Ik herken me helemaal in wat je zegt. Afgelopen week ben ik 29 jaar geworden en ook ik zie om mij heen steeds meer leeftijdsgenoten die aan kinderen beginnen. Zo is een vriendin van mij zwanger, heeft een andere vriendin al twee kinderen rondlopen en mijn huidtherapeut van dezelfde leeftijd als ik, is ook zwanger van haar tweede kind. Het is niet zo zeer dat ik door deze omstandigheden druk voel of dat andere mensen mij pushen. Helemaal niet gelukkig! Maar voor mij zit het hem meer in dat het nu wel tijd wordt om serieus na te denken over of ik wel of geen kinderen wil. Eerlijk gezegd weet ik dat ook helemaal niet goed. Ten eerste voel ik me zelf soms nog wel eens een kind en ik vind ik het bizar dat mensen van mijn leeftijd kinderen krijgen (ik denk steeds: waarom zou je dat doen?! Je bent nog zo jong!, terwijl we eigenlijk helemaal niet meer zo ontzettend jong zijn). Desondanks dat ik al tien jaar een relatie heb, een koopwoning, auto, goedbetaalde baan en stabiel leven heb, voelt de stap om aan kinderen te beginnen niet als de juiste vervolgstap. Alsof het nu niet past in mijn leven, omdat ik zo kan genieten van weinig verantwoordelijkheden, me-time, spontane activiteiten en reizen buiten de schoolvakanties.
Ten tweede heb ik nooit echt sterk het gevoel gehad dat ik graag kinderen wil en zie ik mezelf niet als een moeder. Aan de andere kant is het ook geen harde nee. Als ik mijn neefjes en nichtje zie of de kinderen van vriendinnen, vind ik het altijd hartstikke leuk. Ik heb zeker geen hekel aan kinderen en vind het ook super gezellig om op te passen of om met ze te spelen, maar aan de andere kant ben ik ook wel heel blij als ze weer lekker bij hun ouders zijn en ik weer kan genieten van mijn rust. Ik zie mezelf meer als een soort vriendin dan dat ik echt sterke moedergevoelens heb. Mijn kinderwens is dus geen volmondige ja, maar ook geen keiharde nee. Ik weet het niet zo goed.
En ten derde vind ik de wereld waarop ik mijn kind zou zetten ook niet zo prettig... Als je alles op een rijtje zet qua oorlogen, klimaatverandering, woningtekorten, achteruitgangen in de zorg en het onderwijs, dan zitten we echt in onzekere tijden en lijkt het mij geen prettig idee om hier een kind te krijgen die er niet om heeft gevraagd om hier te zijn. Ik weet niet in wat voor wereld ik mijn kind ga brengen. Een kind krijgen vind ik één van de meest egoïstische dingen die je kunt doen en daarom wil ik dat alle omstandigheden zo optimaal mogelijk zijn als ik iemand het leven zou geven.
Kortom, de struggles en gedachten die je hebt zijn heel herkenbaar. Ik weet het ook niet goed. Gelukkig hoef ik nu niet te beslissen, maar ik besef me wel dat ik binnen nu en zes / zeven jaar wel een definitieve keuze moet hebben gemaakt, voordat het straks biologisch gezien te laat is.
If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.