De sfeer tussen de drie was ongemakkelijk geworden door Zib’s opmerking over Don’s pesterijen tegen over Elijah. Zuze wist niet precies wat er allemaal gebeurd was, maar wilde dat eigenlijk niet weten. Don was, ondanks zijn kenmerkende norsheid, altijd goed voor haar geweest. Het was lastig voor haar om voor te stellen dat hij anderen had gepest, zelfs na hoe ze hem met Luca had gezien. Dat had hij niet verkeerd bedoeld, toch? Het werd weer iets beter toen Eli naar haar gebaarde om naast haar te gaan zitten. Zoals gewoonlijk hield Zib het bij handen vasthouden, maar Zuze was trots op haar dat ze dit al wel durfde.
Het gesprek ging al snel naar het feest van die avond. Het was wat teleurstellend dat haar beide vrienden niet van plan waren om te komen, maar ze wilde hen ook niet dwingen tot iets waar ze zich niet bij op hun gemak voelden. Misschien dat ze later nog aan hen kon voorstellen om voor vijf minuutjes te komen kijken hoe het was en als het toch niet beviel, dat ze dan weer zouden gaan. Bij een feest hoort dansen en zowel Eli als Zib was er van overtuigd dat ze op iemands tenen zou staan. Zuze stond al op het punt om dit te demonstreren met haar blonde vriend, toen haar blik op Luca viel. Haar wangen kleurden spontaan rood. Als ze Florence later nog zag, moest ze maar aan haar vragen of zij nog tips had. De blondine leek altijd te weten wat te doen met jongens. Ze zou in elk geval niet als een idioot Luca voorstellen aan mensen die hij al kende.
“En dit hier is de lieftallige Zuzana. Maar dat weten jullie ook natuurlijk.”
”Oh, houd op,” mompelde Zuze binnensmonds. Deels omdat ze hulp nodig had met haar lichtjes, en deels omdat ze wist dat Zib zich niet op haar gemak zou voelen met twee mannen in zo’n kleine ruimte, loodste Zuze Luca mee naar de kamer die ze zou gaan delen met Don. Als het aan haar lag bleef de kamer niet zo grauw als die er nu uitzag. Vragend keek ze Luca aan, met een bol van fairylights in haar handen.
“Natuurlijk, wil je ze hoog op hangen?”
”Op het plafond het liefst… Ik heb wat tape in mijn tas waar het hopelijk mee moest lukken.” De vraag was alleen: wáár in haar tas. Bij het inpakken van haar tas had ze er alles lukraak ingegooid. Ze had er nu lichtelijk spijt van. “Sorry voor deze warboel.”
“Hé we zijn met z’n tweetjes, met wat gepuzzel kunnen we ze wel uit elkaar krijgen.” Luca schopte zijn schoenen uit, maar Zuze aandacht bleef meer hangen bij zijn schouders en armen die onder het jasje te voorschijn kwamen. Het was maar goed dat haar wangen al rood waren. Snel wendde ze haar blik af. “Wat nou als ik alvast op het bed sta en het ene uiteinde vast hou? Dan kunnen we misschien de monsterknobbel onderscheppen?” Eenmaal op het bed deed Luca een dappere poging het snoer uit elkaar te halen. “Je kamer gaat er zo meteen nog uitzien als een sterrenhemel met al die lichtjes. Niet dat dat iets slechts is, het is eerder schattig vind ik.”
”Niks beter dan een sterrenhemel boven je hoofd tijdens het inslaap vallen,” glimlachte Zuze. “Ik uhm, denk wel dat ik de lichtjes beperkt moet houden tot mijn deel van de kamer. Don houdt er vast niet van.” Ze rolde met haar ogen. Aan de plantjes ging hij echter niet ontkomen. De meest ‘stoer’ uitziende zou ze wel aan zijn kant neer zetten. De cactussen, net zo prikkelig als hijzelf was. “Zou je straks ook willen helpen nog wat dingen op te halen uit de oude slaapzaal? Ik kon niet alles in een keer meekrijgen.” Ook vertrouwde ze zichzelf niet met plantenpotten en planten in een tas.
Samenkregen ze het enigszins voor elkaar om de fairylights uit elkaar te krijgen. Of in elk geval het begin stuk. “Een momentje,” murmelde ze. Zuze dook haar tas weer in, op zoek naar de tape. Ze plaatste de drankflessen die ze voor Ramsey en Eve had meegenomen voorzichtig naast zich, zodat die zouden breken, en vond uiteraard helemaal onderin haar tas tape. “Okay, uhm.” Tape in stukjes krijgen zonder schaar ging moeizaam. “Nog een momentje…” Ze hing de slinger met fairylights over haar schouder en probeerde met haar tanden een stuk tape af te scheuren. Het enige wat ze hierbij voor elkaar kreeg was Luca een klap op zijn been geven, terwijl een deel van de lichtjes verstrengeld was geraakt in bruine lokken. “Ik denk dat we een plan B nodig hebben. Misschien ook een plan C,” lachte ze zachtjes.
|
|