Ik zou zeggen dat dit écht heel erg ligt aan wat voor heftige gebeurtenissen er plaatsvinden en hoe groot de kans is dat iemand in je publiek er een traumatische ervaring mee heeft gehad. Iemand die bijvoorbeeld slecht tegen bloed kan zal namelijk gewoon het boek aan de kant leggen - er zal geen grotere crisis getriggerd worden. Iemand die seksueel trauma heeft, aan de andere kant, heeft dat probleem wel. Dingen als misbruik/mishandeling (op wat voor manier dan ook) hebben toch wel vaak een headsup nodig, maar iets dat ongemak veroorzaakt, zonder crisis, kan meestal genegeerd worden. Dingen als moord, straat gevechten, kannibalisme, en extreme marteling zijn voor de meeste mensen compleet fictief. Het zijn donkere onderwerpen, maar over het algemeen is het niet iets waar iemand met psychische problemen last van krijgt. Het is enkelweg iets van, "yikes, dat is niet voor mij" - en dan leg je het verhaal opzij en ben je ermee klaar (behalve in heel extreme gevallen, waar je toch zo'n "iew" gevoel blijft houden, maar als dat is wat je verhaal iemand laat voelen weet je dat als schrijver wel. Dat gebeurt niet per ongeluk, zeg maar, gebeurt bijna alleen maar in extreme horror, zou ik zeggen). Met dingen als gedetailleerde eetstoornissen, zelfbeschadiging, zelfmoord neigingen, seksueel misbruik, kindermishandeling en huiselijk geweld aan de andere kant is er een hele grote kans dat in ieder geval iemand van je lezers er zelf ervaringen mee heeft, en als je ergens PTSS van hebt (of problemen hebt met suïcidaliteit/zelfbeschadiging/eet problemen) kan je niet zo makkelijk los laten van iets dat je triggert. Dat kan al een reactie opleveren na slechts één of twee zinnen, en betekent vaak dat je van tevoren al weet dat je het verhaal beter niet kan lezen wanneer je goed geïnformeerd bent erover. Dus is zo'n brede waarschuwing aan het begin (op de manier die @Leodh laat zien vind ik zelf altijd het beste werken, moeilijk om overheen te lezen, maar geeft geen enorme spoilers weg) handig voor zulk soort onderwerpen om je publiek te beschermen. Maar, zeg maar, specifiek met dat soort triggers, anders is vaak het genre (actie, misdaad, horror) in combinatie met een leeftijdsgrens meer dan genoeg, want dat stelt de verwachting van geweld of moord al aan.
TOEVOEGING: Dus, bij bijvoorbeeld een eetstoornis, je hebt echt alleen een content warning nodig als het expliciet beschreven wordt (als het slechts in één zin voorbij komt zonder verdere beschrijving is dit echt niet zo hard nodig). Zit nogal een verschil in over het algemeen (als iemand die lang een eetstoornis heeft gehad - een paar zinnen doet meestal niet zoveel. Ik had zelfs liever geen waarschuwing gehad in sommige gevallen omdat ik erdoor veel verhalen gemist heb die later helemaal niet triggerend bleken te zijn, niet eens in de buurt ervan, omdat ik bang werd wegens de TW. Maar dat is mijn eigen ervaring, hahaha)
[ bericht aangepast op 14 nov 2025 - 17:09 ]
"I have love in me the likes of which you can scarcely imagine and rage the likes of which you would not believe."