Een van de bijkomende effecten van deze crisis waar ik me het meeste zorgen om maak voor de toekomst is een scherpe groei in angst voor buitenlanders, en een standpunt zoals deze stelling, hoewel vast goedbedoeld, is precies het soort ding waar ik dan bang voor ben. Scherpere regels voor bepaalde groepen (zeker als ze al flink benadeeld zijn) maken me altijd een beetje achterdochtig. Het klinkt logisch op de eerste blik - mensen zitten dicht op elkaar en dat is een risico - maar is het echt nodig? Is het fair? Zou je dan niet het hele land in een lockdown moeten gooien, met name ook flats of andere wijken waar mensen net zo dicht op elkaar zitten als in asielzoekerscentra? Als je specifiek vluchtelingen in een lockdown gooit, ben je dan iets aan het doen wat daadwerkelijk nodig is, of ben je gebruik aan het maken van de situatie om onschuldige mensen te straffen voor het feit dat ze niet hier geboren zijn en/of een andere huidskleur hebben?
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan