Ik ben tegen stemplicht, ik ben voor meer educatie over het stemmen.
Ik ken mensen die op Mark Rutte hebben gestemd omdat ze hem tijdens de coronacrisis op TV zagen 'dus dan zal hij wel goed zijn'. Er zijn dus mensen (ik gok vaak laagopgeleid, zoals in deze casus) die op Mark Rutte stemmen omdat ze hem op TV hebben gezien en als je op TV komt ben je vast goed. Terwijl zij juist enorm geraakt worden door het beleid van de afgelopen jaren en het niet eens zijn met de regering.
Als je stemplicht invoert, heb je dus de kans dat heel veel mensen domweg gaan stemmen op de bekendste naam, zonder dat ze weten wat het voor hen inhoudt. Ik ben voor laagdrempelige politieke informatie (zoals NOS Nieuws van de Week) dat dan kort uitgezonden wordt aan het eind van een reclameblok voor een programma dat veelbekeken wordt, bijvoorbeeld. Iets van 5 minuten een partij toelichten, ofzoiets, Van der Laan en Woe kunnen ook een heleboel uitleggen in een simpel liedje van een minuut dus moet dit ook wel lukken. Wat houdt de partij in, wie zijn verkiesbaar, wat zijn de belangrijkste partijpunten, wat hebben ze al waargemaakt?
Misschien dat het een enorme flop wordt, maar als je al één persoon extra daarmee kan informeren en aan het stemmen kan laten gaan.
Een stemplicht gaat in ieder geval niet helpen.
so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly