• Hé hoi iedereen

    Volgend 'schooljaar' is het dan eindelijk zo ver voor mij: de universiteit. Natuurlijk is het nog wel enkele maandjes, maar het begint toch al wat te kriebelen :P
    Ondanks dat ik er erg naar uitkijk, heb ik toch wel wat stress. Ik ben namelijk niet zo'n sociaal persoon. Ik heb nu dan wel een geweldige vriendengroep, maar niemand die dezelfde richting gaat volgens als mij. Nu heb ik schrik dat ik niemand ga vinden met wie het klikt in mijn richting. Ook heb ik schrik dat ik wat overdonderd ga worden door het vele werk.

    Iemand die in hetzelfde schuitje zit/zat? Of iemand die zijn ervaringen wilt delen die er al een jaar/meedere jaren opzitten heeft?


    After all this time,severus? Always.

    Ik studeer al 5 jaar aan de universiteit.

    Ik ben als een van de weinigen naar de Radboud universiteit gegaan. Met degenen die daar ook naartoe gingen, had ik niet zo'n band - althans, ik vond ze wel aardig, maar zij hadden hechtere vrienden dan ik voor hen was.

    Ik ben dus helemaal op nul gestart op de universiteit. Ik heb dan wel introducties gelopen, maar ik vind het door mijn autisme heel lastig om vriendschappen te onderhouden. Bovendien zit je soms met een ander slag mensen in een introductiegroepje. En dan is het onvermijdelijk dat je van elkaar vervreemdt zodra de studie start.

    Ik ben niet echt representatief dus, maar ik kan je wel een tip geven: focus je op het werk, zeker als je in het begin wat onzeker bent. Het is al een grote stap en als je dan ook nog bezorgd bent om vriendschappen wordt het een zware dobber. De contacten komen echt vanzelf: je wordt gedwongen om in groepen te werken en na verloop van tijd leer je steeds meer mensen kennen. Dan gaan vanzelf vriendschappen ontstaan. Zo ging dat bij mij althans.