• Gisteren ging ik naar de opticien aangezien ik al langer wel wat moeite had met de presentaties bij hoorcolleges te kunnen lezen, maar afgelopen week zat ik bij m'n colleges en toen kon ik de slides helemaal niet meer lezen. Ik dacht toen: "Fuck, waarom zit ik hier überhaupt?" en toen leek het me slim om even langs de opticien te gaan.

    M'n ogen zijn slechter dan ik dacht 😅 dus voor de verre afstanden krijg ik een bril. Die man zat zo van: "Ja, hij is dan wel voor de verte, maar als je in een college zit en je moet dingen opschrijven dan hoef je hem echt niet de hele tijd af te zetten voor je aantekeningen."
    Veraf zie ik er ontzettend scherp door, ja, maar dan wordt het dichtbij minder scherp. "Je ogen wennen eraan" zei de opticien. Maar ik ging googlen en google maakt me bang. Dus ik heb nu een vraag.

    Want oh shit, ik krijg een bril en ik vind het doodeng. Maar op Quizlet zijn er vast wel brildragers te vinden, of mensen die brildragers kennen.
    Na hoeveel tijd zijn je ogen gewend aan het wisselen tussen veraf/dichtbij terwijl je bril voor één van de twee is en dus niet voor het andere? En hoe lang duurde het voor je de bril echt constant ophebt en dus niet enkel in colleges/in het verkeer?

    En hoe reageerde de omgeving?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik heb heel lang een bril gehad maar ben een paar jaar geleden overgestapt op nachtlenzen, voordeel daarvan is dat je niet het gedoe van een bril hebt; kan geen zonnebril/3Dbril op, je ziet niks als het regent etc. Maar ik hoef ook geen lenzen in overdag.
    (Bij nachtlenzen draag je s'nachts je lenzen waardoor je overdag gwn ziet)
    Enige nadeel is dat je wel echt je lenzen in moet doen in de avond anders zie je de volgende dag niks.

    Over de bril, ik had moeite met verweg kijken en met bril kon ik vanaf het begin al gwn goed zien van dichtbij, ik had een keer nieuwe glazen gekregen en toen moest ik wel echt effe wennen maar als je hem in het begin veel draagt wen je er heel snel aan.


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    SPECS schreef:
    (...)

    Zou gewoon je 'echte' bril daar kopen, heeft een vriendin van mij ook gedaan en het kan prima. Zijn niet slechter dan die in de winkel.


    Ja, maar oogmeting bij de opticien kon alleen bij aankoop van een bril 😅 dus die is al in de maak zozegmaar, kan ik hopelijk zaterdag ophalen


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Snapple schreef:
    Ik heb heel lang een bril gehad maar ben een paar jaar geleden overgestapt op nachtlenzen, voordeel daarvan is dat je niet het gedoe van een bril hebt; kan geen zonnebril/3Dbril op, je ziet niks als het regent etc. Maar ik hoef ook geen lenzen in overdag.
    (Bij nachtlenzen draag je s'nachts je lenzen waardoor je overdag gwn ziet)
    Enige nadeel is dat je wel echt je lenzen in moet doen in de avond anders zie je de volgende dag niks.

    Over de bril, ik had moeite met verweg kijken en met bril kon ik vanaf het begin al gwn goed zien van dichtbij, ik had een keer nieuwe glazen gekregen en toen moest ik wel echt effe wennen maar als je hem in het begin veel draagt wen je er heel snel aan.


    Huh? Dat klinkt echt als een soort magie. Hoe werkt dat dan?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    (...)

    Ja oké, ik heb dus niet eerder een bril op gehad ofzo en ik was gewoon heel bang nadat ik zo'n plastic meetding met meerdere van die ronde glaasjes op had en ver weg dus super scherp kon zien, maar het gezicht van de opticien ineens een stuk minder goed kon zien dan daarvoor. Dus dat heeft denk ik een beetje angst gecreëerd.

    Waarom vind je lenzen prettiger? Daar ben ik ook wel benieuwd naar, want het lijkt mij echt vreselijk pijnlijk en onhandig et cetera


    Dat komt omdat ze op dat moment specifiek meten voor ver af of dichtbij.

    Ik vind lenzen prettiger omdat ik toch om één of andere manier wat meer zicht heb. En zoals hierboven is gezegd: ik kan gewoon brillen op en gewoon zien wanneer het regent en zo.

    Toen ik voor het eerst lenzen kreeg, dit moest bij de opticien, had ik allebei binnen een paar minuten in en je krijgt er best wel snel handigheid in.
    Ik heb zachte lenzen, al weet ik verder niet wat het verschil is tussen harde en zachte lenzen...

    Het enige wat echt pijnlijk is, is als je je lens per ongeluk binnenstebuiten in hebt gedaan (als je hem dan op de vinger doet, lijkt het een hoedje) of als je een vuiltje achter je lens hebt zitten.

    [ bericht aangepast op 18 maart 2019 - 10:36 ]


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Derks schreef:
    (...)

