Morseljongen schreef:
(...)
Het was vmbo basis!
Waarom enkel deze reactie? Na alles wat er daarvoor is gezegd? Ik krijg hierdoor het gevoel dat jij zelf erg neerkijkt op VMBO (basis) en daardoor het niet kan verkroppen dat jij afgestudeerd bent geweest op dat niveau. Volgens mij focus je je daar te veel op.
Praat je jezelf niet een beetje dat minderwaardig gevoel aan? Klinkt misschien hard, maar ik bedoel dat jij jezelf al veel gelukkiger zou maken door dat niveau niet als laag te beschouwen. Ik ga in herhaling vallen met de mede-Quizletters hierboven: de richting betekent echt niet of je dom bent of niet. En dat zeggen we niet om jou te doen sussen, dat is gewoon zo.
Ik weet niet wat er allemaal wordt gepeild bij een CITO toets, maar je moet ook leerstof op een bepaald tempo kunnen verwerken.
Ik heb ooit voor een sollicitatie een test gedaan en qua antwoorden zat ik zeer hoog boven het gemiddelde, maar was mijn snelheid onder het gemiddelde. Voor die job was het wel belangrijk dat ik snel beslissingen nam, dus dan zou ik mijn snelheid om tot een oplossing te komen moeten aanpassen.
In bepaalde richtingen zal je veel leerstof op een korte periode allemaal moeten verwerken voor verschillende vakken. (Ik ga ervan uit dat dit bij HAVO zo is.) Ook al kan je op zich al die vakken, je moet het wel allemaal "snel" kunnen verwerken en je examens binnen de beperkte tijd afmaken.
Voel ik mij minderwaardig nadat ik te horen kreeg dat ik het moeilijk kon hebben bij die job vanwege mijn tragere snelheid, ondanks ik hoge resultaten had? Absoluut niet. Moet jij je minderwaardig voelen omdat zij zich zorgen maakte dat je het niet zou aankunnen, ondanks jij goede punten scoorde? Absoluut niet.
En als ik hoor dat een van de redenen is dat je taal niet heel goed was, dan vind ik dat ook vrij logisch dat ze het risico niet wilden nemen dat je een richting doet met veel leerstof. Want hoe worden theoretische vakken je aangeleerd? Via de taal. Ik denk dat je taal zag als maar 1 "tekortkoming", maar taal heeft invloed op alle vakken behalve de praktische.
Ben je daarom dom? Nee. Ze wilden gewoon voorkomen dat je een jaar zou verliezen.
Weet je wat wel dom is? Uitspraken als "Je bent debiel", dat noem ik dom.
Betekent niet dat die persoon dom is, maar zulke uitspraken wel en daarom moet je je daar ook niets van aantrekken. Je weet toch van jezelf dat je mooie cijfers haalde? En dat je dat weet van jezelf is het enige dat telt. Want iemand die al oordeelt zonder je te (echt) kennen, waarom zou je die persoon iets willen bewijzen? Ook aan jezelf hoef je je niets te bewijzen, je weet het al van jezelf. Ik denk alleen dat je een beetje te veel waarde hecht aan de benaming HAVO en en neerkijkt op VMBO.
Ik woon in België dus onze benamingen voor het onderwijs zijn anders. Mijn vriend is afgestudeerd in BuSO, wat hetzelfde zou moeten zijn als VSO of IVBO volgens
deze bron. Dus zogezegd "lager" dan jouw richting zelfs. Er zitten mensen met een verstandelijke handicap in die richting. Zelf heeft hij dat niet, maar hij had toendertijd een concentratieprobleem. De leerkrachten waren daardoor gewoon bang dat hij de hoeveelheid leerstof niet zou aankunnen in de richting die hij daarvoor deed. Was hij dom? Nee. Voelde hij zich slecht erdoor? Nope. Als je hem ontmoet, merk je zeker wel dat het geen "domme" is. En hij kan heus wel nog andere beroepen dan "vuilnisman" worden. Hij is nu operator steller waarvoor je in vacatures ziet dat ze een diploma TSO voor vragen. Vroeger toen de richtingen nog in trapjes werden geplaatst, stond TSO als tweede hoogste. Maar daar zijn ze ondertussen van af gestapt, want
elke richting is evenveel waard. Zo zie je toch maar dat je diploma enkel een papiertje is. Hij heeft goede kennis van hoe machines werken en als hij erover praat, denk
eh wat? Ik heb mijn bachelor gehaald in het hoger onderwijs behaald, maar hij verdient meer dan mij. (Oké, aantal jaar ervaring heeft er ook mee te maken.) Dus je kan heus wel een toekomst hebben met jouw richting.
Hij doet iets dat hij graag doet en heeft nooit spijt gehad dat hij een "lagere" richting deed wetende dat hij qua intellect wel hoger aan had gekund. Hij heeft op praktisch vlak veel bijgeleerd waar ik echt wel wat van bij kan leren. Daar is ie blij mee. Kijk eens naar de positieve dingen die jij hebt meegemaakt in jouw richting? :
)
Iemand anders die ik ken werd ook naar BuSO verwezen vanwege zijn dyslectie. Dat ervaarde hij ook als een domper en voelde zich zoals jou ook onderschat. Maar hij zei uiteindelijk wel dat hij blij was dat hij daardoor zijn beste vriend had leren kennen. Achteraf is hij voor een ASO diploma gegaan en heeft het gehaald. Ik was trots op hem, maar vroeg me tegelijk ook wel af of het wel veel nut had. Ik raad je wel niet aan hem na te doen en nee, niet omdat ik denk dat het te moeilijk voor je zal zijn, maar om meer redenen die ik in het nadeel bij hem zag. (Dit wil ik je gerust uitleggen eventueel in pb, maar anders wordt mijn bericht veel te lang, haha.)
Geen van hen beide kijkt naar "hoger afgestudeerden" van "dit had ik kunnen zijn". Waarom jij wel?
Samenvatting:
- Stop met neerkijken op jouw eigen richting en start met de gedachten dat alle richtingen evenveel waard zijn.
- Kijk naar de positieve dingen die jij in jouw leven hebt geleerd en meegemaakt dankzij die richting.
- Je bent niet dom of minderwaardig. Je bekijkt de dingen gewoon negatief, maar dat kan je veranderen.
- Je gaat heus wel een toekomst hebben. Maar eerst goed in je vel zitten, zodat je daarna ook gewoon geniet van wat er op je pad komt. Dan ga je vanzelf je best doen en kan je doorgroeien.
Ik wil een tuin vol egels