Eh, moeilijk. Ik was altijd van 'tot m'n 18e niet', maar then I did it toen ik 15, bijna 16 was. Maar ik ben nog wel steeds samen met die persoon, al bijna 10 jaar, so it feels right nu dat ik er over nadenk.
Ik vind dat er duidelijker over gesproken moet worden, maar het moet ook geen chore voor jongeren worden. Die zitten vaak in die fase dat ze precies het tegenovergestelde doen, omdat het cool is of omdat ze geen advies willen aannemen. Social media speelt hier ook een rol in - maar het werkt ook positief, omdat de slechte ervaringen daar ook op gedeeld worden. Dat je zeker wel 'nee' mag zeggen bijvoorbeeld en dat 1 keer 'ja' niet altijd 'ja' betekent, en hoe de 1e keer er uit kan zien bijvoorbeeld voor beide kanten.
Het moet in ieder geval gewoon op een goede manier en goed niveau gebracht worden. Niet te droog of kinderlijk of juist te "modern" en op "I'm one of the kids"-manieren, maar gewoon makkelijk verteld, met voorbeelden uit het nu en leeftijdsgenoten die verhalen vertellen (en niet op van die stomme filmpjes).
En gewoon openheid i.p.v. taboe eromheen.
[ bericht aangepast op 3 maart 2024 - 16:59 ]
It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen