Ik wist helemaal niet dat dit een ding was dus ik ging het even opzoeken, maar blijkbaar telt die bedenktijd (vijf dagen in Nederland btw geen zes) alleen als je langer dan 16 dagen over tijd bent (dus als het goed is als je je er al "langere" tijd bewust van was dat je zwanger bent). En dat snap ik dan niet helemaal, waarom je niet hoeft te wachten als je er net achter bent gekomen en het meteen weg wil laten halen versus er al een tijdje mee rondlopen. Je zou zeggen dat de laatste categorie al genoeg tijd heeft gehad om erover na te denken. In dat geval voelt die verplichte bedenktijd meer een beetje als een soort guilt trip of zo, van "je kindje heeft nu al een hoofd! Kleine oortjes! Weet je ZEKER dat je dat af wil slachten?" terwijl je voor die zestien dagen nog met een klompje cellen van niks zit dus dan maakt het niet uit, of zo.
TDLR; eens, de vrouwen die in aanmerking komen voor de wachttijd hebben wat mij betreft al genoeg tijd gehad om daar een goede keuze over te maken, en mocht ze meer tijd willen kan ze altijd nog de afspraak dus nog vijf dagen later maken.
Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.