    Huh? Dat klinkt echt als een soort magie. Hoe werkt dat dan?


    heel eerlijk gezegd weet ik ook niet precies hoe het werkt, je oog wordt vgm weer in de goede vorm gedrukt in de nacht waardoor je overdag ziet. Het klinkt idd als magie haha maar het werkt wel, en je ogen stoppen erdoor met achteruit gaan vgm


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    HaIe schreef:
    (...)


    Toen ik voor het eerst lenzen kreeg, dit moest bij de opticien, had ik allebei binnen een paar minuten in en je krijgt er best wel snel handigheid in.
    Ik heb zachte lenzen, al weet ik verder niet wat het verschil is tussen harde en zachte lenzen...


    Ik heb het even voor je opgezocht. Zachte lenzen nemen, in tegenstelling tot harde lenzen, traanvocht én vuil op, waardoor de kans op oogonstekingen ietsje groter is. Daarom zijn zachte lenzen ook moeilijker schoon te maken dan harde lezen - bij harde lezen kun je het vuil er gewoon met water afwassen terwijl je bij zachte lezen speciale vloeistof nodig hebt.
    Echter, bij zachte lenzen is de gewenningsperiode veel korter dan bij harde lezen. Harde lenzen voel je in het begin zitten, zachte niet. Ook de cilinder (bolling van je oog) is van belang bij de keuze voor harde/zachte lenzen. "Wanneer je bijvoorbeeld een cilinder hebt, dan passen harde lenzen beter bij je. De oneffenheid van de cilinder wordt bij harde lenzen automatisch gecorrigeerd, doordat het traanvocht deze oneffenheid tussen de lens en het hoornvlies opvult. Zachte lenzen daarentegen zijn slap en vormen zich naar de oneffenheid. Hierdoor zal de gezichtsscherpte lager zijn."

    Ten slotte hebben harde lenzen een iets kleiner oppervlak dan zachte lenzen (ze kunnen dus bij onverwachte bewegingen uit je oog schieten) én ze geven meer irritatie als er een vuiltje in je oog komt.

    bron

    Ikzelf durf geen lenzen, hoewel het wel veel praktischer zou zijn. Mijn moeder heeft ooit harde lenzen geprobeerd, maar die kreeg ze niet meer uit en toen moest ze naar het ziekenhuis, waar ze vervolgens een half uur hebben gedaan over het verwijderen van die boosdoener. (krul)

    Poeh de eerste twee jaar dat ik mijn bril had droeg ik m alleen in de les. Daarna eigenlijk steeds vaker omdat het juist comfortabeler kijkt. Nu draag ik 'm vrijwel altijd. Bij mn laatste bril moest ik even heel erg wennen aan de veranderde sterkte, maar toen ik vervolgens even wachtte met m opzetten tot het moment dat ik net wakker was in de ochtend ging het een stuk beter (je ogen zijn dan namelijk nog niet gewend aan kijken na een lange nacht dus gaat de verandering makkelijker). Dat kan ik je dus wel aanraden om te doen!


    The truth is out there.

    Krensorae schreef:
    (...)

    Ik heb het even voor je opgezocht. Zachte lenzen nemen, in tegenstelling tot harde lenzen, traanvocht én vuil op, waardoor de kans op oogonstekingen ietsje groter is. Daarom zijn zachte lenzen ook moeilijker schoon te maken dan harde lezen - bij harde lezen kun je het vuil er gewoon met water afwassen terwijl je bij zachte lezen speciale vloeistof nodig hebt.
    Echter, bij zachte lenzen is de gewenningsperiode veel korter dan bij harde lezen. Harde lenzen voel je in het begin zitten, zachte niet. Ook de cilinder (bolling van je oog) is van belang bij de keuze voor harde/zachte lenzen. "Wanneer je bijvoorbeeld een cilinder hebt, dan passen harde lenzen beter bij je. De oneffenheid van de cilinder wordt bij harde lenzen automatisch gecorrigeerd, doordat het traanvocht deze oneffenheid tussen de lens en het hoornvlies opvult. Zachte lenzen daarentegen zijn slap en vormen zich naar de oneffenheid. Hierdoor zal de gezichtsscherpte lager zijn."

    Ten slotte hebben harde lenzen een iets kleiner oppervlak dan zachte lenzen (ze kunnen dus bij onverwachte bewegingen uit je oog schieten) én ze geven meer irritatie als er een vuiltje in je oog komt.

    bron

    Ikzelf durf geen lenzen, hoewel het wel veel praktischer zou zijn. Mijn moeder heeft ooit harde lenzen geprobeerd, maar die kreeg ze niet meer uit en toen moest ze naar het ziekenhuis, waar ze vervolgens een half uur hebben gedaan over het verwijderen van die boosdoener. (krul)


    Ooooh ja. Dat van het schoonmaken wist ik wel en qua hoe het voelt in je oog, maar de rest niet.
    Wat ik wel grappig vind, is dat ik altijd zachte lenzen heb gehad en tussendoor ook nog eens een keer een sterkte mét cilinder, dus het is niet altijd "cilinder = harde lenzen".


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Ik denk oprecht dat er inmiddels meer mensen mét lezen of een bril zijn hier in Nederland dan zonder.


    ars moriendi

    Sasageyo schreef:
    Ik denk oprecht dat er inmiddels meer mensen mét lezen of een bril zijn hier in Nederland dan zonder.


    61% van de nederlanders in 2013 (nerd)
    https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2013/38/ruim-6-op-de-10-mensen-dragen-een-bril-of-contactlenzen


    You were born original, don't die as a copy.

    SPECS schreef:
    (...)

    61% van de nederlanders in 2013 (nerd)
    https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2013/38/ruim-6-op-de-10-mensen-dragen-een-bril-of-contactlenzen


    Nederland wordt blind


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Ik heb eerst nachtlenzen gehad (Wat een nachtmerrie!) Ze bleven niet zitten of ik kreeg ze niet uit, het was altijd wel iets. En als ze dan eens een keer bleven zitten werkte het dus niet, want ik zag nog maar half zijn gat. Gelukkig kreeg ik ze eerst een maand op proef, maar aangezien het zo'n nachtmerrie was, ben ik over gegaan op een bril. Ik moet wel zeggen dat ik een bril nodig heb om in de verte te kijken, ik heb hem dus altijd op als ik wakker ben. Eigenlijk was ik het al direct gewend. Zodra ik hem opgezet had, heb ik hem niet meer afgezet (behalve om te slapen natuurlijk). `

    Mijn omgeving reageerde gewoon normaal en ik kreeg ook complimenten op mijn bril haha, dus dat was wel fijn. Maar ik moet toch eerlijk toegeven dat ik meer iemand ben van "Who cares what everybody else thinks." Ik heb het nodig, ik draag een bril niet voor de lol.


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Lohse schreef:
    Poeh de eerste twee jaar dat ik mijn bril had droeg ik m alleen in de les. Daarna eigenlijk steeds vaker omdat het juist comfortabeler kijkt. Nu draag ik 'm vrijwel altijd. Bij mn laatste bril moest ik even heel erg wennen aan de veranderde sterkte, maar toen ik vervolgens even wachtte met m opzetten tot het moment dat ik net wakker was in de ochtend ging het een stuk beter (je ogen zijn dan namelijk nog niet gewend aan kijken na een lange nacht dus gaat de verandering makkelijker). Dat kan ik je dus wel aanraden om te doen!


    Oh, dat is wel een heel handige tip ja, om 'm in de ochtend alvast op te doen om eraan te wennen. Thanks!

    De rest: ook bedankt voor jullie reacties! Ik ben te moe om op alles los te reageren haha. Maar bedankt!


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik heb sinds mijn achttiende een bril. En ik was er echt heel snel aan gewend. Ik heb volgens mij de eerste dag alleen maar gestaan voor het raam; bril op, bril af, bril op, bril af. Hee die bomen daar zie ik echt scherper! (hihi)
    En ik droeg hem eigenlijk vrijwel meteen ook de hele dag. Vooral omdat het voor mijn ogen heel erg ontlastend was.
    Mijn ogen deden de hele dag moeite om te focussen en dat was gewoon erg vermoeiend, gecombineerd met hoofdpijn.
    Nu ben ik een stuk minder moe en minder hoofdpijn, yeeh. Ik kan ook de drukte om me heen veel beter aan met bril.

    Er zijn ook dagen dat ik de bril niet draag, aangezien ik dan gewoon lekker thuis op de bank zit. Maar ik heb ook minimale sterkte ( - 0,5).
    De enige keer dat ik hem vaak wel af zet, is als ik achter de computer ga zitten. Dan is die bril gewoon echt niet lekker.
    Misschien komt dat wel doordat je dan dicht op het scherm zit ofzo. Ook met een boek onder mijn neus zet ik hem vaak af. Je merkt eigenlijk wel aan je ogen of ze dat fijn vinden of niet. Echter als ik dan opeens van het boek opkijk naar de televisie, dan zie ik die opeens onscherp voor paar seconden (':

    En mijn omgeving reageerde heel positief. Ik heb echt een brillenhoofd (':
    De bril laat mijn gezicht iets meer leven, lijk ik minder vermoeid ook door. Dus eigenlijk kreeg ik alleen maar complimenten.
    Ik denk dat je er ook niet bang voor hoeft te zijn dat anderen negatief reageren. Ik zie het eigenlijk vet veel dat mensen nu ineens een bril krijgen.
    En vaak zijn eigenlijk vrijwel alle reacties positief.


    It's never gonna happen, Guys.

    Nou, ik heb vandaag m'n bril opgehaald hoor...




    M'n zusje maakte de foto met flits dus hij lijkt nu soort van zwart, maar dat is die dus niet.


    Ik vind het dus echt heel vervelend dat ik er ineens super goed mee kan zien want nou moet ik 'm dus op 😭😭😭
    Oh ja, hij heeft fancy pootjes zonder schroefjes, maar met magneetjes, dus ik kan de poten er zo afhalen HAHAHA

    [ bericht aangepast op 23 maart 2019 - 22:09 ]


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly