Lieve Q'ers,
Het is november, gisteren zijn alle premies van de zorgverzekeraars bekend gemaakt en dat betekent dat het overstapseizoen in Nederland geopend is.
Maar waar de premies verplicht op 12 november bekend moeten zijn en iedereen uiterlijk op 31 december de oude zorgverzekering opgezegd moet hebben en uiterlijk 31 januari overgestapt moet zijn, geldt er geen termijn voor de contracten die verzekeraars met zorgverleners (ziekenhuizen, GGZ, behandelcentra) afsluiten.
Voor een online platform schrijf ik een artikel over de gevolgen hiervan op mensen, bijvoorbeeld op gebieden als stress, zorgmijding, financieel etc.
Lang verhaal kort:
Had jij zorg uit de basisverzekering nodig, en moest of wilde je daarvoor overstappen omdat de zorgverlener waar je de zorg nodig had niet gecontracteerd was? Of werd er pas heel laat bekend gemaakt dat je zorg niet gecontracteerd was (bijvoorbeeld eind december of later)?
Dan ben ik op zoek naar jou!
Zou je hierover met mij in gesprek willen gaan? Dat kan bijvoorbeeld telefonisch, face2face of via videobellen. Neem dan contact met mij op
Uiteraard respecteer ik je privacy, eventuele zorgen daarover zijn te bespreken en voorafgaand aan publicatie ontvang je de tekst.
Kort verhaal lang:
In het artikel wil ik ingaan op de effecten die de late contractering heeft op de 'consument'.
Want als je pas eind december, of sterker nog: begin januari pas weet of bepaalde zorg vergoed wordt bij de dichtstbijzijnde (of liefst gewenste) zorgverlener, wat doe je dan? Stel dat je een psycholoog bezoekt en die wordt door je verzekering niet meer vergoed, maar door een andere verzekering mogelijk wel: wat doe je dan? Stap je over? Blijf je waar je zit? Wacht je tot alles rond is?
Soms zeggen verzekeraars: "We zijn nog in gesprek over de contracten, maar tot het bekend is, wordt de zorg vergoed". Wat doe je als halverwege het jaar je zorg ineens niet meer vergoed wordt? Stop je dan met de zorg? Bezuinig je op andere dingen om je eigen bijdrage van tussen de 10 en 40 procent van de behandeling te kunnen betalen?
Het basispakket wat vergoed wordt is overal hetzelfde, maar het verschilt per verzekeraar wáár deze zorg vergoed wordt. Ik kan mij goed voorstellen dat het voor stress zorgt als je niet weet waar je aan toe bent (ik ben zelf een paar jaar terug op 31 december om 22:00 uur nog overgestapt van zorgverzekeraar - en toen waren de contracten nog niet rond). Tot nu toe lees ik op nieuwssites vooral de cijfers - hoeveel contracten nog niet rond zijn enzovoorts. Ik wil in mijn artikel graag 'de menselijke kant' laten zien: wat doet het met iemand als het lang duurt voor bekend wordt of de zorg vergoed wordt, of als je er ineens achter komt dat je zorg niet vergoed wordt? Wat zijn de effecten op je financiële situatie, op je dagelijks leven, op je toegang tot zorg?
Gisteren in een uitzending van talkshow Beau werd door Marcel Levi genoemd dat de meeste contracten pas over 6 maanden rond zijn, dat het nog nooit gelukt is om meer dan de helft van de contracten voor het eerste kwartaal rond te krijgen.
Je kiest dus als consument verplicht een zorgverzekering zonder te weten wat er precies vergoed wordt. De Consumentenbond is hiervoor vorig jaar ook al naar de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) gestapt.
Mocht je mij hiermee kunnen helpen, of iemand kennen die mij hierbij zou kunnen en willen helpen, neem dan contact met mij op
Dat kan door hier in het topic te reageren, mij een privébericht op Q te sturen of te mailen naar vincie.van.kerkhof@redpers.nl
Mocht je nog vragen hebben, schroom niet om ze te stellen, ik beantwoord ze graag Kan me voorstellen dat m'n berichtje wat warrig leest
Liefs,
Vincie
[ bericht aangepast op 13 nov 2024 - 20:23 ]
so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly