• Hé hoi iedereen

    Volgend 'schooljaar' is het dan eindelijk zo ver voor mij: de universiteit. Natuurlijk is het nog wel enkele maandjes, maar het begint toch al wat te kriebelen :P
    Ondanks dat ik er erg naar uitkijk, heb ik toch wel wat stress. Ik ben namelijk niet zo'n sociaal persoon. Ik heb nu dan wel een geweldige vriendengroep, maar niemand die dezelfde richting gaat volgens als mij. Nu heb ik schrik dat ik niemand ga vinden met wie het klikt in mijn richting. Ook heb ik schrik dat ik wat overdonderd ga worden door het vele werk.

    Iemand die in hetzelfde schuitje zit/zat? Of iemand die zijn ervaringen wilt delen die er al een jaar/meedere jaren opzitten heeft?


    After all this time,severus? Always.

    Ik studeer al 5 jaar aan de universiteit.

    Ik ben als een van de weinigen naar de Radboud universiteit gegaan. Met degenen die daar ook naartoe gingen, had ik niet zo'n band - althans, ik vond ze wel aardig, maar zij hadden hechtere vrienden dan ik voor hen was.

    Ik ben dus helemaal op nul gestart op de universiteit. Ik heb dan wel introducties gelopen, maar ik vind het door mijn autisme heel lastig om vriendschappen te onderhouden. Bovendien zit je soms met een ander slag mensen in een introductiegroepje. En dan is het onvermijdelijk dat je van elkaar vervreemdt zodra de studie start.

    Ik ben niet echt representatief dus, maar ik kan je wel een tip geven: focus je op het werk, zeker als je in het begin wat onzeker bent. Het is al een grote stap en als je dan ook nog bezorgd bent om vriendschappen wordt het een zware dobber. De contacten komen echt vanzelf: je wordt gedwongen om in groepen te werken en na verloop van tijd leer je steeds meer mensen kennen. Dan gaan vanzelf vriendschappen ontstaan. Zo ging dat bij mij althans.

    Over je zorgen over het vele werk: ik ben er doorheen gekomen met strikte planningen en veel schema's. Inventariseer wat je moet doen, hoe veel tijd je hebt en wat prioriteit verdient. Dan zou je er vanzelf moeten komen. Op de universiteit is het sowieso belangrijk dat je de colleges goed kent bij een tentamen: leeswerk is vaak van ondergeschikt belang. En als je niet weet waar je de benodigde informatie vandaan moet halen: mail je docent. Die zal je vast helpen.

    Mocht je nog meer vragen hebben, shoot! (flower) (mag in PB of hier)

    Ik zit momenteel in mijn vierde studiejaar in Groningen en ik was (toen) de enige van mijn jaar die het IJsselmeer overstak (ik kom uit Noord-Holland) en aan de andere kant van het land ging studeren. Ik zeg je heel eerlijk: ik heb geen seconde spijt gehad van mijn keuze. Natuurlijk was het ontzettend wennen om binnen een week ineens op jezelf te wonen en te beginnen met een nieuwe studie in een compleet nieuwe omgeving, maar ik was er binnen no-time aan gewend. Als je weet dat je de juiste keuze hebt gemaakt qua studie, komt de rest eigenlijk vanzelf. Nu heb ik zelf niet per se ontzettend veel contact met studiegenoten. Ik had altijd wel een clubje waarmee ik omging, maar buiten de colleges sprak ik nooit echt met ze af. Nu heb ik twee goede vriendinnen met wie ik probeer eens per twee weken wat te gaan drinken in de stad, zodat we elkaar nog zien (we hebben geen colleges meer samen en zijn amper op de uni te vinden).

    Wat Nilas hier ook zegt: focus je op je werk, doe wat voor jou goed voelt. Uiteindelijk vind je echt wel mensen met wie je op kan schieten, dus daar zou ik me echt geen zorgen over maken. Ik zou inderdaad wel iets van introductie doen (niet per se van de universiteit, maar wel van je studie) zodat je op die manier al enkelen leert kennen.

    Je mag me altijd nog vragen stellen! (:


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ik zit nu in mijn tweede bachelor geneeskunde en ik had twee jaar geleden exact hetzelfde probleem. Geen van mijn vrienden (zelfs niemand die ik ook maar een beetje kende) ging geneeskunde studeren en geen van m'n vrienden kwamen zelfs naar Leuven. Maar ik ben dus redelijk goed op m'n pootjes terecht gekomen, ondanks alles. In je practicumgroepen (als je die hebt) of werkzittingen ben je meestal in kleinere groepjes en daar kun je wel makkelijker vrienden maken. Wat mij ook heeft geholpen, is eens een kijkje gaan nemen in verschillende verenigen waarvoor ze reclame kwamen maken in mijn richting. Bij ons was dat bv Bloedserieus en daar heb ik ook wat mensen tegengekomen van mijn jaar in mijn richting. Veder; niet bang zijn om iemand aan te spreken, je hebt immers niets te verliezen ;p Over de lessen/proffen beginnen praatten met de persoon die naast je zit werkt soms ook, want dan hebben jullie al iets gemeenschappelijk om over te praten :')
    Normaal gezien lukt het allemaal wel, maar toch nog heel erg veel succes! Niet te veel schrik hebben dat het niet gaat lukken en gewoon doen.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Als je bang bent dat je geen vrienden zult kunnen maken kan ik je zeker aanraden om mee te doen met de introweek van je stad/opleiding. Op die manier ken je mensen kennen die studeren in dezelfde stad of ook op jouw opleiding zitten. Ik heb het zelf ook gedaan en het heeft me echt goed gedaan, omdat ik het zelf erg lastig vind om op nieuwe mensen af te stappen. Ook zullen veel mensen in je nieuwe klas wel een intro hebben gelopen en elkaar allemaal al kennen, en als je niet zo sociaal bent is het misschien lastig om daar tussen te komen.


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Trystane schreef:
    Als je bang bent dat je geen vrienden zult kunnen maken kan ik je zeker aanraden om mee te doen met de introweek van je stad/opleiding. Op die manier ken je mensen kennen die studeren in dezelfde stad of ook op jouw opleiding zitten. Ik heb het zelf ook gedaan en het heeft me echt goed gedaan, omdat ik het zelf erg lastig vind om op nieuwe mensen af te stappen. Ook zullen veel mensen in je nieuwe klas wel een intro hebben gelopen en elkaar allemaal al kennen, en als je niet zo sociaal bent is het misschien lastig om daar tussen te komen.


    Helaas hebben wij geen introductieweek, enkel een soort van introductiedag. Dit is dan eerder een dag waarop er een rondleiding door de universiteit wordt gegeven en waarop we algemene informatie krijgen, zoals welke boeken we moeten aankopen.


    After all this time,severus? Always.

    Unigoat schreef:
    (...)

    Helaas hebben wij geen introductieweek, enkel een soort van introductiedag. Dit is dan eerder een dag waarop er een rondleiding door de universiteit wordt gegeven en waarop we algemene informatie krijgen, zoals welke boeken we moeten aankopen.

    Is er echt geen introweek die vanuit de hogescholen en universiteiten wordt georganiseerd? Niet zozeer vanuit je opleiding. In welke stad ga je studeren?


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Trystane schreef:
    (...)
    Is er echt geen introweek die vanuit de hogescholen en universiteiten wordt georganiseerd? Niet zozeer vanuit je opleiding. In welke stad ga je studeren?


    Ik denk het niet, althans ik vind er niets over. Als ik introductieweek Ugent intik krijg ik enkel een verbetering van google naar introductiedag... Op de site zelf staat dit: "Introductiedag
    Vlak voor de start van het academiejaar, voorziet elke bacheloropleiding een Introductiedag. Tijdens de introductiedag maak je kennis met de faculteit, de leslokalen, je medestudenten, de studentenbegeleiding enz. Je krijgt er bovendien veel praktische informatie waardoor je goed geïnformeerd naar je eerste les kunt gaan (cursussen, handboeken, lesrooster, groepsindeling, practica, oefeningen etc.)."

    Ik denk dus niet dat dit hier georganiseerd wordt? Tenzij ik ergens overkijk natuurlijk :P


    After all this time,severus? Always.

    Unigoat schreef:
    (...)

    Ik denk het niet, althans ik vind er niets over. Als ik introductieweek Ugent intik krijg ik enkel een verbetering van google naar introductiedag... Op de site zelf staat dit: "Introductiedag
    Vlak voor de start van het academiejaar, voorziet elke bacheloropleiding een Introductiedag. Tijdens de introductiedag maak je kennis met de faculteit, de leslokalen, je medestudenten, de studentenbegeleiding enz. Je krijgt er bovendien veel praktische informatie waardoor je goed geïnformeerd naar je eerste les kunt gaan (cursussen, handboeken, lesrooster, groepsindeling, practica, oefeningen etc.)."

    Ik denk dus niet dat dit hier georganiseerd wordt? Tenzij ik ergens overkijk natuurlijk :P

    Denk dat zo'n introductieweek iets Nederlands is misschien, Leuven heeft het iig ook niet voor zover ik weet.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Sunai schreef:
    (...)
    Denk dat zo'n introductieweek iets Nederlands is misschien, Leuven heeft het iig ook niet voor zover ik weet.


    Ik denk dat het ook verschilt per universiteit. Een vriend van me in Kortrijk had wel zo'n introductieweek vorig jaar.


    After all this time,severus? Always.

    Dan zou ik toch aanraden naar die dag te gaan! Ook dan leer je al je medestudenten kennen en zal je al wat contact kunnen leggen. (:


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Unigoat schreef:
    (...)

    Ik denk het niet, althans ik vind er niets over. Als ik introductieweek Ugent intik krijg ik enkel een verbetering van google naar introductiedag... Op de site zelf staat dit: "Introductiedag
    Vlak voor de start van het academiejaar, voorziet elke bacheloropleiding een Introductiedag. Tijdens de introductiedag maak je kennis met de faculteit, de leslokalen, je medestudenten, de studentenbegeleiding enz. Je krijgt er bovendien veel praktische informatie waardoor je goed geïnformeerd naar je eerste les kunt gaan (cursussen, handboeken, lesrooster, groepsindeling, practica, oefeningen etc.)."

    Ik denk dus niet dat dit hier georganiseerd wordt? Tenzij ik ergens overkijk natuurlijk :P

    Ik kan inderdaad ook niks vinden in Gent. Jammer wel! Misschien is het toch iets Nederlands.


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Wat ik zelf vaak denk, is dat ik daar niet zit voor vrienden. Nu heb ik wel het geluk dat ik van oorsprong ook kom uit de stad waar ik studeer en ik dus al mijn middelbare school vrienden nog om me heen heb, maar dat is het nu juist: ik heb al vrienden. Ik zit daar puur voor mijn educatie en daar focus me ik dan op. Gelukkig zijn er wel mensen op school waar ik mee omga en dat is een fijne bijkomstigheid, maar in principe ben ik daar niet om vrienden te maken en dat haalt al een hele hoop druk van me af. Ik weet dat dit waarschijnlijk niet is wat je wilde horen, maar misschien helpt het je toch in some way?


    leef en laat leven