, en dat is echt game changer voor mij om mijn dnd campaign uit te werken!

Nadeel is dat als je het op de cloud wilt je moet betalen

Alleen voor de officiele cloud, je kunt het prima op een eigen cloud zetten of op een andere manier sharen. Alleen sommige plugins werken niet zo lekker met dingen als one drive of icloud etc.

Do it scared, but do it anyway.